Lejer du dig ind i svinedyre lejligheder på de bedste adresser? Så er native advertising for dig

Lad mig hurtigt forklare den – måske noget provokerende – overskrift om native advertising:

Native advertising går ud på, at du betaler penge for at få (noget der ligner) redaktionel spalteplads i klassiske medier som fx Berlingske, TV 2 eller i nyere medier som fx min podcast, Help Marketing. Det er paid media.

Du ejer altså ikke platformen eller data på brugerne. Du lejer dig kun ind på en fin adresse og betaler, hvad det koster. År efter år efter år.

På den måde adskiller native advertising sig fra fætteren content marketing, hvor du udgiver indhold på din egen platform (owned media).

Se også:

Lang- eller kortsigtet tænkning

Tænker du langsigtet med din markedsføring, gælder de samme økonomiske betingelser for dig som på boligmarkedet: Det kan bedre betale sig at eje end at leje. I det lange perspektiv får du mere ud af at opbygge og udvide din egen platform end at kaste (mange) penge efter at udkomme på andres. År efter år efter år.

Her et par udfordringer ved native advertising:

1) Native advertising bliver skrevet af mediets egne journalister

Dette punkt bliver typisk fremhævet som en fordel ved native advertising. Du køber dig til at få skrevet noget brugbart indhold, som bliver udgivet på et troværdigt medie – frem for at købe bannerannoncer, som læserne alligevel er dødtrætte af.

MEN: Du kan ofte ikke kontrollere, hvilke links eller call to actions journalisten vælger at tage med i artiklen (typisk færre, end du som marketing-person vil foretrække). Det gør det svært at anvende denne form til taktisk salg.

2) Retargeting med native advertising er svært

Når du udgiver indhold på dit eget site i form af content marketing, har du mulighed for at ramme besøgende med retargeting af indholdet via Facebook-annoncering eller Google AdWords.

Den mulighed har du ikke med native advertising, fordi du ikke ejer relationen til brugerne. Mediet, du har købt det af, vil til gengæld glædeligt sælge dig retargeting-muligheder via deres annoncer. Så endte du med at betale to gange.

Se også:

Men native advertising må da kunne noget?!

Det korte svar er: Helt klart!

Native advertising kan give enorm synlighed og potentielt god trafik, hvis du og mediet eksekverer godt. I store kampagnetryk og når du skal sætte noget på dagsordenen, bør du overveje det.

Men native advertising er grundlæggende ikke andet end en markedsføringsindsats blandt alle de andre som fx SEO, PR eller nyhedsbreve. Vælg det til og fra ud fra de mål, du har sat dig.

Er du ny i marketing eller har mindre budgetter, så start ikke med det. Email, Facebook og AdWords annoncering, indhold på dit eget site – få dét på plads før du overvejer native advertising.

Se også:

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs og gæsterne.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric