HM207: Google Tag Manager – sådan kommer du i gang

Hvordan installerer du Google Tag Manager - og hvad kan du egentlig bruge det til? Find ud af, hvordan du bruger værktøjet bedst muligt.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Advarsel: Dagens afsnit af Help Marketing er virkelig nørdet.

Den slags nørdet, hvor vi taler om koder og tags og den slags.

MEN: Lytter du med, finder du ud af, hvorfor Google Tag Manager er et fremragende værktøj for dig som marketingperson.

 

Ugens gæst: Kasper Gregersen

Kasper Gregersen er Online Marketing Manager hos Peoplez i Holstebro. Tjek ham ud på hans blog, på LinkedIn eller på Twitter.

I dagens afsnit finder du bl.a. ud af:

  • Hvad Google Tag Manager er og kan
  • Hvad Google Tag Manager koster
  • Hvordan du opsætter Google Analytics i Tag Manageren.
  • Hvad bogholderen Birgit har med det hele at gøre.

 

Google Tag Manager: Hvad er det?

Google Tag Manager scriptet er et stykke kode, du sætter ind på din hjemmeside. Den varetager de andre koder på din hjemmeside, fx Facebook Pixel og Google Analytics. Det betyder, at du egentlig ikke skal bekymre dig om de andre koder på din side.

Ved hjælp af Google Tag Manager – eller GTM – har du ét sted, hvor du kan tilføje, slette, pause eller redigere i dine tags eller tracking. Du kan konfigurere tags via en webbaseret brugerflade uden at skulle ændre og implementere yderligere kode.

Det reducerer fejl og frigør dig fra at skulle involvere en udvikler, hver gang du skal foretage ændringer.

Google Tag Manager er gratis. Der findes også Google Tag Manager 360, men som udgangspunkt er dette kun henvendt større virksomheder. Modsat andre tag management-systemer, der ikke er gratis, er der ingen support på GTM.

Se også:

Hvad skal du overveje, inden du går i gang med Google Tag Manager?

Få styr på ejerskabet – opret Google Tag Manager på virksomhedens mest generelle mail, så den ikke er begrænset til 1 medarbejder.

Identificer alle de nuværende tags på din side, fx Google Analytics- og tracking-tags.

Når du opretter dig som bruger, skal du skrive 2 koder på din side – og det er sidste gang, du skal have fat i din udvikler. Derefter ser du et betjeneningspanel, hvor du kan oprette nyt tag.

Se også:

Sådan sætter du Google Analytics op

At opsætte GA vil ofte være det første tag i din container i GTM. Hvis du allerede har opsat Universal Analytics på din hjemmeside, skal du migrere dine data over til din nye container, så du undgår at tracke dobbelt på din side.

Du kan både vælge Universal Analytics og Klassisk Google Analytics. Kort fortalt er Universal Analytics en bedre version af den klassiske Google Analytics, og UA-tagget er også den nye driftsstandard for Google Analytics-sporingstagget. Det er Universal Analytics, du skal bruge.

Du skal nu vælge, hvilke sider dette tag skal aktiveres på. Eller sagt på en anden måde; du skal vælge en trigger. Basisopsætningen vil her være, at dette tag skal affyres på alle sidevisninger – ligesom du kender det fra Google Analytics-kodestykket.

Du skal nu dobbelttjekke, at alt virker, som det skal. Vælg forhåndsvisning. En forhåndsvisning kan hjælpe dig med at fejlfinde eller se, om dit tag aktiverer, som det skal, inden du submitter dit tag.

Når du starter forhåndsvisning af dine tags, får du en orange firkant i dit betjeningspanel, der fortæller dig, at du arbejder i preview-mode. Du skal nu åbne din hjemmeside i den samme browser i en ny fane. Når du åbner din hjemmeside i et nyt faneblad, vil du se et panel åbne sig nederst på din hjemmeside. Her kan du se, hvilke tags der er aktiveret på denne side.

 

Hvilke fordele er der ved Google Tag Manager i forhold til at lægge scripts ind på selve sitet?

1. Overblik

Du får ét samlet overblik, hvor du kan tænde og slukke for de sporinger, som du mener, er relevante for din side.

2. Sikkerhed

Du får adgangskontrol, forskellige brugerniveauer og versionshistorik.

3. Pagespeed

Hjemmesidens loadhastighed kan ofte forbedres på grund af muligheden for at konsolidere kodestykker, styre loadrækkefølge og asynkron indlæsning. Du kan også pause et tag uden at skulle ændre i kildekoden på din hjemmeside.

4. Undgå, at udviklere skal inde over hver gang

Mange kan ændringer nemt håndteres internt. Den indbyggede versionskontrol gør det desuden nemt at holde historik og rulle tilbage til tidligere versioner af opsætningen. Derudover vil du også kunne opsætte nye eller redigere i eksisterende tracking-tags uden at skulle involvere en webudvikler – dette vil både spare dig tid og penge. Hvis du alligevel vil benytte en webudvikler til at hjælpe dig, så vil det alligevel spare dig penge, da arbejdet bliver hurtigere udført.

5. Undgå fejl i nye scripts eller sporinger

Med Google Tag Manager på din side vil du både opleve, at der generelt vil være færre problemer og fejlmeddelelser, da du kan teste dine nye implementeringer, før du lancerer dem via forhåndsvisningen GTM Debug.

Se også:

 

3 råd til at komme i gang med Google Tag Manager

  1. Er det besværet værd? Har du kun Google Analytics, er der ikke nogen grund til at bruge GTM.
  2. Overvej, hvem der på længere sigt skal administrere kontoen, og hvordan ejerskabet skal håndteres. Det er både mere sikkert og mere smidigt, hvis der skulle komme nye ansættelser og opsiges andre. Når du så opgraderer til Google Tag Manager, så få et overblik over, hvilke tags du har installeret. Migrér alle dine tags på én gang, så du undgår dobbeltsporing.
  3. Kast dig ud i det. Det kan virke tungt at sidde og kode, men tænk på, at der ikke er noget, der kan gå galt – det er ikke din hjemmeside, du sidder og ændrer på. Så ud og leg!
Er du helt blank på, hvad Google Tag Manager er, kan du få en god 2018-guide fra Kaspers blog her.

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]