HM178: Ledelseskommunikation med Deloittes kommunikationschef

Mette Boje Schønemann

Hvordan arbejder du med kommunikation på ledelsesniveau? Hør Deloittes kommmunikationschef fortælle om, hvordan du skaber en rød tråd i din ledelseskommunikation i en organisation fordelt på flere tusind mennesker i både DK, Norden og Europa.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Mette Schønnemann

Mette Schønnemann er Head of Communications hos Deloitte Danmark. Det vil sige, at hun er ansvarlig for strategisk kommunikation i Deloitte, herunder ledelses-, intern og ekstern kommunikation. Følg med i Deloittes spændende kommunikationsprojekt Small Great Nation, og sig hej til Mette på LinkedIn.

 

Hvilke forandringer oplever Deloitte?

Deloitte er Danmarks største revisions- og rådgivningshus. De går igennem to store transformationer:

  • De skal gå fra revision til rådgiving. Det er en kæmpe opgave både internt og eksternt. De har været et verdensomspændende hus af revisorer til nu at have over 50 % af forretning på rådgivning.
  • Fra profit til purpose. Deloitte er ikke længere sat i verden for at skabe profit. Deres kunder vil ikke have deres ydelser, og deres talenter vil ikke arbejde for dem, hvis de ikke har et klart formål og lever efter det.

Deloitte er en partnerdrevet virksomhed, hvilket giver udfordringer kommunikationsmæssigt. Det er i virkeligheden en sammenlægning af en masse revisionskontorer. Partnerne har en stærk stemme i strategien og innovationen. Det skaber et stærkt fællesskab, men kræver også, at du skal have hele partnerskabet med på et nyt tiltag.

De er på en globaliseringsrejse – bl.a. i nordisk og nordeuropæisk samarbejde – hvilket også stiller krav til kommunikationen, da mange foretrækker, at man servicerer sit lokalområde.

 

Hvilke værktøjer har Mette til ledelseskommunikationen?

Den største hjælper er en enormt visionær og vellidt CEO! Chefen for det hele, Anders Dons, forstår værdien og nødvendigheden af god kommunikation.

Han får taletid på stormøder, nyhedsbreve og video. Det sidste 1,5 år har de lavet meget video, og det næste er podcast.

Eksternt har kommunikationsafdelingen sat ansigt på Deloitte. De har skabt en profil for CEO’en (via LinkedIn-artikler, blogindlæg og kronikker) ved at skabe samfundsrelevant kommunikation. Den eksterne eksponering skaber også stolthed internt.

Udfordringen ligger i at sikre, at ledelseskommunikationen skal ‘cascade’ i alle lag, som Mette kalder det. Alle afdelingslederne skal have de samme budskaber og tone of voice som CEO’en, når de videreformidler hans kommunikation.

Kommunikationsafdelingen giver en ramme for en overordnet vision, og så er det frit for fortolkning, når man kommer længere ned i ledelseslagene. De har fokus på storytelling med historier, der skal være simple, konsistente og menneskelige. (Clear, consistent, human).

Kommunikationsafdelingen skal ikke bestemme al kommunikationen, men de kan give folk rammer, forklare de overordnede budskaber og gøre dem gode til at fortælle historierne engagerende.

Se også:

 

Hvilke værktøjer har mellemlederne til at kommunikere?

Mellemlederne er på ledelsesprogrammer, hvor de lærer kommunikation og storytelling.

To gange om året holder Deloitte Impact Summit, hvor kommunikationsafdelingen fortæller den røde tråd og den store historie. Derefter skal folk øve deres egen fortælling i forhold til deres afdelinger. Her træner de altså folk i at fortælle deres egne historier.

Se også:

 

Hvad gjorde Mette for at få ledelseskommunikationen til at fungere?

Mette begyndte med at observere og holde møder med mange mennesker for at forstå forretningen.

Noget af det første, Mette lavede, var at lave en kommunikationsstrategi for Deloitte i Danmark og i Norden. Her arbejdede hun tæt sammen med marketingchefen for at sikre den fælles fortælling.

Mette synes, Deloitte er blevet bedre til at ensrette image og skabe en skarpere position eksternt. Flere og flere tror på, at Deloitte også er et rådgivningshus. Det giver også medarbejderene internt en stærkere retning på, hvad de skal sige ja og nej til. De er stadigvæk på en rejse, og det er en kulturforandring at få kommunikation og marketing til at være visionær frem for blot et serviceorgan.

Se også:

 

3 råd til ledelseskommunikation

  1. Lær den leder at kende, som du skal repræsentere – hvad er kernen af hans eller hendes budskaber? På den måde kan du bedre lave autentisk og klar kommunikation. Få ham eller hende til at se godt ud.
  2. Gør kommunikationen clear, confident og human – uanset om du arbejder i Deloitte eller ej
  3. Tænk på de kanaler, modtageren foretrækker at benytte. Er det tekst, video, podcast?

 

 

Pond5

Laver du podcast eller videoer? Så skal du have noget god lyd til fx jingle og overgange. Det kan du finde på mange gratis sites, men du kan også begynde Pond 5, hvor du fx kan få en professionel, lækker jingle til din podcast for få dollars. Pond 5 har både stockvideo, music tracks, lydeffekter og stochfotos, men især deres music tracks er rigtig fede. Der er stor forskel på priserne, så søg dig frem.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]