Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Heidi Collin
Heidi Collin er digital strategy manager hos Novicell. Det lyder fancy, og det er det også: Heidi hjælper nemlig virksomheder med at lave planer for, hvordan de bedst muligt udnytter de digitale muligheder til at få deres forretning til at vokse. Følg hende på LinkedIn og Twitter.
I dagens episode af Help Marketing finder du ud af:
- den interne årsag til, hvorfor den digitale strategi ofte mislykkes
- En 8-trins-model til at lave en digital strategi, der skaber konkrete resultater og understøtter forretningsmålene.
Hvad er den største barriere i arbejdet med digital strategi?
Heidis svar er: Det interne mindset. Der er nogle klassiske marketing-overbevisninger ude i virksomhederne, der står i vejen for at få online-teamet til at lykkes. Disse overbevisninger forhindrer, at kollegerne og lederne i de andre afdelinger ser på kanalerne som forretningskritiske.
80 % af virksomheder, Novicell arbejder med, har valgt at placere det online arbejde under marketing. Som en del af marketing-afdelingen skal du være bevidst om, at du har disse to klassiske overbevisninger mod dig:
- Marketing er et cost-center. Online-arbejdet bliver betragtet som ren cost, der kun har indirekte indflydelse på indtjeningen. Denne opfattelse kan gøre det svært at få finansieringen på plads.
- Marketing er en servicefunktion. Marketing er sat i verden for at hjælpe resten af virksomheden med at nå deres mål. Det betyder, at online-folk løber rundt for at nå det hele.
Hvad oplever de online ansvarlige så? Heidi har lavet en rundspørge blandt kanalansvarlige eller digital managers, der oplever følgende:
- manglende tid og ressourcer
- ikke retning eller mål for kanalen
- manglende forståelse for kanalens værdi
- bliver glemt eller nedprioriteret
- mange uklare beføjelser – folk fra andre afdelinger har pludselig mere at sige end den kanalansvarlige selv har for fx SEO eller sociale medier.
Heidi giver dig et framework til at arbejde digitalt, som imødekommer barriererne. Det består af 8 trin, du går igennem som kanalansvarlig, for at skabe en virkelig god digital strategi:
1) Roller og ansvar
Få afklaret med ledelsen:
- Hvad er min rolle og mit ansvar?
- Hvad skal jeg levere for at være en succes?
- Hvordan kan kanalen bedst realisere forretningsstrategien og det overordnede mål?
Altså helt lavpraktisk: Hvad skal jeg og kanalen bidrage med?
Heidi anbefaler også at stille dette spørgsmål for at skabe fokus:
Er online en servicefunktion, hvis formål er at hjælpe og støtte øvrige funktioner med at nå deres mål – eller er online en funktion med egne mål?
Få fx afklaret, at 80 procent af tiden bliver brugt til at nå afdelingens egne mål, og 20 procent af tiden bliver brugt på at nå de andre afdelingers mål.
Nå frem til mål, som ligger så tæt på virksomhedens overordnede forretningsmål som muligt.
2) Ressourcer og og kompetencer
Hvilke ressourcer skal der til for at nå målene? I online-arbejdet er der brug for mange typer kompetencer, som fx folk, der kan noget med sociale medier, grafik, tekster, analyser, strategi og it.
Gør jer klart, hvilke kompetencer I har behov for. Afklar, om kompetenceniveauet, I har adgang til internt, er højt nok. Begynd så at lægge en plan for, om I skal hyre eller videreuddanne medarbejdere til jeres behov.
Find ud af: Hvad har vi, hvad mangler vi, og hvad gør vi ved det?
3) Planlægning
Nu skal der projektledelse ind over: I har teamet og opgaven – hvordan går I så til opgaven?
Arbejd ikke kun med de kortsigtede mål inden for indeværende år. Husk også at tænke de langsigtede projekter ind her. Få lagt en 3-4-årig strategi for, hvor I vil hen, og find de vigtigste, strategiske fokusområder, som I arbejder hen mod.
HM150: Omnichannel marketing: CPH Lufthavn case
4) Performance (KPI’er til ledelse og team)
Hvordan måler du det, du er i gang med?
Du har en strategi og en plan, og nu kommer Heidis kæphest:
Strategien lykkes ofte ikke trods den detaljerede plan. Og det er fordi, der skal mennesker til at bære den ud i livet.
Spørg jer selv: Hvordan skal vi forholde os til det her arbejde?
Få kigget på dine medarbejdere, og arbejd med at få opbygget et performance mindset. Det består af 3 områder, som giver dig et produktivt team:
- Performance-fokus: Vi er alle indforståede med, at alt, hvad vi gør, handler om at skabe forretning. Hver dag arbejder vi med at optimere vores performance.
- Kunde-fokus: Hele teamet skal have fokus på at skabe værdi for kunden – for så skaber I også værdi for forretningen.
- Sense of urgency: Sørg for at følge med i forhold til mål og KPI’er. Hvad gør I, når I kommer bagud?
HM154: Attribution Modelling – Tilskrivning af værdi til marketingskanaler
5) Prioritering
Nu skal I i gang med arbejdet, og det betyder den daglige drift. Her vil der være behov for prioritering på mikroplan.
Et godt prioriteringsværktøj er acquisition cost – hvad er prisen per kunde, lead eller uddannelsestilmeldte?
Svaret på spørgsmålet hjælper dig med at finde ud af, hvilke kanaler I skal fokusere på. Det er nemlig ikke nok at kigge på konverteringen, men også hvad konverteringen egentlig koster.
Sørg også for at skaffe tid til både udvikling og drift. Meget få teams har nok fokus på at optimere på performance af trafik.
6) Kundefokus
Hvem er dine kunder egentlig? Det er ikke nok at kigge på data inde i Google Analytics. Sørg også for at snakke med jeres kunder. Du kan ringe op, eller du kan bruge surveys.
HM116: CRM – Du sælger bedre, når du kender dine kunder og leads
7) Snitflader på tværs af virksomheden
Når du er i gang med arbejdet og har et produktivt team kørende, opdager du, hvordan den online afdeling er afhængige af andre i organisationen – de såkaldte snitflader.
Få tegnet op, hvem du er afhængig af som online ansvarlig. Det kan fx være kundeservice, salg eller it. Find ud af: Hvordan arbejder vi sammen, og hvordan kan vi få nogle fælles mål?
8) Forankring hos ledelsen
Punkt 1 handlede om at afklare med ledelsen, hvilke mål I skal opfylde. Efterhånden som du dokumenterer resultater og KPI’er, som understøtter de overordnede forretningsmål, skaber du commitment hos ledelsen.
Begynd at værdisætte de forskellige mål: Hvis du skal skabe flere leads, så find ud af, hvad et lead egentlig er værd. Tæl det sammen, og vis det til dine ledere. Her understreger du, hvilken værdi online-arbejdet skaber, og hvad det har kostet.
Den gode nyhed: De fleste bliver overraskede over, hvor meget værdi online-arbejdet skaber i forhold til udgifterne til løn, eksterne medarbejdere osv.
HM167: Får du nok ud af din bestyrelse?
Podcast: Download (Varighed: 58:49 — 53.8MB)
Abonnér RSS
Hej, rigtig spændende podcast om digital strategi.