HM85: Sådan får du succes med Adwords

Frank Hellerup Madsen
Frank Hellerup Madsen

Hvad skal du have styr på for at opnå succes med Adwords? Du skal vide, hvordan Google tjener penge, og hvordan du skal strukture dit Adwords-arbejde for at øge dit salg. I afsnit 85 af Help Marketing får vi super-ekspertens råd til at skabe succes med Adwords.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

frank hellerup madsen adwords help marketing podcast

Google Adwords i Help Marketing

Ugens gæst er Frank Hellerup Madsen, som er manden bag densynligemand.dk, hvor han er Adwords konsulent. Frank hjælper virksomheder med Adwords-annoncering. Hvis du vil følge Frank på de sociale medier, kan du klikke dig ind på densynligemand.dk eller besøge hans profil på Twitter. 

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Definitionen på Google Adwords
  • Adwords’ fordele og ulemper
  • Sådan tjener Google penge
  • Tips og tricks til dit Adwords arbejde

Frank Hellerup Madsen i Help Marketing

Frank Hellerup madsen help markting

 Fordele og ulemper ved Google Adwords

Ved brug af Google Adwords kan du hurtigt komme i kontakt med dem, der allerede ved, hvad de vil have. Du lægger din annonce op i Google på det søgeresultat, der er søgt på. Interesserede klikker på din annonce, hvis den ellers rammer godt, og så er der salgspotentiale.

Modsat er Google Adwords mindre god til produkter, hvor du gerne vil ramme dem, der ikke ved, hvad de vil have, og hvor virkemidlerne er at appellere til følelser. Derfor kan du skabe størst fordel, når din målgruppe søger og allerede har et behov og har erkendt behovet.

Sådan tjener Google penge

For at forstå, hvordan du kan arbejde effektivt med Google Adwords, er det vigtigt, at du ved, hvordan Google tjener penge, så du kan ramme spot on i forhold til Googles behov – og dermed opnå gode resultater for dig selv. Googles indtjeningskilde er meget simpel: Adwords! Google sælger nemlig hyldeplads, hvor du kan lægge dine annoncer. Google tjener kun penge, når der klikkes på din annonce.

For Google er det selvfølgelig vigtigt, at Adwords ikke må ødelægge kerneproduktet (søgemaskinen), da deres søgemaskine skal være relevant for brugerne og ikke virke forvirrende og forstyrrende. Det ville betyde færre brugere og dermed mindre hyldeplads.

Se også:

Inden du starter med Adwords

Hvad er formålet med kampagnen, og hvad er succeskriterierne? Der er stor forskel! Sæt dit mål for øje og forhold dig til, hvordan dine mål understøtter din forretning. Hvem er din målgruppe, og hvad interesserer de sig for – så du kan få fat i dem. Skab adgang til Google Analytics, så du kan tilpasse din annoncering ud fra data derfra. Find ud af hvad skal folk gøre på dit website, så du når dine mål?

Sådan kommer du i gang

Du skal lave en Adwords konto. Klik ind på google.com/adwords for at få adgang og opret en profil. Den tekniske del er ikke svær. Derefter skal du koble andre Google-tjenester sammen. Google guider dig igennem processen. Dine firmaoplysninger, momsoplysninger etc. skal angives.

Målret din annonce til din gruppe af søgeord

Når du arbejder med Google Adwords, handler det om at finde en gruppe af søgeord fremfor en målgruppe. Hvis du arbejder B2B, kan det være vigtigt at angive søgeord, der beskriver produktet fx industristøvsuger. Den store forskel fra målgrupper er, at du i stedet skal finde grupper af søgeudtryk. Find ud af, hvad din målgruppe søger på, og find ud af hvad deres problemer er. Dem skal du tilbyde en løsning til.

Geografi er et element, du altid kan segmentere nemt på. Cookies bruger du til at segmentere overfor demografiske data som kvinder eller mænd Brug derfor søgeudtryk som udgangspunkt.

