HM164: Ambassadører – sådan gør højskolerne med stor succes

Find ud af, hvordan Højskolerne arbejder strategisk med ambassadører, når de skal sælge nye højskoleophold. Og hvordan du selv kan blive inspireret til at bruge ambassadører i din markedsføring. Hør Højskolernes digital- og social media-manager Janne Bavnhøj fortælle, hvordan de gør.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Janne Bavnhøj

Janne er digidame (hendes eget ord!) eller digital- og social media-manager hos Højskolerne, som er en slags brancheforening for alle Danmarks 68 højskoler. Deres vare er højskoleophold, og de arbejder ambitiøst med ambassadører i deres markedsføring. Du kan connecte med Janne på stort set den social medie-platform, du kan ønske dig, men hun er mest aktiv på LinkedIn, Twitter, Facebook og på sit site.

I denne episode finder du ud af:

  • hvad forskellen egentlig er på en Faxe Kondi og et højskoleophold
  • hvordan Højskolerne arbejder med ambassadører
  • hvilke værktøjer der gør dit ambassadør-arbejde nemmere.

Hvordan sælger du en højskoleoplevelse?

Højskolerne har en populær og potentielt livsforandrende vare: Et højskoleophold. Udfordringen er, at et højskoleophold skal opleves, før man forstår, hvad det går ud på.

Janne modstiller et højskoleophold med en Faxe Kondi: Faxe Kondi’en er hurtig at sælge og hurtig at glemme. Et højskoleophold er sværere at sælge, men skaber til gengæld begejstrede ambassadører i form af de tidligere elever.

Det er netop disse ambassadører, som Højskolerne benytter i deres markedsføring. Der er ekstremt mange stærke fortællinger fra tidligere højskoleelever. De sælger det næste hold højskoleelever.

Se også:

Hvad er en ambassadør?

Janne definerer deres ambassadører sådan: En højskoleelev, som har oplevet et højskoleophold på egen krop, og som har lyst til at dele oplevelsen og anbefale den til andre.

Højskolerne bruger fx ikke populære youtubere i deres markedsføring – selvom de umiddelbart ville have et godt reach til den rigtige målgruppe. Det ville være utroværdigt at have en ambassadør, som ikke selv har været en del af fællesskabet på en højskole.

Derimod udstyrer Højskolerne deres ambassadører med redskaber til at brede det budskab ud, som de brænder så meget for. Fx højskolefyren, som kan fortælle en god historie på Snapchat. Eller de elever, som kan lave et interview på video, som derefter bliver delt på Facebook.

Se også:

Hvilke værktøjer bruger Janne i ambassadør-arbejdet?

Janne finder frem til kommende ambassadører af flere kanaler:

  • Overvågning af sociale medier som fx Instagram og Facebook. Her finder hun frem til nogle af de elever, som ville være gode at gå i dialog med.
  • Kontakten til højskolerne, dvs. det interne netværk.
  • Gennem nyhedsbrevet.
  • Events, hvor de inviterer højskoleelever med.

Et eksempel på en sådan event er folkemødet, hvor 3-4 busser højskoleelever kommer med. Her har eleverne interviewet bl.a. Lars Løkke og Kirsten Birgit.

https://www.facebook.com/Hojskolerne/videos/10154466356256651/

Janne fremhæver det fysiske møde i ambassadørarbejdet: Du kan gøre meget med sociale medier, men det fysiske møde er en måde at give dine ambassadører ekstra anerkendelse og kærlighed. Derfor planlægger hun lige nu et topmøde, hvor to engagerede elever fra hver skole bliver inviteret til at blive hørt og skabe nye ideer.

Se også:

2 konkrete eksempler på Højskolerne ambassadør-arbejde

1) Højskolernes elevforeninger

Elevforeninger svarer til at invitere kunden indenfor: Efter højskoleopholdet bliver eleverne inviteret tilbage på højskolen til fx jubilæer og ugeophold – og genoplever på den måde højskolefølelsen og netværket.

Hvordan overfører du denne tanke til traditionel markedsføring? Du kan lave et community for kunder på fx Facebook, hvor du giver dem noget ekstra. På den måde får du folk til at fortælle historier, der breder sig til den potentielle kundegruppe.

2) Protest mod nedskæringer

I forbindelse med en trussel om nedskæringer af højskolerne for nogle år siden blev der samlet 10.000 støtter til en protest-gruppe på Facebook. Det førte til et event på Christiansborg med højskoleelever, der protesterede mod nedskæringerne og oplevede politisk indflydelse. Gruppen består i dag af 16.000 følgere og bliver nu brugt til at promovere andre ting.

“Hvis jeg havde 1 milliardmillion, ville jeg hyre 30 højskoleelever til at blive community managers.” – Janne Bavnhøj

3 gode råd til at arbejde med ambassadører

  • Nu går der Grundtvig i den: Vær menneske først. Spørg dig selv: Hvad er det, jeg bringer ind i det her? (Det sælger bedre)
  • Brug disse værktøjer til overvågning:
  • Skab en fødekæde af ambassadører: Lad nuværende ambassadører rekruttere nye ambassadører. Involvér dem, invitér dem indenfor, mød dem.

Google Charts

Datavisualisering er vigtigt i at fortælle historier, der baserer sig på data. Især hvis du vil give brugeren mulighed for selv at tilpasse data. Det kunne være noget så enkelt som at brugeren kan vælge mellem mand eller kvinde og se gennemsnitsalderen. Du kunne tilføje årstal eller lande. Derefter har du brugeren længere tid på dit site, fordi vedkommende selv kan gå på opdagelse i data. Det er smart – og ikke så svært.

Google Charts er et gratis visualiseringsværktøj til dit site, som gør dine tal og procenter mere overskuelige og indbydende at se på. Det kræver blot, at du smækker et stykke kode ind på dit website. Så omformer Google Charts dine data til fx det søjle- eller cirkeldiagram, som du ønsker. Der er mange muligheder for at vælge forskellige farver og grafiske udtryk.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Sponsor: Juhlsen
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric