HM261: 3 marketing tendenser for 2020

Ulrik bo larsen tendenser i marketing

Hvad skal du, der arbejder med marketing være opmærksom på i 2020? Få svaret i dette afsnit af Help Marketing, hvor vi taler om centrale marketing tendenser.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Marketing tendenser og forandringer. Det er utroligt, hvor hastige forandringer man som marketingmedarbejder skal forholde sig til.

I dette afsnit af Help Marketing fortæller Ulrik Bo Larsen, CEO og founder af Falcon derfor om tre af de marketing tendenser og forandringer, som han mener kommer til at have en afgørende betydning for marketingafdelinger i Danmark fremadrettet.

Ugens gæst: Ulrik Bo Larsen

Gæsten i dette afsnit af Help Marketing er Ulrik Bo Larsen, som er CEO og stifter af Falcon. Falcon er en social medie platform og værktøj, der kort fortalt hjælper virksomheder med at håndtere deres tilstedeværelse på de sociale medier.

Udover at tilbyde softwaret, har Falcon et customer success team, der hjælper kunderne med at anvende værktøjet. Falcon blev stiftet i 2010 og har siden foretaget en lang række opkøb og består i dag af over 400 mand.

Ønsker du at høre mere til Ulrik, så kan du følge ham på Twitter.

1) Content er stadig king 

Alle de taktikker vi i dag har for SEO, employee advocacy, sociale medier etc. har alle i kernen et eller andet form for stykke content. Ulriks tese er, at vi fremadrettet i marketingafdelinger bliver nødt til at finde smartere processer og værktøjer for den rejse, som vores content skal på.

I dag er det utrolig manuelt, og der findes ikke mange værktøjer, der kan understøtte den rejse. Som industri skal vi finde ud af, hvordan vi kan have færre værktøjer, der kan lidt mere, og som hænger lidt bedre sammen. Værktøjer der kan assistere fra idefasen, til distribution til opfølgning på effekten.

Se også:

2) Sammenlægning af jobfunktioner i marketingafdelinger 

Nummer to af de tre marketing tendenser, Ulrik tror, kommer til at være afgørende de næste par år, er at vi kommer til at se en konsolidering af tools og jobfunktioner i marketing og PR.

I dag kører mange marketingafdelinger og bureauer deres processer kanaldrevet, men han tror, at flere i fremtiden vil spørge sig selv, hvad der er mest meningsfyldt – i virkeligheden er der jo oftest tale om ét budskab, som skal distribueres gennem flere kanaler.

Det sætter flere krav til medarbejderne, der i fremtiden kan blive spurgt, om de ikke også kan tage sig af PR, når de nu har kørt social godt i et stykke tid. Men også til cheferne der skal have en vis forståelse for alle områderne for at sammensætte processerne mest hensigtsmæssigt og effektivt.

Se også:

3) Økonomisk nedtur 

Et centralt spørgsmål at have i mente er, hvornår der kommer en eller anden form for økonomisk nedtur. Ja, her i Danmark boomer alt, men kigger vi udenfor andedammen, så er der handelskrig flere steder, Tyskland klarer sig ikke så godt, og overordnet set regner man kun med 3% vækst globalt set næste år – et tal der ikke har været så lavt siden 2007.

Det er derfor vigtigt, at marketingchefer fremadrettet bygger deres team op, således, at når de bliver bedt om af bestyrelsen, om at lave en lille smule mere for en lille smule mindre, så er det muligt med det set up – måske behøver man netop ikke have så kanal specifikke processer?

I fremtiden mener Ulrik derfor, at der vigtigt at finde ud af, hvordan man bygger sit team op og skaffer værktøjer, så det er muligt at honorarer denne type ønsker.

Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]