HM217: Undgå disse pinlige fejl, når du tager billeder med mobilen til din markedsføring

Mette Willert billeder med mobilen

Hvordan undgår du, at dine billeder med mobilen bliver grynede, får hvide pletter - og i det hele taget bare ser lidt kiksede ud? Få tricks til at få den helt rigtige vinkel og fokus på dine mobilbilleder.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Tager du billeder med mobilen – også i professionel sammenhæng?

Så skal du undgå nogle pinlige fejl, som du nemt kan gå ind og skrue på.

Få lavpraktiske tips og tricks til at tage billeder – uanset om det er til din egen Instagram-profil, eller om du skal tage professionelle produktbilleder.

 

Ugens gæst: Mette Willert

Mette er content producer og visual storyteller i egen virksomhed. Hun hjælper virksomheder med, hvordan de kommer på Instagram, hvordan de tager bedre billeder, og så er hun også influencer. Følg hende på Instagram og LinkedIn.

Hun fortæller dig om:

  • hvorfor der ikke skal foregå for meget på dit billede
  • hvad du lærte i 4. klasse, som du kan bruge til at tage lækre billeder til Instagram
  • hvordan du indstiller kameraet på mobilen til at tage gode billeder
  • hvorfor hun ikke betragter en selfie som et billede.
Se også:

 

Hvilke fejl begår folk oftest, når de tager billeder med mobilen?

Der sker alt for meget på billedet. Hvad er egentlig fokus? Kigger du fx på et brands feed på Instagram, LinkedIn og på hjemmesiden, sker der for meget på det enkelte billede. Mange journalister i dag tager billeder med mobilen, og det kan godt give udfordringer.

Dit redskab er dine øjne: Hvad fangede dig?

Gå tættere på det objekt, du tager billede af. Mange tager gruppebilleder, men det fungerer ikke i lille format. Sæt i stedet for fokus på en mindre del af den store gruppe.

Mange billeder er skæve, dårligt komponerede og arbejder dårligt i forhold til lyssætning. Der skal du sætte fokus og eksponering på mobilen.

 

Hvordan forbedrer du kamera-indstillingerne på mobilen?

Komponering: Inde i kamerasettings kan du slå et net til – tænk 4. klasse og det gyldne snit. Det er en måde at komponere billedet på, så du er sikker på, at det interessante ligger på stregerne i nettet. Dermed tager du billeder med mobilen, som er meget rarere for øjet at se på.

Lys: Mange glemmer, at de kan bruge fokus og eksponering. Der er en gul kasse i kameraet, og den kan man arbejde med ift. at skabe fokus. Så kan du skrue op og ned for lyset på kameraet. Der er ofte hvide pletter på billederne, og det er hvidbalancen, der er kikset. Men det kan du tilpasse.

Tag billeder 1 time inden solen står op, og 1 time inden solen går ned – der kan du arbejde med skygger og farver. Højlys dag er ikke godt. Ellers gå indenfor. Gråvejr er også godt.

Mette har ofte sin telefon på flightmode. På den måde bliver hun ikke distraheret af e-mails og telefonopkald, når hun tager billeder.

Hun bruger fokus og eksponering som det billedtekniske.

Hun tager gerne 50 billeder af det, hun vil lægge billede op af.  Af apps bruger hun Lightroom, Snapseed og VSCO.

Se også:

 

Hvilke tricks er de bedste, når du tager billeder med mobilen?

  • Tænk i lyssætning. Arbejd med det naturlige lys.
  • Kom tæt på – hvad er i fokus?
  • Arbejd med dybde i billedet.

Det er et nogo at zoome. Efterfølgende beskærer du billedet i stedet for.

 

Hvordan tager du en god selfie?

Arbejd med en ren telefon. Sørg for at rens linsen og forsiden af kameraet?

Du kan evt. stille dig hen ved vinduet for at få noget lys. Ofte bliver billederne for mørke.

Tag helst billedet oppefra.

Se også:

 

3 værktøjer til bedre billeder til din markedsføring

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric