HM196: VisitDenmark-case – hvordan tiltrækker vi svenskere og nordmænd til Danmark?

Peter Krusborg VisitDenmark-case

Find ud af i denne VisitDenmark-case, hvordan VisitDenmark tiltrækker flere svenskere og nordmænd til landet (også når vejret er skod).

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

I dag bliver du lukket med ind i en VisitDenmark-case og den helt konkrete udfordring:

  • Hvordan får du flere svenskere og nordmænd til at besøge Danmark på ferie?

Det gør du med både offline og online markedsføring.

 

Ugens gæst: Peter Krusborg

Peter Krusborg er market director i VisitDenmark i Norge og Sverige. VisitDenmark er sat i verden for at markedsføre Danmark i resten af verden og fremme turisme. Hans opgave er at få flere danskere og svenskere til at tage til Danmark og overnatte (så bruger de nemlig flere penge). Du kan sige dav til ham på LinkedIn.

I denne VisitDenmark-case finder du ud af:

  • Hvilke marketing-indsatser VisitDenmark laver
  • Hvornår de skal sætte ind over for målgruppen
  • Hvordan de laver gode partnerskaber.

 

Hvor mange svenskere og nordmænd kommer til Danmark?

VisitDenmark har kontor i Sverige og Norge, hvor der sidder i alt 6 personer, som Peter er chef for. Samtidig hjælper hovedkontoret i København de to teams, især på den digitale front.

VisitDenmark ved, at Norge er det næststørste marked efter Tyskland. Norge har 2,4 milllioner overnatninger, og Sverige har 1,8 millioner overnatninger årligt. VisitDenmark har stærkeste tal på overnatninger. Men det kan godt være lidt misvisende i forhold til at se det samlede billede af besøgende.

Se også:

 

Hvilke marketing-indsatser bruger VisitDenmark?

VisitDenmark samarbejder med andre om kontinuerlige marektingkampagner for at reklamere for Danmark. Især foråret er utrolig vigtigt, og i særdeleshed booker mange ferie mellem jul og nytår. I de perioder, hvor de kan se, at interessen er ekstra høj, der er de også til stede med deres markedsføring.

Fx er de altid til stede på Google Adwords. De kører også med online video, tv, outdoor og i mindre grad print-annoncering.

Se også:

 

Sådan bruger VisitDenmark native advertising og samarbejde med andre turistattraktioner

Peter fortæller i denne VisitDenmark-case, at de samarbejder med magasiner fra Aller Media, hvor de har lavet native advertising. På den måde har de fået noget godt content til den helt rigtige målgruppe. Dette samarbejde gør, at de kan ramme målgruppen på flere platforme.

VisitDenmark arbejder sammen med alt fra den jordjyske campinglejr til D’Angleterre. Så spændvidden i deres samarbejdspartnere er stor. Her er en forventningsafstemning med samarbejdspartnerne altid enormt vigtig.

Alle områder – by som land – kæmper for deres egen region, og det ser Peter som noget positivt. Det betyder nemlig bare, at folk går op i deres turistbranche.

Se også:

 

Men hvad med vejret?

VisitDenmark ved, at der bliver booket mange rejser i foråret. Så hvis foråret har været regnfuldt, kan de ikke slippe afsted med at vise solskinsbilleder. For svenskerne og nordmændene er så tæt på os, at de godt ved, at det ikke har været sådan.

VisitDenmark slår på, at Danmark har noget, som Norge og Sverige ikke har: Fx Lalandia eller Den Blå Planet, som du kan nyde indendørs, når vejret er dårligt.

Nordmændene og svenskerne booker senere og senere. Derfor er det bedste, der kan ske for VisitDenmark, en forsommer som i 2018 med rigtig godt vejr.

 

Hvilke marketing-tiltag fungerede rigtig godt?

Deres nuværende kampagne fungerer rigtig godt. De har også lavet en hurtig kampagne med Legoland og Ninjago, da Ninjago-filmen kom. De reklamerede for Ninjago World i biograferne og samarbejdede her med Stenaline.

 

3 råd til at tiltrække turister

  1. Keep it simple, men relevant. Folk er mere interesserede i, hvad der dækker deres behov, og ikke så meget destinationen.
  2. Virker det på mobilen? I Norge er Sverige er 98% af kommunikationen til forbrugerne gennem mobilen – så dit content skal virke her.
  3. Hold fokus på kunden. I en travl hverdag, hvor du er meget passioneret om dit felt, kan du godt komme til at overkomplicere kommunikationen. Tænk i stedet: Hvad har modtageren egentlig brug for?
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]