HM204: Sådan skaber du en uimodståelig virksomhedsfortælling – spil den rigtige rolle

Anna Rørbæk

Find ud af, hvorfor du skal lave virksomhedsfortællingen, inden du skriver din næste pressemeddelelse eller arrangerer dit næste event - og hvordan du gør.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Hvordan bliver du egentlig Gandalf i jeres egen virksomhedsfortælling?

(Indrøm det; du har stillet dig selv det spørgsmål før.)

I dag bliver du klogere på, hvorfor du skal klarlægge virksomhedsfortællingen, inden du skriver din næste pressemeddelelse eller arrangerer dit næste event – og hvordan du gør.

 

Ugens gæst: Anna Rørbæk

Anna Rørbæk er talsperson for Danmarks Indsamling. Hun har tidligere været chef for kommunikationen i Børnefonden. Derudover er hun DI-talsperson og medlem af DJ ekspertudvalg om kommunikationsfagenes fremtid. Følg hende på LinkedIn og Twitter eller Danmarks Indsamling på Facebook.

Anna guider dig i, hvordan du opbygger en virksomhedsfortælling. Du finder ud af:

  • hvorfor dramaturgi er afgørende for kommunikationen
  • hvad Alternativets og DF’s virksomhedsfortælling er
  • hvordan du bygger din egen virksomhedsfortælling.

 

En virksomhedsfortælling handler om: Hvordan bruger du dramaturgi i kommunikation?

Dramaturgi handler om at give en historie en form, der kan formidles. Det har stor effekt, når du skal skabe kommunikationsfaglige resultater. Dramaturgi er et praktisk værktøj til at hjælpe kommunikatører og journalister med at nå et mål, fx at få målgruppen til at ændre holdning eller overbevise om et salg.

Du skal få fanget dem med et anslag.

Få præsenteret, hvad det handler om.

Fortælle om præmissen.

På vej mod dit mål kan du bruge dramaturgiens virkemidler på målgruppen.

Det handler om at skabe en rød tråd i fortællingen om virksomheden.

Se også:

 

Eksempler på virksomhedsfortællinger fra Christiansborg og humanitære organisationer

Eksempel 1: PÅ Christiansborg er der mange politiske fortællinger. Alternativet er fortællingen om, at der er et alternativ. I DF handler det om, at der er meget, vi skal passe på. En masse af deres kampagnetiltag passer i den overordnede fortælling. De enkelte kampagner er nedslag i deres overordnede mål.

Eksempel 2: I Børnefonden skulle de lave en rammeaftale med Danida. De fik unge på dagsordenen ved at skrive debatindlæg og holde arrangement på Folkemødet. Alle tiltag skulle sættes sammen i den samlede fortælling, som i sidste ende skulle give midler til deres dagsorden. Det handler altså om, at du skaber en fortælling, som har enkeltnedslag som fx pressemeddelelser, der alle sammen føder ind i det lange seje træk mod et større mål.

Se også:

 

Hvilke elementer indgår i en virksomhedsfortælling?

Der er 3 faser til at indfange en virksomhedsfortælling:

  1. Sense making-fase: Forhold dig til – hvad ligger der i forvejen, vi skal tage afsæt i? Hvad er vision, mission, hvad skriver andre om os, hvad synes vi selv? Tal med bestyrelse, ledelse, medarbejdere, konkurrenter og fokusgrupper. Find derefter ud af, hvad grundfortællingen skal være. Du kan godt hyre eksterne konsulenter til dette arbejde, men det er vigtigt, at dem, der skal implementere, de skal høres og være med på råd. Det er ikke kun noget, der bør foregå i kommunikationsafdelingen.
  2. Story making-fase: Hvilken position har vi lyst til at tale ud fra? Fx helt, skurk, offer, hjælper/ekspert og udfordreren (vi er tilbage i aktantmodellen her). Man har tit lyst til at være helt. Man har nok ikke lyst til at være skurk, men fx vil et tobaksfirma nok blive set som skurk. Forhold jer til, hvem der skal have de øvrige roller. Vær bevidst om, hvilken position du indtager, og hvem der har de andre roller – det bestemmer du selv.
  3. Story telling-fase: Her laver du dine pressemeddelelser, foldere, events og andre kommunikationsværktøjer. Det er selve eksekveringen af virksomhedsfortællingen. For at sikre, at alle nyhedsbreve og Facebook-annoncer tapper ind i historien, er det vigtigt, at alle har været med om bord fra starten.
Se også:

 

4 konkrete forslag til at komme i gang med virksomhedsfortællingen:

  1. Køb ind på, at det giver mening at se det hele som en sammenhængende fortælling. Tro på, at du bliver klogere af at se dramaturgien som redskab.
  2. Lav ikke initiativet eller den egentlige kommunikationsopgave, før du har klargjort den sammenhængende fortælling.
  3. Overvej din position nøje – og hvem spiller de øvrige roller? Kig på din omverden her.
  4. Kan du i din fortælling lave nogle alliancer, som gør pressemeddelelsen lidt sjovere i sidste ende, fordi to modsatrettede parter kæmper en kamp?

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]