HM194: Landingsider – sådan konverterer du besøgende til glade kunder

Hvordan skriver du landingsider, der sælger - uden at lyde sælgende og skræmme dine besøgende væk? Find ud af, hvordan du konverterer besøgende til glade kunder på dine landingsider.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Hvordan skruer du landingsider sammen, så de konverterer mest muligt?

Hvad er det allervigtigste, når du skal skrive en landingside?

Og hvad har en kogende frø med det hele at gøre?

Det finder du ud af i dagens afsnit af Help Marketing Podcasten.

 

Ugens gæst: Karsten Nygaard Nielsen

Karsten Nygaard Nielsen er digital rådgiver og er indehaver af Strategen.dk. Du kan følge ham på LinkedIn, Twitter og Facebook (LinkedIn er bedst). Og han elsker at nørde med landingsider. I dag finder du ud af:

  • Hvad er en landingside
  • Hvilke 5 elementer består en landingside af
  • Den ene afgørende ting, du skal have styr på, når du laver en landingside (det kommer inden for de første 10 minutter af podcasten)
  • Hvad du skal gøre, når folk klikker videre på din landingside.

 

Hvad er landingsider?

En landingside er et sted, hvor du går hårdt efter at få en konvertering – altså at få den besøgende til at foretage en specifik handling.

Artikler er i udgangspunktet ikke landingsider – men produktsider kan godt være det.

Gode landingsider starter med en value proposition: Hvad er det helt særlige ved jer? Fx “Vi onboarder 3 gange hurtigere end andre”.

Det handler om at få oversat en feature til en value proposition – hvad skal folk bruge det til?

Et rigtig godt eksempel finder Karsten hos Next Forsikring, der har lavet denne landingpage om husforsikringer.

Der står:

  • Overskrift: En simpel og solid husforsikring
  • Link til video: Se hvordan på ét minut
  • Knap: Beregn husforsikring

Denne landingpage er lavet til folk, som synes, at husforsikring kan være kompliceret, og som samtidig er bange for, om dækningen er i orden. Next slår derfor på en simpel og solid husforsikring – det er deres value proposition.

De andre forsikringsselskaber slår IKKE på, at det er simpelt og solidt. Derfor er Next anderledes.

Se også:

 

5 elementer, der skal være med på dine landingsider

1) Unique selling proposition

Sæt dem op i hovedoverskriften. Den skal gøre, at folk har lyst til at blive hængende. Du kan også bruge USP i indledningen lige under overskriften.

 

2) Billede – Hero Shot Image

Brug et godt billede, der hænger sammen med overskriften. Sælger du en rejse til Mallorca, er det oplagt at have et lækkert billede af Mallorca. Det er det, der hedder et Hero Shot Image. Billedet og overskriften skal hænge sammen.

 

3) Fortæl benefits

Derefter er det en god ide at komme med fordelene i tilbuddet. Du kan også beskrive features helt ned i detaljen.

Benefits er underpunkter til USP’en. Fx hvis du sælger en vaskemaskine:

  • Benefit: Den er så støjsvag, at du kan vaske tøj på alle tidspunkter af døgnet.
  • Feature: Den er under 45 decibel.

 

4) Skab social proof

Social proof er også en god ide. Fx ved at lave testimonials med kunderne.

 

5) Call to action-knappen

Din call to action skal være tydelig. Grøn er en positiv farve, og vi er trænet i noget med trafiklys, så rød er ikke nødvendigvis så god. Gul kan være god til at signalere ‘billigt’.

Se også:

 

Forbedring af benefits i Help Marketing Bogens landingside

Skulle Karsten sælge Help Marketing Bogen, ville han slå på, at læseren får genveje til viden om online markedsføring. Og det, som bogen virkelig giver, er, at man med sin nye viden fx kan få et bedre job eller en bedre stilling.

Han ville også slå på, at materialet i bogen er let forklaret. I det hele taget kan benefits her godt skæres skarpere, mener Karsten.

Derudover ville Karsten gerne have billeder med af mennesker, som bruger bogen rent fysisk.

 

Hvad sker der, når landingsider overtaler dig?

Det er en god ide at have et mailflow herefter. Sælger du fx et kursus, kunne du lave en mail med  ‘tak for din tilmelding’ eller ‘3 artikler, du kan læse inden kurset’.

Har læseren fx downloadet et white paper fra en landingside, så er det en god ide at sætte marketing automation ind bagefter.

En god kvitteringsside er også værd at dyrke, hvor man takker for konverteringen. Her kan man fx lave et opsalg på andre ting.

 

2 råd til landingsider

  1. Din landingpage skal være hurtig! Dit fine stock photo skal skaleres ned, så landingsiden er hurtig.
  2. Få styr på dine USP’er. Det gør det meget nemmere at skrive overskrifter, underoverskrifter osv.
Se også:

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +190 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]