HM208: Sådan bruger IKEA data i salg og marketing til at forstå kunderne bedre

Henriette Ekholm

11 mio. besøgende. Så mange mennesker går i IKEA i Danmark hvert år.

Besøgende på hjemmesiden? 34,4 mio. om året – kun i Danmark.

Det giver et kæmpe datagrundlag for at forstå kunderne.

Men hvordan gør du egentlig det – bruger data i salg og marketing?

 

Ugens gæst: Henriette Ekholm

Henriette Ekholm er kommunikations- og indretningschef for IKEA Danmark. Hun indretter deres varehuse og skaber visuel rød tråd i både det digitale og butikkerne. Følg hende på LinkedIn. Tjek IKEAS nye tiltag Velkommen Hjem. Henriette fortæller om:

  • hvordan IKEA definerer deres målgrupper
  • hvordan de bruger deres data i salg og marketing
  • hvordan de bruger deres data i indretningen af varehusene.

Hvordan definerer IKEA deres målgrupper?

IKEA har en primær målgruppe, men der er også forståelser af, hvem der kommer ind i de 5 forskellige varehuse i Danmark. Hvor mange kvadratmeter bor man på, hvor mange børn har man, og hvad er økonomien? Det er på det grundlag, de laver deres udstillinger, så de fuldstændig afspejler deres målgruppe.

De bruger også en global undersøgelse i IKEA årligt, hvor de interviewer og følger brugerne i længere perioder. De finder ud af:

  • hvad definerer egentlig et hjem for målgruppen?
  • hvad skal IKEA leve op til i den forbindelse?

Udover den internationale undersøgelse laver de også nationale undersøgelser. 1/3 af dem, de har talt med, synes fx det er presset at bo minimalistisk – selvom det er en trend i samfundet.

På baggrund af disse indsigter laver de udstillinger eller planlægger markedsføring.

Se også:

 

Hvordan bruger IKEA data i salg og marketing?

Det er vigtigt, at de løsninger, IKEA laver, er fuldt funktionelle. Det er ikke nok at vise et pænt garderobeskab, man skal også se, hvordan det bliver brugt.

IKEA går meget bredt i deres marketingkanaler – alt undtagen radio. Ellers er de meget på sociale medier, film, tv, SEO, nyhedsbreve (særligt til Family-kunder). Her vil de gerne ud med målrettede budskaber. Med Family-kunderne ved de, hvad de har købt før, og at de fx ikke har nok skabsplads.

De sikrer, at de både har fat i rigtige målgrupper og stilgrupper. Og på den måde laver de rejsen hen til de rigtige produkter. Det, der fungerer godt, er områderne, som kunderne enten elsker eller er helt uinteresserede i. De tilsigter, at der er noget for alle, men samtidig har de klar og tydelig stil. IKEA arbejder konstant på at forstå kunderne via overordnede data, ved at spørge kunderne eller ved at aflæse deres adfærd.

Se også:

 

Kan du virkelig benytte smutveje i IKEA?

Ja, du behøver ikke følge de gule pile hele vejen 🙂

IKEA har lavet flere online løsninger, så man kan bestille i forvejen. Og de har lavet genveje til dem, der bare gerne vil skynde sig igennem. Men det er stadigvæk vigtigt at lave en god rejse til dem, som gerne vil give sig god til deres IKEA-tur.

 

Hvordan viser IKEA deres produkter frem ved kundens besøg?

I Showroom er det vigtigt at lave inspirationsmiljøer, der rammer forskellige målgrupper og forskellige økonomiske aspekter. Så der blander de produkterne. Men de får også kommunikeret flere fordele på, efterhånden som produktet bliver dyrere.

Har de et meget billigt produkt, vil de typisk placere et produkt ved siden af, som kan noget mere, eller som er lige i en lidt bedre kvalitet.

Fx er det vigtigt, at de har det rigtige add-on liggende sammen med produktet. Det er ikke en hjælp at købe en lampe, hvis ikke du kommer hjem med den rigtige pære også.

Se også:

 

1 råd til at få indsigt fra kunderne:

  1. Lad være med at bruge mavefornemmelsen. Tal med dem i stedet for. Det behøver ikke være et kæmpe projekt, men det kan give kæmpe aha-oplevelser bare at tale med et par stykker.

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]