HM169: Kunderejser, content marketing, chatbots, attribution modelling og user experience – Julespecial part 1

I denne uges julespecial har jeg destilleret eksperternes sølvkorn, så du kan nøjes med det allerbedste fra 5 tidligere podcasts: Hør om chatbots, attribution modelling, content marketing, kunderejser og user experience.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bliv klogere med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Denne uges afsnit er den første ud af 3 julespecials med de bedste råd fra tidligere gæster i podcasten.

I ugens afsnit finder du ud af:

  • hvordan du kortlægger og optimerer kunderejsen
  • hvordan du skaber content, der sælger
  • hvordan du kommer i gang med chatbots
  • hvad attribution modelling er, og hvordan du bruger det
  • at arbejde med UX (user experience).

 

Tre gode råd til dig, der vil optimere din kunderejse

soeren-bechman

Søren Bechmann er forfatter til bogen Kunderejsen. Søren er konsulent og fordragsholder og hjælper virksomheder med servicedesign og kunderejser i sin egen virksomhed. Du kan fange Søren på LinkedIn eller læse mere om kunderejser på hans hjemmeside. Her er Sørens vigtigste tips til kunderejsen (customer journey):

  1. Fokuser på at optimere den vigtigste kunderejse. Den, der gør den største forskel for kunden. Husk peaket og afslutningen.
  2. Lad være med at brug for meget tid på at kortlægge din kunderejse. Start et sted, og optimer undervejs.
  3. Design er altafgørende. Den bedst designede kunderejse udspringer ofte af en kreativ idé, der er personlig og autentisk.
Se også:

 

Content, der skaber leads – hvor skal du starte?

morten_rosenvold

Morten Rosenvold Villadsen er ekspert i fridykning og ejer af Undervandsitetet, der bl.a. sælger dykkerudstyr. Derudover er Morten forfatter til bogen ‘Hold vejret’, der er en how-to-fagbog og introduktion til fridykning. Morten deler sine erfaringer med at sælge med content marketing:

  • Det vigtigste er at gøre det nemt for folk. Nemt at konsumere, dele og engagere sig i. Et helt konkret råd fra Morten er fx at købe det domæne, der tilknytter sig dit content. Til sin bog Hold vejret har Morten fx købt domænet holdvejret.dk.
  • Sørg for, at dit content leder folk over på din e-mailliste.
Se også:

 

Tre gode råd til dig, der gerne vil i gang med chatbots

Ditte Julie Wolff-Jacobsen er indehaver af Iinhold.dk og chatbotdesign.dk. Du kan også finde hende på LinkedIn. Ditte er specialist i at skabe værdifuldt digitalt indhold samt brugen af chatbots i markedsføring.

  1. Hvis du ikke har arbejdet med chatbots før, så gå igang med et simpelt værktøj – som fx chatfuel – og prøv dig frem. Det kan tage lidt øvelse at få fornemmelsen af, hvordan man skriver kort og præcist.
  2. Afgræns, afgræns, afgræns. Gør chatbotten meget simpel, så brugeren ved lige præcis, hvad den kan bruges til. Og måske endnu vigtigere, hvad den ikke kan bruges til. Når første chatbot er vellykket, kan du arbejde på at bygge flere på.
  3. Lad være med at tænke på en chatbot som et produkt, der skal lanceres. Tænk hellere på den som en ny kollega. Det handler om hele tiden at hjælpe sin chatbot med at blive bedre til at svare på de spørgsmål, den bliver stillet. Lav en plan og en række målsætninger for, hvad du vil have ud af din chatbot. Skal din chatbot være vellykket, kræver det, at du har tiden, lysten og ressourcerne til hele tiden at forbedre den.
Se også:

 

Konkrete råd til dig, der gerne vil tage hul på Attribution Modelling i dag

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos bureauet Obsidian, der arbejder med digital marketing. Du kan læse mere om Sasa på hans LinkedIn eller følge hans blog. Sasa giver tips til attribution modelling, som handler om tilskrivning af værdi til marketingkanaler:

  • Start med at læse om emnet, så du forstår hvad det er og hvorfor, du skal bruge det. Google ‘marketing attribution’, og du vil hurtigt blive klogere. Du finder bl.a end artikel fra Obsidian i et af de første søgeresultater.
  • Næste skridt er at gå væk fra at kigge på sidste interaktion. Den fortæller dig ingenting, da kundernes rejse er blevet så kompliceret. Find altså ud af, hvilken model der passer til dine forretningsmål.
  • Når det har kørt noget tid, kan du begynde at eksperimentere med din egen skræddersyede model.
Se også:

 

User experience: 3 gode UX-råd til din hjemmeside

Anders Toxboe er digital udviklingschef hos DR. Han driver UI-Patterns.com, hvor du bl.a. kan tilmelde dig et gratis e-mail-kursus om at designe effektive user interfaces. Er der fuldstændig ild i dig, kan du også købe de Persuasive Patterns-kort, som Anders taler om i episoden – de lærer dig at tænke psykologi ind i webdesign. Han er også på LinkedIn, Facebook og Twitter.

  1. Sæt dig i brugernes sted. Når du har været nede i et produkt i mange måneder, glemmer du at se det udefra. Se på benefits frem for features. Hvad gør produktet dig i stand til? Tal med brugerne: Forstår de, hvad det er? Fortæl, hvor sej brugeren bliver med det her.
  2. Brug psykologi i design. Hvad vil jeg have folk til at gøre her, og hvordan hjælper jeg dem? Brug psykologiske principper til at overbevise din modtager.
  3. Gå ud og snak med brugerne. Spørg ikke: ‘Kan du lide det her?’, for så giver de dig bare ret. Spørg ind til handlinger: Hvad gjorde du, hvad tænkte du på? Kun på den måde kommer du frem til fakta.
Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal