HM257: Sådan fik Matas 270 af deres butikker på Facebook

Foto: Maja Fabech

Hvordan får man 270 butikker på Facebook, og er det overhovedet en god ide? I ugens afsnit får du indblik i, hvorfor Matas valgte at gå lokalt, og hvordan de bar sig ad.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Hvordan får en butikskæde som Matas 270 butikker på Facebook – og er det i det hele taget en god idé?

I ugens afsnit kan du høre, hvordan Matas har håndteret processen, og hvad de har opnået ved at gå lokalt.

Ugens gæst: Maja Fabech

Ugens gæst er Maja Fabech, som har været Social Media Manager hos Matas de seneste 3,5 år. Hun er en del af et team på seks personer, der til daglig driver Matas’ tilstedeværelse på de sociale medier.

Maja har været en stor del af indsatsen om at få Matas’ butikker på Facebook, som vi ser nærmere på i dette afsnit af Help Marketing.

Hvis du vil høre mere eller har spørgsmål til Maja, kan du finde hende på LinkedIn. Du er også velkommen til at følge hende på Instagram, hvor hun i sand Matas-ånd deler ud af beauty tips.

Derfor valgte Matas at være lokale på Facebook

For to år siden var Matas kun til stede på Facebook med en hovedside. I dag har stort set alle 300 butikker deres egen Facebook-side.

Men hvorfor valgte de at gå lokalt?

Hos Matas kunne de se i dataene, at der var en flot tilslutning fra de større danske byer til deres hovedside, men de formåede ikke at tiltrække kunderne fra de mindre byer.

Årsagen til det var uvis. Maja tror, at det kan skyldes , at man på en hovedside kan have en tendens til at tale om det, der sker i de større byer. Det kan derfor hurtigt blive irrelevant for kunden, der bor i Nørre Snede.

Matas har længe været kendt for at være tæt på kunden i lokalområdet, hvor de altid står klar med et godt råd. De så derfor et uforløst potentiale i at gøre deres tilstedeværelse lokal og genskabe den interaktion, kunden oplever i butikken, digitalt.

Men hvordan laver man et setup, der kan levere indhold til 270 Facebook-sider? Hvor hver side skal udkomme med indhold hver anden dag?

Se også:

Matas’ Facebook-setup i dag

For at muliggøre et sådant setup anvender Matas Postoffice, som er en kalender, hvor de kan distribuere content direkte til deres butikker.

To gange i måneden sender SoMe-teamet en pakke til Postoffice med syv stykker content. På den måde har butikkerne indhold til hver anden dag.

Postoffice uploader  det i en kalender og skyder det ud til alle butikkerne. Butikkerne får tilsendt et link og kan herfra vælge at poste direkte eller tilpasse indholdet først.

I SoMe-teamet opfordrer de butikkerne til at tilrette minimum hvert andet stykke content, så det får et lokalt spin. Deres data viser nemlig, at disse stykker content performer op til 40 gange bedre.

Derfor er det vigtigt at give butikkerne en del kreativ frihed. På den måde har de også mulighed for at tage ting op, som er relevante for lokalmiljøet.

Maja fortæller, at de eksempelvis opfordrer til at:

  • Tilføje åbningstider
  • Inkludere information om særlige tilbud i butikken
  • Tilføje egne billeder og videoer

SoMe-teamet sender altid et stykke content med, som butikken kan anvende, hvis de ikke har tid til at producere deres eget.

Se også:

Onboarding af Matas butikkerne på Facebook

Hos Matas valgte de i sommeren 2018 at arrangere et stort roadshow, hvor de tog rundt i Danmark og onboardede 20-25 butikker af gangen.

I den forbindelse havde de en forventningsafstemning med butikkerne om, hvad der er smart at gøre på Facebook, og hvad de helst skal undgå. 

Inden de påbegyndte onboardingen tog de desuden en snak med alle driftscheferne. Snakken skulle sikre, at der blev afsat tid til den nye SoMe-opgave ude i butikkerne.

Det var en vigtig del af processen, der skulle sikre, at dette ikke blev endnu en opgave, medarbejderne skulle håndtere oveni deres eksisterende opgaver.

Se også:

Kundetilstrømning som KPI

I starten af projektet satte de en overordnet KPI. De bad butikkerne om at drive deres Facebook-side i gang ved at nå 500 likes inden for en afgrænset periode.

Maja fortæller, at de hurtigt fandt ud af, at det ikke gav mening med en overordnet KPI. I nogle byer vil man nå målet på ingen tid, hvor det i andre byer vil svare til at få hele byens befolkning til at følge siden.

I stedet for ser de nærmere på kundetilstrømningen i de enkelte butikker.

I projektets spæde start valgte de faktisk at teste et område for at se, om kundetilstrømningen steg til det ønskede niveau i takt med den lokale indsats på Facebook.

– det gjorde den.

Se også:

Ingen grund til bekymring

Maja fortæller, hvordan hun i projektets opstart var nervøs for alle de ting, der kunne gå galt ved at onboarde så mange butikker, og give dem kreativ frihed.

De røde flag har dog aldrig fået lov til at blafre. Der har ikke været en eneste episode eller shitstorm på baggrund af tiltaget.

Maja fortæller samtidig, at hun kan se et større reach på hovedsiden. Hun tror, det skyldes, at kunderne er blevet mere vant til at modtage Matas på Facebook på grund af deres lokale sider.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric