HM216: Nørdens guide til at få styr på teknikken i nyhedsbreve

teknikken i nyhedsbreve

Hvordan kommer du gennem modtagernes spamfilter? Hvordan strukturerer du følgerne på dine lister? Få konkrete (og nørdede) tips til teknikken i nyhedsbreve.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Du har lært, hvordan de skal skrives, struktureres og optimeres.

Men har du styr på teknikken i nyhedsbreve?

Hold godt fast, for i denne episode går vi backend i den kodenørdede del af emailmarkedsføring.

 

Ugens gæst: Kim Østergaard

Kim Østergaard er founder og CEO i Emailplatform. Han deler sine tips til:

  • hvor mange lister du skal have dine modtagere på
  • hvordan du undgår at ryge i spam-filteret
  • hvorfor du ikke skal skrive ‘viagra, viagra, viagra’ i dit nyhedsbrev (hvis du havde overvejet at gøre det)
  • hvordan du bruger dine lead scores.

Følg også Kim på LinkedIn.

 

Hvordan bør du have styr på modtagerne af dine nyhedsbreve?

Start med at få styr på: Hvad skal du bruge din data på brugerne til?

De modtagere, du kommer på en liste, kan på et tidspunkt komme på en anden liste. Så skal du nemlig lave 1 liste og så segmentere derfra.

Kim arbejder med 3 forskellige slags data:

  1. Flade data: Fx fornavn. Der kan stå én værdi i feltet.
  2. Semiflade data: Fx tjekboks-felter
  3. Dybe data: Det er fx ordrenumre og ordrelinjer.

Derudover er der også adfærdsdata, som kan arbejde på flere af de tre niveauer.

Se også:

 

Hvordan justerer du teknikken i nyhedsbreve, så du undgår du at falde i spam-fælden?

Om dine billeder bliver vist eller ikke vist er en kombination af, hvilket system du bruger, og hvordan spamfiltret betragter den pågældende afsender.

Det kommer også an på, hvordan du er præsenteret – altså dit domæne. Signerer du dine mails digitalt med en dkim-nøgle? Du tjekker det ved at trykke ‘view source’ – og tag så fat i din udvikler eller dit e-mail-marketing-system.

Forudsætter vi, at teknikken i nyhedsbreve er på plads, er der nogle stopord: Du skal ikke fylde din emnelinje eller tekst med ‘viagra, viagra, viagra’.

Pas også på med at købe færdige skabeloner, som kan have en masse skjulte koder, du ikke vil have.

Om du kommer udenom spamfiltret er altså et sammensurium af:

  • godt selskab
  • værdifuldt indhold
  • ordentlige skabeloner
  • ønsker du rent faktisk noget fra den afsender?
Se også:

 

Hvordan sørger du for, at indholdet fra CMS kommer over i e-mailmarketing-systemet?

Der er overordnet 2 typer data, du vil have med over:

  1. kontakter
  2. content.

Det er meget forskelligt, hvad de enkelte CMS-systemer kan. Tolken mellem CMS eller e-mailmarketingsystemet er dit feed, fx RSS. På den måde slipper du for at sidde og overføre data manuelt hele tiden, hvilket kan medføre fejl.

Se også:

 

Hvordan laver man triggers i forhold til lead score?

Når man taler lead score, er det vigtigt at definere værdien og tiden.

Derefter kan du finde ud af, om det er en god ide at sende sms’er eller sætte triggers ind i check-out-flowet.

Put ikke forskelligartet content ind i forhold til lead score. Men behandl dine modtagere forskelligt, afhængigt af hvor gode kunder af dig de er. Dem med høj lead score – høj stjerne-rating i fx MailChimp – kan godt klare en højere frekvens af nyhedsbreve, så længe det er relevant.

Se også:

 

5 trin til at matche indhold til brugerne

  1. Hav styr på din datamodel.
  2. Kend dine kunder – hav personaer.
  3. Kig på dine produkter – brug dem i dit indhold.
  4. Track din trafik – hvem besøger hvad, og hvad gør de?
  5. Track relevant data, når folk lægger ting i sin kurv.

 

Og husk: Når du segmenterer, så får du langt højere åbningsrate.

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric