HM203: Sommerspecial part 3 – digital strategi, forankring af markedsføring i organisationer og neuromarketing

summerspecial-3 help marketing

Tredje og sidste sommerspecial 2018 handler om alt fra at være intern social media-konsulent over kunderejser til neuromarketing. Lyt med, og få en bouillonterning fra tidligere ekspertinterviews.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Her får du den 3. og sidste sommerspecial af Help Marketing Podcasten.

I denne uges afsnit finder du ud af:

  • hvordan du bedre forstår dine kunder gennem data
  • 8 trin til digital strategi
  • tips til at forbedre kunderejsen
  • tegn på, at du modarbejder forandringer i din virksomhed
  • hvordan du bliver en god intern social media-konsulent
  • neuromarketings abc.

Afsnittet fungerer samtidig som en bouillonterning af kapitel 9-11 af Help Marketing Bogen, der netop handler om digital strategi, forankring af markedsføring i organisationer og om neuromarketing.

Digital strategi

Forstå dine kunder gennem data

Sami Widell er marketings- og salgsansvarlig i Zoologisk Have i København. Det primære sociale medie Sami benytter sig af er LinkedIn. Du kan finde hans profil her.

  • Start med at finde ud af, hvad du ønsker at opnå inden for det, du arbejder med.
  • Få styr på din hjemmeside, og sæt dig godt ind i Google Analytics. Lad dig ikke skræmme, hvis det virker uoverskueligt, da der er masser af hjælp at hente på nettet.
  • Tag én ting ad gangen. Fokusér på ét område ad gangen, som du ønsker at blive klogere på.
  • Udnyt Facebook Insights for at få flere informationer om jeres kunder.
  • Skab nogle personaer ud fra disse oplysninger, og tilpas jeres virksomheds kommunikation for bedst muligt at ramme målgruppen.
Se også:

 

8 trin til den digitale strategi, der skaber høj performance i online-teamet

Heidi Collin er digital strategy manager hos Novicell. Det lyder fancy, og det er det også: Heidi hjælper nemlig virksomheder med at lave planer for, hvordan de bedst muligt udnytter de digitale muligheder til at få deres forretning til at vokse. Følg hende på LinkedIn og Twitter.

Hør afsnittet for at få uddybet de 8 trin til digital strategi:

  1. Roller og ansvar
  2. Ressourcer og kompetencer
  3. Planlægning
  4. Performance (KPI’er til ledelse og team)
  5. Prioritering
  6. Kundefokus
  7. Snitflader på tværs af virksomheden
  8. Forankring hos ledelsen
Se også:

 

Tre gode råd til dig, der vil optimere din kunderejse

Søren Bechmann er forfatter til bogen Kunderejsen. Søren er konsulent og fordragsholder og hjælper virksomheder med service design og kunderejser i sin egen virksomhed. Du kan fange Søren på LinkedIn eller læse mere om kunderejser på hans hjemmeside.

  1. Fokuser på at optimere den vigtigste kunderejse. Den der gør den største forskel for kunden. Husk peaket og afslutningen.
  2. Lad være med at brug for meget tid på at kortlægge din kunderejse. Start et sted, og optimer undervejs.
  3. Design er altafgørende. Den bedst designet kunderejse udspringer ofte af en kreativ idé, der er personlige og autentisk.
Se også:

 

Forankring af markedsføring i organisationer

Tegn på at du modarbejder forandring i din organisation

Puk Falkenberg er rådgiver i Bloch&Østergaard. Følg hende på LinkedIn.

  • Hvis du har tankegangen: “Det er jo ikke mig det handler om. Det er de andre.” Som om du ikke selv er en del af forandringen. I stedet mener du, det er alle de andre, der skal forandre sig, og synes kun, det er de andre, det skal gå ud over. Dette er et tegn på, at du ser dig selv uden for fællesskabet, og det gør dig automatisk lidt til en modstander.
  • Hvis du ikke lytter til de rationelle grunde til, hvorfor der er behov for forandring. Hvis du kun agerer lystbetonet, så glemmer du nok at se det større perspektiv og mangler derfor villigheden til at gøre det, der er bedst for virksomheden som en helhed.
  • Du foretrækker at holde fast i det, du plejer at gøre. Plejer er for længst død! Det er en farlig tankegang, for så udvikler du dig hverken som menneske eller medarbejder i organisationen. Og du mister og går glip af en masse muligheder for at skabe yderligere vækst og værdi for virksomheden.
Se også:

 

3 konkrete råd til en intern social media-konsulenter

Anna Katrine Skall Sørensen er social media specialist hos BoConcept. Du kan følge Anna Katrine på hendes Twitter profil. Du kan også følge hende på hendes Facebook, eller på Instagram.

Tre gode råd, hvis du ønsker at udvikle dig til en intern social media-konsulent med internationalt flair:

  • Anerkend dine styrker og svagheder. Vær klar over, hvornår du har brug for hjælp.
  • Anerkend andre og deres arbejde. Husk på, at de gør det så godt, de kan.
  • Sæt dig godt ind i de kulturelle forskelle, og brug dem aktivt til at hjælpe. På den måde bliver du den bedste konsulent for de forskellige lande, og de forskellige mennesker du arbejder med.
Se også:

 

Neuromarketing

Anita Lykke Klausen er social media manager hos Bolius. Hun driver Anitaxcph.

Neuromarketing forklaret

Neuromarketing er, som begreb i sin simpleste form, når vi bruger resultater fra hjerneforskning til at forme og udvikle markedsføringen. Eksempelvis når virksomheder udfører hjernescanninger for at indbringe viden om, hvordan kunder reagerer på en reklamefilm. Resultaterne fra hjernescanningerne vil give en indikation af, om reklamen vil blive modtaget godt, eller om den skal redigeres og måske tænkes helt om.

Neuromarketing, i forhold til psykologien, giver indsigt i den ubevidste adfærd. Neuromarketing tror altså på, at forbrugeren er irrationel – og at forbrugernes egne udtalelser ikke er retvisende. En snak direkte med forbrugerens hjerne er altså mere valid end en snak med forbrugeren.

Dopamin, Oxytocin og Serotonin

Dopamin er et af de signalstoffer der er særligt interessante for digital markedsføring. Signalstoffer er basalt set det, der styrer os. Det er afgørende for vores følelser og reaktioner i enhver situation. Hjernens belønningscenter styres af dopamin, der blandt andet reagerer på mål. Hver gang du når et mål, frigiver hjernen dopamin som belønning – du kender det nok fra diverse spil eller weekendens bingewatching. Begge situationer handler om at nå et mål (se næste episode af din yndlingsserie) for at tilfredsstille din nysgerrighed (dør helten i næste afsnit?).

Oxytocin er et andet signalstof. Det er hovedingrediensen i enhver relation – både de digitale og de non-digitale -, og især det kendte, usynlige bånd mellem en mor og sit barn består af oxytocin.

Serotonin er signalstoffet der gør, at direktøren har en mere autoritær udstråling end alle andre. Det forbinder sig til vores sociale status. En kompliment, ros eller enhver måde at blive positivt fremhævet fra mængden fører til frigivelse af serotonin.

Se også:

 

Help Marketing som bog?

Help Marketing Bogen er din grundbog i digital markedsføring.

Bogen er den eneste bog på det danske marked, der samler alle disciplinerne: content marketing, SEO, sociale medier, community management, PR, e-mailmarkedsføring, annoncering, konvertering, salg, digital strategi m.m.

Grundbogen er især skrevet til dig, der enten er ny i faget, erfaren med et mål om at opgradere dine kompetencer eller kan se værdien i at blive klogere på discipliner, der går udover din niche.

Bogen kan fx øge din chancer for at lande dit første marketing-job eller give dig en federe marketing-stilling end din nuværende.

Ja tak, stil mig videre til bogen

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +190 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]