Se også:

Sådan laver du en annonce

Når du laver en annonce, skal du opfylde din målgruppes ønsker med din annoncetekst. Derfor skal du lave annoncegrupper med søgeord, hvor budskabet opfylder din målgruppes ønsker. Sørg for at lave en landingsside, der matcher dit søgeord. Dit annoncebudskab skal føre din målgruppe videre til dit produkt på landingssiden, så du opfylder din målgruppes behov og lader dem vide, at de er landet det rette sted. Derefter er det konvertering til køb, der er i fokus.

Tricks til at optimere din annonce

Sæt dig i kundens sted: Hvorfor skal jeg blive kunde her, spørger kunden? Hav svaret klar i din annonce. Test derefter dine budskaber ved at sætte annoncer op i annoncegrupper, der testes på skift. Udvælg derefter det budskab, der har den bedste virkning til lavest mulige pris. Kig på click rates samt antal køb, når dine potentielle kunder kommer ind på dit site og vurder, om det er den rette annonce.

Du bør kigge på de data, som bedst hænger sammen med de mål, du sætter for din konto. Det kan være click rates, eller hvor mange, der har læst budskabet? I din e-shop kan du se, hvor meget du har tjent, og om du har tjent eller tabt penge på Adwords.

Se også:

Hvad koster Adwords?

Prisen afhænger af, hvilken branche du er aktiv i. Adwords er et aktionssystem, som betyder at prisen afhænger af, hvad dine konkurrenter byder. Et meget generisk bud på en pris kunne være 50 kr., hvor der er konkurrence. Modsat kan gennemsnitsprisen i nichebrancherne ligge på 1 kr. Det er vigtigt, at du gør dig overvejelser om dit udbytte af Adwords, før du går i gang, og når du er i gang. På den måde kan du finde frem til, hvad du er villig til at betale. Google Keywords tool kan give dig en fornemmelse af gennemsnitspris for din branche, men det er dog kun en fornemmelse, da priserne Google leverer ofte varierer fra virkeligheden.

Remarketing/customer audience

Du kan lave remarketing baseret på cookies på dit website for dem, der allerede har besøgt dit site. Et eksempel på hvad du kan med remarketing er, at du kan give ekstra rabat til dem, der allerede har været på besøg på dit site. Du kan nu også uploade dit kundekartotek og lave annoncering overfor dem.

TIP: Du kan automatisk få dine data eksporteret i Google Sheets! Hermed kan du få et overblik og få det visualiseret.

Adwords og SEO

Adwords og SEO påvirker hinanden. Du kan få learnings fra den ene verden, som du kan bruge i den anden. Start på Adwords, da du får en rigtig god placering organisk. Hvis du vil se præcis, hvad din målgruppe søger på, kan du se det i Adwords. Brug disse ord i dit SEO arbejde for at optimere. Det er en god idé at lade Adwords og SEO arbejde sammen. Kig derfor i Analytics og i dit SEO arbejde og arbejd videre på dem i Adwords-delen.

Se også:

De 3 største Adwords-fejl

  1. Angiver for mange forskellige søgeord i annoncegrupper. Det giver mindre optimale resultater. Det koster på irrelevante klik, og du betaler mere for dine klik. Kig derfor på din annonce: Leverer denne annonce i et rimeligt omfang, ift. hvad dine potentielle kunder har klikket på?
  2. Benyt søgetermer. Her kan du se præcis, hvad der er søgt på. Brug denne viden til at finde ud af, hvad din målgruppe bruger af søgeord og tilpas det.
  3. Brug negative søgeord. Ord som gratis, brugt etc. De søgeord er du ikke interesseret i. Kig derfor på søgetermer og tilføj til negativ listen.

 

Web Capture

Web Capture.net – online screenshot. Klippeværktøjet er nok et af pc’ens bedste simple opfindelser. Ulempen er, at du kun kan klippe det, der er på skærmen. Derfor bruger jeg WebCapture til hele hjemmesider. Paste en URL ind, og efter lidt ventetid kan du downloade et billede af hele siden. Det fungerer dog kun med hjemmesider – ikke hvad du ellers har på skærmen. Kræver ingen profil.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]