Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Bernt Elkjær-Pedersen
Bernt er forfatter til Marketing Automation-bogen, marketing-chef i et it-firma, og så er han nok den person i Danmark, der ved mest om marketing automation. Tjek ham ud på hjemmesiden, på LinkedIn og Twitter.
Lyt med i dagens episode, og find ud af:
- Hvad er marketing automation – og hvordan adskiller det sig fra e-mail-markedsføring?
- Hvordan kommer du i gang med marketing automation?
- Hvordan vælger du dine kanaler til marketing automation?
- Hvor kan du bruge marketing automations?
- Tips til at integrere marketing automation-værktøjer i dine systemer.
Hæng i øvrigt på i de sidste 10 minutter, hvor Eric og Bernt gætter, hvordan man laver marketing automation til gravide (no shit!).
Hvad er marketing automation?
Bernt skelner mellem e-mail-markedsføring og marketing automation:
E-mail-marketing: Fx kampagner og nyhedsbreve, som du sender ud, når du vil.
Marketing automation: Er skridtet videre fra e-mails. Her laver du e-mails, der bliver triggered af en adfærd og er relateret til kunderejsen. Du sørger for, at e-mails kommer ud på det helt rigtige tidspunkt. Kundens adfærd afgør, hvornår du får en e-mail.
Hvordan kommer du i gang med marketing automation?
Den største fejl er at begynde med at købe et system først.
Begynd i stedet for med et internt arbejde. Snak med ledelsen: Hvad har I egentlig af mål for marketing? Snak med salg og kundeservice. Hold workshops med ledelsen, salg og kundeservice først for at afklare kunderejsen, og hvilket indhold I vil have i de forskellige faser.
HM161: Kunderejser (Customer Journey) forbedrer din marketing og dit salg
Beslut dig for, hvor stort projektet skal være. Du kan hyre et bureau i et halvt år for at klarlægge kunderejsen, men det behøver de færreste. Den lille model er at trække på sælgernes og kunderservice’s erfaringer. Spørg dem: Hvilke 10 spørgsmål har kunderne om vores produkt? Sørg for at give noget tilbage til salg og kundeservice, så de har lyst til at bruge deres tid på dig, og så de kan se pointen.
HM019: Få mere ud af dit bureau
Få styr på dine marketing automation-kanaler
Når du har styr på kunderejsen, data og målgrupper – hvad gør du så?
Da begynder du at kigge på de kanaler, som er kontaktpunkterne mellem dig og kunden. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at du ikke nødvendigvis skal sende e-mails – det kan være, de fleste kontaktpunkter foregår på Facebook Messenger eller Snapchat.
Derfor skal du have flere systemer til at tale sammen, og det kan betyde kodning. Det skal du ikke lade dig skræmme af, for du kan fx godt sætte chatbots op uden at have stor teknisk snilde, beroliger Bernt.
Bernt bruger Zendesk til support og Jira internt. Eric anbefaler også Zapier, der er et automation-tool til at flytte info mellem dine apps.
HM152: Sådan kommer du i gang med chatbots
Hvor kan du bruge marketing automation?
Start med at kigge på din målgruppe: Hvilket behov har de?
Svaret afgør, hvilke systemer du skal kaste dig ud i. Her er et hurtigt overblik:
- E-mail: En af de mest effektive kanaler i forhold til salg.
- SMS’er: Også en mulighed, men kan godt være dyrt internationalt.
- Chatbots: Er ikke kommet ind i systemerne, men ligger eksternt. Her er du nødt til at integrere i dit system.
- Annoncering: Rigtig mange annonceringssystemer er begyndt at komme ind i automation-systemer.
I Bolius bruger Eric Marketo som system til at snakke sammen med Facebook – uden det store held. Når du skal vælge system, anbefaler Bernt, at du holder øje med, hvor ofte de bliver opdateret. På den måde sørger du for, at marketing automation faktisk er automatiseret, så du selv skal gøre så lidt som muligt efter opsætning.
Bernt bruger selv Infusionsoft med et hjælpeværktøj, der hedder Syncsumo. Det tager lister fra marketing-systemet og flytter over i Facebook Custom Audiences. Dette hjælpeværktøj opdaterer en gang i timen og fungerer rigtig godt.
HM78: Priser og tips til Facebook annoncering
Sådan laver du integration med websitet
Langt de fleste systemer har en trackingkode, som du lægger på dit website. På den måde holder du øje med, hvilke sider folk har besøgt.
Kig på folks adfærd ude på websitet, vælg dine triggere ud fra det, og omsæt det til data. Har en læser fx været på Bolius’ hjemmeside og læst 3 artikler om skimmelsvamp, kan du fx sende en mail med en e-bog til vedkommende om skimmelsvamp. Men du skal også huske at gemme data, så du fx kan sætte skimmelsvamp øverst i næste nyhedsbrev. Her er det også vigtigt at kende udløbsdatoen for læserens interesse, da han i eksemplet her nok får fikset sin skimmelsvamp inden for en afgrænset periode.
Sådan kommer du i gang med marketing automation
- Bliv enig med ledelsen om, hvad det forretningsmæssige mål egentlig er.
- Inviter salgsafdelingen, kundeservice og alle med kundekontakt til workshop, så I bliver aligned om, hvad I skal bruge marketing automation til.
- Så kan du kigge på systemer og teknik til marketing automation.