HM163: 5 datadrevne tips til at stoppe hullerne i din webshop, hvor pengene fosser ud

Morten Vadskær

Mange webshopejere går glip af flere hundredetusind kroner årligt, fordi de ikke bruger disse enkle datatricks: 1) Sæt filtre op i Google Analytics. 2) Brug Google Search Console. 3) Undgå at blive kvalt i returvarer. 4) Få styr på søgefunktionen på dit site. 5) Test din tjek-ud-flow.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Morten Vadskær

Morten Vadskær er 100-meter-mester i webshops og er partner i Shoporama. Shoporama er en webshop-platform, som rigtig mange danske webshopejere bruger. Du kan connecte med Morten på LinkedIn og Twitter (her er han mest aktiv).

I dette afsnit får du Mortens svar på, hvordan du bruger data til at dække de huller i din webshop, hvor dine leads, kunder – og dermed dit salg – fosser ud. Selv drevne webshopejere begår nogle af de fejl, som Morten nævner her. Han giver 5 konkrete tips til, hvor du kan sætte ind for at stoppe en prop i hullerne og sikre, at du får mest muligt salg for din trafik.

 

1) Sæt filtre op i Google Analytics

De fleste webshopejere bruger Google Analytics. Men de færreste går skridtet videre: Bruger du filtre, kan du måle på bestemte ting i Google Analytics. Du kan bruge resultaterne til at fjerne produkter, som folk ikke bruger – eller til at tilføje varer, som dine kunder efterspørger.

EKSEMPEL: Mortens kone, Anne Lønstrup, har webshoppen Faktorfobi.dk, hvor hun sælger badetøj til børn. Ved at måle på filtre og sorteringsmuligheder fandt de ud af, at mange søgte på badetøj til børn over 10 år. Derfor begyndte de at sælge badetøj til voksne på webshoppen, som sælger rigtig godt.

Det drejer sig kun om en enkelt linje kode, som du eller din udvikler sætter op. Den tid, det tager, er rigtig godt givet ud i forhold til den værdifulde data, du får igen.

2) Brug Google Search Console

Google Search Console installerer du gratis, og det kan du bruge til at overvåge, hvor mange gange dit site er blevet vist i Google og på hvilke søgeord. Google Search Console er ifølge Morten et af de mest oversete steder inden for søgemaskineoptimering, for her er virkelig meget trafik at hente, hvis du bruger dataen til at justere en smule på dit site.

EKSEMPEL: Morten og Mai Wismann brugte Google Search Console til at justere i hendes titles og metadescriptions. Processen tog ikke mere end 5 minutter pr. side, men hendes trafik på webshoppen blev firedoblet.

Det smarte ved Google Search Console er, at du hverken skal kode eller bruge data til at lave nyt content. Det handler kun om at optimere på det, du allerede har, så du kan skabe mere trafik og dermed større salg.

Se også:

3) Undgå at blive kvalt i returvarer

En af de ting, som kan kvæle en ny webshop, er returvarer. Morten anbefaler, at du begynder at føre statistik med, hvilke varer du får retur. På den måde kan du genkende et mønster, og ofte handler det om at lave ganske få justeringer i produktbeskrivelsen på dit site.

Sælger du tøj, kan du fx risikere at få den samme vare retur, fordi størrelsesangivelsen er misvisende. Justerer du teksten på dit site til folks forventninger, nedsætter du mængden af returvarer (og dermed tid og penge) betragteligt.

“Det handler om forventningsafstemning med kunden. I en webshop bruger du tekst, billeder, chat og video som en erstatning for en ekspedient ude i en fysisk butik. Det er forventningsafstemning, og det skal du gøre godt for at undgå returvarer.” – Morten Vadskær

Se også:

4) Få styr på søgefunktionen på dit site

Langt de fleste webshopejere overser søgefunktionen på deres site, selvom der er værdifuld data at hente her. Det handler blot om, at du sætter sporing af site search til i Google Analytics sådan her:

Morten anbefaler, at du gennemgår de søgninger, hvor du har 0 resultater. Det kan være, folk søger på synonymer eller på brands, som ikke er i din webshop.

EKSEMPEL: På Faktorfobi.dk fandt de ud af, at mange søgte forgæves efter ‘badesokker’. Faktorforbi kaldte dem selv for ‘badesko’, men det var dette produkt, som kunderne mente. På den måde kunne de ændre produktbeskrivelsen til at indeholde ordet ‘badesokker’, så den matchede med det, folk søgte efter.

Pointen: Du skal bruge de ord, folk søger efter. Ikke de ord, du selv kalder dine produkter. Ellers går du glip af en masse salg.

Se også:

5) Test dit tjek-ud-flow

I en webshop får de fleste sørget for at optimere deres Adwords-annoncer eller Facebook-annoncer, fordi det koster dem penge hver måned.

Men mange får ikke optimeret oplagte steder på deres site, hvor de gr glip af mange (men usynlige) penge. Et sted er fx dit tjek-ud-flow.

EKSEMPEL: Morten hjalp en webshop, som mistede rigtig mange kunder i det sidste skridt i tjek-ud-flowet. De satte målinger op, og det viste sig, at 30-40 % fik en fejlmeddelelse, som bremsede flowet og gjorde det besværligt for kunden at gennemføre salget. Da de fiksede denne fejlmeddelelse, hentede webshoppen 300.000 kroner yderligere ind årligt på webshoppen.

Derfor: Få optimeret de steder, hvor du måske ikke direkte hiver penge op ad lommen, men hvor du og dine kunder spilder meget tid. Især i tjek-ud-flowet kan der ofte optimeres.

Se også:

Mortens tip til de rigtigt nørdede ambitiøse: Bliv endnu klogere til det gratis event Web Analytics Wednesday, der både bliver afholdt i København og i Aarhus.

Send Check It

Send Check It er Words autokorrektur for e-mail-marketers. Skriv dig op til app’en, hvorefter den giver dig en e-mail-adresse. Du sender en test-e-mail fra fx Mailchimp til denne e-mail-adresse. Derefter giver appen dig en rapport, der viser, om dine links er okay, om der er noget galt med dine billeder mv. Appen sørger simpelthen for, at du ikke kommer til at sende en af de der pinlige nyhedsbreve, hvor linket ikke virker. Appen koster penge, men du kan prøve 7 dage gratis.

De har også en gratis emnelinjer tester (på engelsk), hvor du får en emnelinje du skriver ind vurderet.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Sponsor: Juhlsen
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric