HM089: Sådan bliver du succesfuld iværksætter

Casper Blom
Casper Blom

Har du en iværksætter gemt i maven? Men ved du ikke hvor, og hvordan du skal starte som entrepreneur? I afsnit nummer 89 af Help Marketing deler eksperten sin egen erfaring og bedste råd med dig, der vil være iværksætter.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

successfuld iværksætter casper blom help marketingSuccesfulde værksættere i Help Marketing

Ugens gæst er Casper Blom. Casper er iværksætter med fokus på online forretninger og foredragsholder. Han driver online forretninger og holder primært foredrag på uddannelsesinstitutioner.

Hvis du vil følge Casper på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Facebook eller læse bogen: JUST F*CKING DO IT.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Caspers Bloms iværksætterånd
  • Sådan kommer du i gang som iværksætter
  • Derfor skal du bruge penge af egen lomme, når du er iværksætter
  • Sådan sælger du dit iværksætterprodukt

Casper Blom i Help Marketing

 Casper Blom Help MarketingHvem er iværksætteren Casper?

Casper startede med webshoppen Billige Golfbolde, hvor han hentede golfboldene på golfbanerne, gjorde dem rene og solgte dem igen. For to år siden solgte han forretningen og driver nu forskellige forretninger. Den ene er Domino’s pizza, hvor han er medejer og står for online delen.

Sådan kommer du i gang som iværksætter

Inden du springer ud som iværksætter, skal du skal huske på, at eksekvering og energi udgør 90 %, og ideen udgør 10 %. Du skal helt konkret kigge på 1) Er der er et marked for min idé, og hvor stort er det? Find ud af, om det er værd at starte rent økonomisk. 2) Når du opfinder ideer og får skabt produktet, hvor stort kan markedet så blive? Markedet er nemlig vigtigt for, om ideen kan komme til livs. 3) Vend ideerne med andre. Hør deres mening og få negative og positive henvendelser. På denne måde skaber du en helhedsopfattelse af din idé. 4) Lav et spørgeskema hvor du stiller spørgsmålstegn ved interessen for din idé.

TIP: Gem i den forbindelse mailadresserne, så du allerede har potentielle kunder!

Derfor skal du bruge penge af egen lomme først

Tænk på at bruge dine egne penge i starten. Det er der to årsager til. 1) Du står stærkere, hvis du har brugt dine egne penge og har hånden på kogepladen. Det sender et stærkt signal til fremtidige investorer, netop fordi du selv investerer i din idé. 2) Du får en god lektie i økonomi. Hvis du starter med dine egne penge, tænker du meget over, hvordan du bruger dine penge og tænker kreative tanker. Fx brug af gratis tjenester etc. Du opbygger en sundere virksomhed, hvis du starter med at bruge dine egne penge. Når du er længere i processen, kan du låne penge fx til at booste din virksomhed, eller du kan opbygge din virksomhed organisk. Det er op til den enkelte virksomhed, hvilken investeringsform du vælger at tage.

Sådan prioriter du din tid som iværksætter

Det er meget forskelligt fra uge til uge, hvordan en iværksætter prioriterer sin tid. Dog er det en stor hjælp at skrive TO DO lister og bruge din kalender, så du har et overblik over ugen.

Et TIP: Sid med din opgave koncentreret, slå WIFI fra og hold fokus.

Sådan sælger du dit iværksætterprodukt

Når du går fra idé til dit produkt, kan Facebook annoncer være effektive at bruge. Du kan få store mængder trafik ind på dit site til billige penge. Du kan også få store mængder feedback på Facebook, som er meget værdifuldt, da du kan få en idé om din målgruppe og deres præferencer

Se også:

Det er en god idé at opsætte mål, som du kæmper for at nå. Print dine mål ud og hæng dem op, så alle i din virksomhed arbejder hen mod de samme mål. Det kan være svært at sætte mål i starten, men tænk: Vi skal sælge x antal, før vi kan gå videre og arbejd ud fra det. Når du er længere i processen, kan du bruges Adwords.

Se også:

Derfor skal du sætte mål som iværksætter

Først og fremmest er der mange, der glemmer at måle på vækst. Det er meget vigtigt, da du derefter kan skabe vækst ved at opsætte KPI’er og måle på dem. Du kan måle dine KPI’er på ugentlig basis, så du hele tiden er med på, hvor du bevæger dig hen. Du kan ikke optimere noget, når du ikke ved, om det er godt eller skidt. Sæt derfor en reminder i kalenderen, træk tallene og del dem med dit team. Et af dine mål kan være at indgå partnerskaber med bloggere, social media superstjerner, der markedsfører produktet eller sende flere nyhedsbreve ud, bruge søgemaskineoptimering etc.

Se også:

Brug dit startup-netværk

I starten er det en god idé at kontakte alle typer personer i dit netværk. Alle har positiv indvirkning på din forretning. Senere hen kan du prioritere din tid. Gå derfor til folk, som ved noget konkret om det, du gerne vil blive bedre til. Du kan lære af alle, og der er mange hjælpsomme mennesker derude. Tag derfor kontakt og inviter på en kop kaffe!

Se også:

Udfordringen som nyopstartet iværksætter

Ikke alle er hajer til økonomi. Men der grundstrukturen i din virksomhed, så det går udover hele din forretning, hvis du ikke har styr på det basale. Det er svært at drive forretning på en mavefornemmelse, derfor er det økonomiske overblik vigtigt. Betal dig fra det, hvis du ikke selv gider den økonomiske del.

Caspers 3 bedste råd til iværksætteren

  1. Snak med dit netværk om din idé! Få feedback! Risikoen for, at din idé bliver stjålet er minimal!
  2. Kom i gang med virksomheden. Vær struktureret. Sæt ting i kasser og skab overblik.
  3. Just fucking do it!

Giphy

Elsker du GIF? Så har vi fundet et nemt værktøj til at lave dem med, hvor du har mulighed for at uploade videoer direkte til en Giphy account for så at lave GIF’fer ud af dem. Så giv dine venner en GIF oplevelse på internettet. Værktøjet hjælper dig med at oprette og redigere GIF fra forskellige videoformater samtidig gøre det lettere at tilføje alle de klistermærker, billedtekster, og emojis du vil!

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric