HM167: Får du nok ud af din bestyrelse?

Lars Broberg

Har du prøvet at levere materiale til direktøren op til bestyrelsesmødet eller set din kollega stresse med at få alle tallene rigtige, inden bestyrelsen dukker op? Så har du måske også undret dig over, hvad en bestyrelse egentlig laver, og hvad der foregår til bestyrelsesmøderne. Det fortæller den erfarne bestyrelsesmand Lars Broberg om i denne episode af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Lars Broberg

Har du prøvet at levere materiale til direktøren op til bestyrelsesmødet eller set din kollega stresse med at få alle tallene rigtige, inden bestyrelsen dukker op? Så har du måske også undret dig over, hvad en bestyrelse egentlig laver, og hvad der foregår til bestyrelsesmøderne. Det fortæller Lars Broberg om i denne episode af Help Marketing.

Lars Broberg har både været direktør og siddet i forskellige bestyrelser i private firmaer. Du kan få fat i ham på LinkedIn. I episoden finder du ud af:

  • hvad en bestyrelse egentlig er
  • hvilke virksomheder der skal (og bør) have en bestyrelse
  • hvem der kan være med i en bestyrelse (bonusinfo: Som medarbejder må du godt!)
  • hvordan du som medarbejder kan få indflydelse på bestyrelsen.
Se også:

Hvad laver en bestyrelse egentlig?

En bestyrelse har formelt ansvaret for, at en virksomheds regnskab er i orden. Den mere interessante del af en bestyrelses arbejde er, at de hjælper virksomheden med at udvikle sig og tjene flere penge.

Når du er medarbejder eller leder, bliver det sværere og sværere at se virksomheden udefra. Det er bestyrelsens opgave. Der er en pointe i, at bestyrelsen ikke er alt for involveret. De forholder sig ikke til den daglige drift, men udelukkende til den strategiske udvikling.

Forskellen på et advisory board og en bestyrelse er:

  • Advisory board: En gruppe mennesker, som løser de samme opgaver som bestyrelsen med netværk, økonomisk udvikling osv. Men de har ikke formelt ansvar.
  • Bestyrelse: Et formelt organ, hvor man får et ansvar. Når virksomheder går konkurs, kan bestyrelsen fx blive personligt erstatningsansvarlige.

Hvem kan komme med i bestyrelsen?

Ejerne bestemmer, hvem der sidder i bestyrelsen. Du bør vælge bestyrelse ud fra kompetencer: Hvad har vi brug for, og hvor vil vi hen? Hvis virksomheden vil til udlandet, så få et bestyrelsesmedlem, der ved noget om det.

Hvis du har et aktieselskab, skal du have en bestyrelse. Er du et anpartsselskab med over 35 medarbejdere i de sidste 3 år, skal du have en. Det er reglerne – men få dig en bestyrelse alligevel! De små virksomheder er båret af gode ideer, men ikke mange af dem er gode til at sælge. Det kan en bestyrelse hjælpe med.

Medarbejdere kan godt komme med i bestyrelserne, og i nogle typer virksomheder har medarbejderne “ret til repræsentation”, som det hedder. Men man skal vælges af sine kolleger og være afklaret om, at arbejdet skal kunne foregå i fuld fortrolighed.

Se også:

Hvem skal have en bestyrelse?

Lars ser især et behov for bestyrelser i små virksomheder med kreative ildsjæle, som udvikler nogle seje produkter. De har sjældent de rigtige mennesker ansat til at lave markedsføring, og det skal en person i bestyrelsen kunne se. De kan spørge: Hvad er det for nogle salgskanaler, du bruger, og kan vi bruge dem endnu mere? Hvis din konkurrent fx lukker, skal du ud og fange deres kunder, og det er sådan noget, en bestyrelse vil blande sig i og rådgive om.

Pointen med en bestyrelse er, at du får nogle kompetencer, som du ikke selv har i virksomheden. Sælger du produkter, kan bestyrelsen hjælpe med markedsføring og salg. Sælger du markedsføring, kan bestyrelsen hjælpe med økonomi og ledelse.

Et andet eksempel på, hvornår det er rart at have en bestyrelse: Hvis en medarbejder skal fyres, og direktøren ikke selv har prøvet at fyre nogen, kan bestyrelsesmedlemmet hjælpe med at coache i, hvordan man gør det på en ordentlig måde.

 

Hvad laver bestyrelsen?

Lars taler ud fra en erfaring fra mindre virksomheder med 5-6 bestyrelsesmedlemmer. Det vil sige 3-4 eksterne og så ejerne.

En bestyrelse mødes typisk 4-8 gange om året. Der vil altid kommer møder oveni – skal virksomheden fx flytte domicil, får bestyrelsen hurtigt 3 møder på en måned.

Op til et bestyrelsesmøde skal du have styr på dine afrapporteringer. Hav respekt for bestyrelsesmedlemmernes tid – ofte er en bestyrelse frivillig og får ikke løn for deres arbejde – og forbered dig grundigt, så I kan få så relevante møder som muligt.

Typisk har du en agenda for møder i løbet af et år, hvor man kommer igennem hele virksomhedens cyklus. Du får også evalueret på strategien. I bestyrelseslokalet skulle du gerne komme rundt om alle overvejelserne om virksomheden på et overordnet plan:

  • Hvilken virksomhed har vi?
  • Hvordan går det i virksomheden?
  • Hvor vil vi gerne hen?
  • Har vi det rigtige setup?
  • Økonomi: Regnskab og budgetter skal godkendes.
  • Får vi solgt nok og følger pipeline – her er marketing relevant.

Mellem bestyrelsesmøderne supplerer bestyrelsesmedlemmerne ledelsen. Det kan fx være med hjælp til at rejse kapital, hvor et bestyrelsesmedlem tager med lederen til møde i banken.

Derudover byder bestyrelsen ind med netværk. Fx kender bestyrelsesformanden en potentiel kunde og kan være med på et møde her.

Se også:

Hvordan aflønner man bestyrelser?

Sidder du med en nyere eller mindre virksomhed uden bestyrelse, vil du typisk kunne få nogen til at møde op gratis. Mange bestyrelsesmedlemmer vil gerne arbejde gratis, fordi de synes, det er sjovt.

Der er også bestyrelser, hvor bestyrelsen siger: “Vi vil gerne arbejde gratis, indtil vi får vendt skuden – og så vil vi gerne have løn.” Tommelfingerreglen er: Tjener du mange penge, vil bestyrelsen gerne have noget for deres indsats.

Mange tager aflønning pr. møde, og det behøver ikke være dyrt. Tænk det som at hyre en konsulent ind.

 

Hvordan får du indflydelse på bestyrelsen?

Som almindelig medarbejder vil du typisk ikke komme med ind i et bestyrelseslokale. Men arbejder du med marketing, skal du vide, at marketing ofte fylder i snakken i bestyrelseslokalerne. Derfor kan du godt forslå din direktør, om du ikke kan komme med til et møde og få ordlyd hos bestyrelsen – fx hvis du gerne vil have kontakt til en journalist, som bestyrelsesmedlemmerne kender. Det vigtige er, at du respekterer hierarkiet og går til direktøren først.

TIP TIL DIG: Du kan sagtens spørge din chef: “Hvordan er det egentlig, vi arbejder med bestyrelser hos os?”

 

3 konkrete råd til virksomheder, så I får mest muligt ud af bestyrelser

  1. Få en bestyrelse eller advisory board. Mange mindre virksomheder har det ikke, og dem der har en bestyrelse, kører generelt bedre.
  2. Husk netværket. Når du får en bestyrelse, får du også stor udvidelse af dit netværk. Det er noget, man skal tale om på bestyrelsesmødet – kender vi nogen, vi kan tage fat i?
  3. Forbered dig RIGTIG godt til dine bestyrelsesmøder. En af fordelene er også, at du får fokuseret på de overordnede trends, som kan være svære i dagligdagen. Direktøren skal prioritere at se på det overordnede.

Mentimeter

PowerPoint har mange svagheder, men en af de største er denne: Det er basically envejskommunikation, hvor foredrags- eller kursusholderen har forberedt sine slides, og de kommer IKKE til at ændre sig. Mentimeter fungerer sådan, at du i begyndelsen af fx foredrag kan stille et spørgsmål, som modtagerne besvarer på deres telefon. Mentimeter registrerer svarene, visualiserer dem i præsentationen, og så kan du starter fra et udgangspunkt, hvor dine modtagere føler sig set og hørt.

Du kan gratis lave to spørgsmål – derefter skal du betale. Prøv det af, hvis du holder foredrag.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal