HM146: E-mail markedsføring, sociale kampagner, E-commerce, ROI og medietræning – sommerspecial

summerspecial-1

I ugens afsnit bliver du klogere på hele paletten. Få eksperternes bedste råd om e-commerce, e-mail markedsføring, ROI, sociale kampagner og medietræning. Det er nu blevet tid til vores lærerige sommerspecial. Læs noterne under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bliv klogere med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Denne uges afsnit er en sommer special med de bedste råd fra tidligere gæster i podcasten. Du kan også høre Anita og Erics glæde over at have afleveret manus til Help Marketing bogen i dette afsnit.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Automatiserede nyhedsbreve
  • Hvordan du får succes med e-commerce
  • Konkurrencer, der skaber salg
  • Beregning af ROI
  • Sociale kampagner
  • Medie- og budskabstræning

Automatiserede nyhedsbreve

Christina Klitsgaard er specialist i e-mail markedsføring. Du kan følge Christina på facebook eller på We Love Emails.

 

Christina Klitsgaard

Christinas råd til, hvordan du kommer i gang med et automatiseret mailflow

  • Lav et velkomstflow med 3-7 mails. Tænk over, hvad du kan gøre for at konvertere brugerne til kunder. Hvordan kan du planlægge en serie på x antal mails, der vil motivere dine læsere til at blive kunder hurtigere, end hvis du bare lader dem være?
  • Sæt en automatiseret mail op ved forladt indkøbskurv. Både som webshop og som videnvirksomhed. Mailen skal komme fra dit webshop site – ikke din personlige mail. Har du en videnvirksomhed, kan du skrive noget i stil med: Jeg kan se, du er interesseret i vores kursus. Har du spørgsmål til pris eller andet, så skriv eller ring til mig. Du kan fange mig på xxxxx.
  • Tænk over, hvordan du kan bruge de automatiserede mails til at overraske dine læsere positivt. Server relevant information til dem med et bestemt tidsinterval, eller eksempelvis når de har læst om et emne eller et produkt x antal gange.

Lyt til hele afsnittet og få alle shownotes her.

Hvordan du får succes med e-commerce

Lars Roed er Senior Project Manager hos Vaimo. Lars styrer nye e-handelsprojekter og rådgiver om e-handel. Du kan følge Lars på Linkedin.

Lars Roed

Lars’ råd til dig, der gerne vil starte en webshop op

  • Forstå dine kunder. Sæt dig ned og lav en arketype. Hvor bor kunden? Hvor gammel er kunden? Hvad arbejder kunden med? Hvad for nogle kunder har jeg? Hvem vil jeg gerne have fat i? Hvordan kan jeg trigge dem?
  • Mobiloptimer din webshop. De fleste søger alle former for information på sin mobil – også om produkter. Desuden vil din side ikke rangere højt på google, hvis den ikke er responsiv.
  • Hav en fornuftig hastighed på din webshop. Hastighed er især meget vigtig i betalingsflowet. Tager det 3 sekunder, er der noget, der skal optimeres.
  • Hav en fornuftig logistik. Det er vigtigt, at du har et lager, der passer til dit salg. Er det let tilgængeligt? Er det nemt at pakke varerne? Lageret er altafgørende for, at du kan give dine kunder en god service.

Lyt til hele afsnittet og få alle shownotes her.

Konkurrencer, der skaber salg

Torben Rasmussen driver relationsbureauet Juhlsen. Torben har arbejdet med online konkurrencer, loyalitetsprogrammer og marketing automation siden 1999. Du kan følge Torben på TwitterLinkedin eller juhlsen.com

torben rasmussen help marketing

Torbens råd til dig, der skal i gang med konkurrencer

  • Lav en årsplan. Hvor tit vil du køre konkurrencer? Hvad er dit formål med at køre konkurrencer? Definer formålet med hver enkel konkurrence.
  • Registrer dine timer i marketingafdelingen. Brug Toggl eller Trello. Så kan I bedre prioritere jeres indsats i afdelingen.
  • Brug dine konkurrencer til at kommunikere med deltagerne. Drop håbløse quizspørgsmål. Lav i stedet spørgsmål, der kommunikerer dit budskab. Tænk på spørgsmål som behovsafdækning og som en måde at få mere viden om dine deltagere på.  

Lyt til hele afsnittet og få alle shownotes her.

Beregning af ROI

Kenneth Gaardmand Avnsted er medindehaver og direktør hos Anodyne.  Du kan følge Kenneth på Linkedin eller Facebook.

Kenneth avnsted help marketing

Kenneths råd til dig, der gerne vil i gang med at beregne ROI

  • Brug Google Analytics til at få styr på dine data. Det er gratis, nemt at anvende, og du kan måle alt, hvis du sætter det rigtigt op. Invester den nødvendige tid i at sætte det korrekt op, og sæt dig ind i, hvordan du bruger det på den bedste måde.
  • Husk på, at en konvertering ikke altid kan tilskrives den sidste kilde. Fortvivl derfor ikke, hvis du bruger en masse penge på at annoncere på Facebook, men ikke kan se, at det giver konverteringer. Tænk altid på: Hvad vil der ske, hvis jeg ikke gør det? Selvom Google er det sidste led i kæden og tilskrives mange konverteringer, har Google ofte ikke skabt konverteringerne alene.
  • Hæng dig ikke kun i sociale medier. Hvis du skal optimere dit impact, skal du skyde med spredehagl. Op i helikopteren med dig og afprøv en masse forskellige kanaler.

Lyt til hele afsnittet og få alle shownotes her.

Sociale kampagner

Maria Holst Mouritzen er digital projektleder hos Dansk Arkitektur Center. Maria er digital rådgiver, og hendes opgaver indebærer konceptudvikling, projektledelse og implementering af digitale kampagner. Du kan følge Maria på Twitter og Linkedin.

maria-holst-mouritzen

Marias råd til dig, der gerne vil i gang med en social kampagne

  • Husk, at brugerne er dine bedste ambassadører. Og tit også det største ekspertpanel. Det er ikke altid dig, der bedst kender dit produkt, men derimod brugerne. Tænk over, hvordan du kan involvere brugerne og gøre dem til dine ambassadører.
  • Har du et lavt budget? Tænk over, hvordan du kan skabe et langtidsholdbart indhold. Kan dit indhold fungere ved siden af kampagnen? Kan det have sin gang på hjemmesiden? Eller anvendes igen til en senere kampagne? Det vil spare dig for mange ressourcer i det lange løb.

Lyt til hele afsnittet og få alle shownotes her.

Medlemskommunikation og -programmer

Thomas Lyst er Customer Experience Manager hos Coop. Thomas er ansvarlig for den samlede kundeoplevelse og derunder medlemskommunikationen for kunderne i Coops online supermarked (Coop.dk MAD). Du kan følge Thomas på LinkedIn eller tjekke hans arbejdsplads ud på Coops online supermarked.

thomas-lyst coop

 

Gode råd til dig, der arbejder med medlemmer eller communities

  • Test, test og atter test. Hav fokus på konverteringsoptimering. Det er afgørende og ekstremt vigtigt at vide hvad, der rent faktisk virker. Lad det være en del af kulturen i din virksomhed. Om så det er ugens test, månedens test, eller hvordan du nu vil gøre det. Lad kunderne bestemme. Det er dem, der afgør, hvad der virker bedst.
  • Bevæg dig væk fra den transaktionsøkonomiske tankegang til den relationsøkonomiske tankegang. Se ikke isoleret på den enkelte transaktion, men forhold dig til den enkelte kundes samlede relation. Lægger kunden beslag på din kundeservice? Koster kunden dig meget i levering eller emballage? Køber kunden mange tilbudsvarer? Gør op med dig selv, hvor dit fokus skal ligge. Find ud af, hvad kundens samlede relation er med dig, og gør op med dig selv, om det er en god kunde eller ej. Mål på 5-6 parametre til at starte med og tilføj flere på sigt.
  • Automatiser alle de steder, hvor det er muligt. Når der er personer ind over, kan det nemt gå i stå eller blive fejlbehandlet. Hvad sker der, når en medarbejder har ferie? Foretag en kunderejse og sørg for at få processen automatiseret. Har en kunde ikke købt i fire uger? Hvordan kan vi få kunden tilbage? Og hvordan kan vi automatisere processen?

Lyt til hele afsnittet og få alle shownotes her.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric