Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Line Friis
Line Friis er partner i webshoppen Family2Be sælger ventetøj og ammetøj til gravide og ammende kvinder. Følg hende på LinkedIn, eller tjek Family2Be ud på Facebook.
Lyt til afsnittet, der handler om: Hvordan sælger man til en målgruppe, som kun har brug for ens produkt i en relativt kort periode? Find bl.a. ud af:
- Hvordan du starter en webshop fra ingenting til at arbejde fuldtid.
- Hvordan du sælger til de forskellige målgrupper.
- Hvilke tiltag der virkede (og hvilke der slet ikke gjorde) for Family2Be.
- At ja, du kan godt starte og få succes med en webshop, selvom du ikke ved, hvad en backend eller CMS er (det har Line gjort!)
Hvad laver Family2Be?
Ventekjoler er det helt store produkt sammen med amme-bh’erne. I forhold til konkurrenterne har Family2Be sørget for at sælge nogle produkter, som de andre ikke har. Desuden sørger de for ikke at have for høj pris på produkterne, da målgruppen jo ikke skal bruge dem særligt længe.
De sælger +300 produkter fordelt mest på ventetøj. Line var selv træt af, at hun kun kunne få fede gravid-løbebukser fra andre lande, og det var udgangspunktet for at starte webshoppen for 4 år siden.
Hvor lang tid har webshoppen til at sælge deres produkter til målgruppen?
På graviditets-siden har webshoppen typisk et halvt år, da behovet for ventetøj tidligst starter 3 måneder inde i graviditeten.
Family2Be fanger først kunden, når behovet kommer, dvs. når de selv googler.
Efter graviditeten har webshoppen maks. et halvt år til at fange kunden, da baby hurtigt begynder at spise grød, og så er amme-bh’er ikke længere nødvendige.
Folk, som har været kunder, har webshoppen primært på nyhedsbrev og Facebook. De vil gerne give kunderne en særlig oplevelse, når de handler, sådan så de vender tilbage, når de skal have det næste barn.
Hvad virker til de forskellige målgrupper?
Dem, der kommer ind for at købe ventetøj, tænker meget over pasform og komfort. Derfor har Family2Be’s webshop lavet mange guides på deres site til at imødekomme netop disse spørgsmål. Når de er gravide, vil de gerne have tøj, der fremhæver maven på en pæn måde.
Amme-bh’er er mere praktiske, men overordnet handler det om, at kunden skal have hverdagen til at fungere i tøjet.
Kvinderne er overordnet meget usikre, da kroppen ændrer sig meget. Derfor opfordrer webshoppen kunderne til at komme forbi deres lager til råd og vejledning. Family2Be’s webshop skal ikke bare prøve at sælge noget, men også være brugbare. De gør også noget ud af at skrive personlige hilsner på følgesedlerne, så kunderne kan mærke, der sidder mennesker bag hjemmesiden.
I anmeldelserne kan webshoppen se, at folk sætter pris på de personlige hilsner. En af de store konkurrenter er Zalando, som de aldrig kan måle sig med – men de kan tilbyde noget andet end dem.
HM156: Hverdagen i en webshop – også for en 11 årig
Hvordan arbejder webshoppen med skiftet i kundens behov?
Family2Be’s webshop får tilmeldingerne til e-maillisten til at skrive deres terminsdato. På den måde finder webshoppen ud af, hvornår kunderne overgår fra at være interesserede i ventetøj til ammetøj.
Family2Be’s webshop laver endnu ikke marketing automation, men de har masser af data på deres brugere, som de sagtens kan bruge bedre. Når kunderne fx er langt i graviditeten, vil webshoppen gerne kunne sælge ventetøj til dem – men der er en hårfin grænse mellem at være hjælpsom og alt for produktorienteret.
HM173: Marketing automation 101 – hvad, hvordan, hvor?
Hvilke kanaler arbejder Family2Be med?
Facebook er den helt store kanal både via organisk Facebook med 6.000 følgere og Facebook-annoncering. De holder deres følgere i gang med sjove videoer af babyer, der har mad ud over det hele. Fra starten har de haft overskud i deres Facebook-annoncering, fordi de har kunnet være meget specifikke.
Line og hendes mand er deres egen målgruppe, da de selv har en familie. De bruger dog ikke dem selv meget i markedsføringen, da de føler sig lidt for private til det.
Derudover gør de meget ud af deres nyhedsbrev.
HM163: 5 datadrevne tips til at stoppe hullerne i din webshop, hvor pengene fosser ud
Eksempel: En succes fra webshoppen
Konkurrencer kører rigtigt godt, fx på Instagram. Et hav af influencers står i kø for at få en masse gratis og skrive lidt om det. Family2Be har kørt en konkurrence med to influencers, som gav en masse nye følgere – blot for indkøbsprisen for produktet. Det virker især godt, hvis folk skal tagge deres veninde, eller hvis de tvinger folk til at gå ind på deres side for at kunne deltage i konkurrencen.
Eksempel: Et tiltag, der ikke gik så godt
I begyndelsen forsøgte Family2Be at brede deres side ved at komme med på LogBuy. De fik kun ét salg for virkelig mange penge, så det kunne slet ikke betale sig. Deres segment er så lille og snævert, at de hellere skal fokusere på at ramme kunderne der, hvor de er. Family2be har også prøvet at dele flyers ud, og der skyder de alt for meget med spredehagl.
3 råd til at få mest muligt salg og glade kunder på den tid, kunden har interesse i dit produkt
- Kunden skal føle sig speciel. Når de har fået kunden igennem, pakker de produktet ind i silkepapir. På den måde får kunden noget lækkert i hånden.
- Vær personlig. Skriv en personlig hilsen, så kunden kan se, der er mennesker bag sitet – på den måde husker de dig.
- Giv gaver. På små ordre giver Family2Be fx en guldkaramel med. På større ordrer giver de fx en lille rangle med, som kommer i brug, når baby kommer – på den måde får kunderne en mini-påmindelse om, at Family2Be eksisterer, og de kan blive til gode ambassadører.
HM164: Ambassadører – sådan gør højskolerne med stor succes