HM088: Sådan forener du strategi, taktik og eksekvering

Benjamin Rud Elberth
Benjamin Rud Elberth

Du kender sikkert til niveauerne strategi, taktik og eksekvering - har jeg ret? Men mangler du hjælp til at forene alle niveauerne og skabe succesfulde resultater? Det kan nemlig være svært at skabe den røde tråd og få alle elementerne til at hænge sammen. Derfor har vi inviteret en ekspert, der vil dele sine bedste råd med dig i afsnit 88 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

strategi taktik eksekvering benjamin elbert help marketing

Fra strategi til eksekvering i Help Marketing

Ugens gæst er Benjamin Rud Elberth. Benjamin er digital rådgiver i digitaltaktik.dk og medvært på Digital Dagsorden på TV2 News. Hvis du vil følge Benjamin på de sociale medier, kan du klikke dig ind på LinkedIn eller besøge hans profil på Twitter.  Du kan også se med på TV2 News Digital Dagsorden.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Strategi, taktik, eksekvering: Tre niveauer i marketing, der sammen skaber succes
  • Niveauernes sammenspil
  • Hvordan du påvirker strategien, hvis du arbejder med eksekvering
  • Hvordan du skaber en digital forståelse internt

Benjamin Rud Elberth i Help Marketing

Benjamin Rud Elbert Help Marketing 2Tre niveauer inden for marketing, du skal kende

Strategi

Definition på strategi er der, hvor du definerer brandet, identiteten, og hvad dine ændringsmål er i forhold til en given kampagne. Det er her, du nedskriver de langsigtede planer.

 

Taktik

På dette niveau vælger du platforme, hvilke interessenter du skal ramme, hvilke grafikker der skal bruges etc.

Eksekvering

På det sidste niveau ligger eksekvering. På dette niveau smelter strategi og taktik sammen og bliver til det resultat, du kan læse, se og høre. Ved at tænke på tværs af de tre niveauer skaber du den røde tråd i dit marketingsarbejde. Det er vigtigt, at du som strateg forstår, hvordan det hele hænger sammen. Du skal vide, hvad der kan lade sig gøre på taktisk og eksekveringsplanerne.

Du skal også finde ud af, om du selv mangler forståelse på et af niveauerne for at lykkes med det hele. Alle tre niveauer er lige vigtige. Indrøm derfor, hvis du ikke er dygtig til alle niveauerne og arbejd sammen med en, der har en styrke der, hvor du har en svaghed. Find sammen og dan et team, så I skaber de bedste resultater og når jeres mål!

Skab sammenspil mellem niveauerne

Når du har udformet din strategi, skal du sikre dig, at den følges i det taktiske niveau og i eksekveringen.

Et tip er, at du hele tiden fokuserer på, hvad er det, du vil flytte? Det er hovedspørgsmålet. Når niveauerne skal smelte sammen, er du afhængig af, at den der eksekverer har følelse med, hvad der virker lige nu, så strategien kan tilpasses løbende. Derfor skal hele teamet forstå strategien og det taktiske.

Se også:

Påvirk strategien, når du arbejder med eksekvering

Test eksekveringen og meld tilbage, om den virker eller ej. Kun på denne måde kan du som den der eksekverer få mulighed for at justere på strategien. Den, der eksekverer, sidder med nøglen til pengeskabet. Sæt målpunkter undervejs for at være sikker på, at det lykkes. Vend hele tiden tilbage og revurder enkeltdelen for at optimere hele processen. Et tæt samarbejde mellem alle led er vigtigt! De skal tale sammen, ellers så går din strategi i vasken.

Skab en digital forståelse

Det kan være svært for mange virksomheder at forstå, hvorfor de skal være digitale. Derfor vil det bedste for en virksomhed være, at der kommer en digital person ind og tager deres indholdet og gør det digitalt. Indholdet skal på de sociale medier,  så virksomheden får likes, delinger etc. Der skal ændres på mindsettet, så virksomheden forstår vigtigheden af at gå digitalt. Som social media medarbejder kender du måske følelsen af at træde dine kolleger over tæerne, fordi du gerne vil udvikle og lade dem forstå social media. Det er vigtigt at fastholde det digitale mindset på trods af modstanden, du kan blive mødt af. Der er nemlig en udvikling i gang – forstå den og giv dine konkurrenter baghjul.

Se også:

Når det er sagt, så skal du også udvikle dig – for alle kan ride med på bølgen. Tænk over, at du også selv skal udvikle dig hele tiden, for den digitale verden ændrer sig konstant. Vær åben overfor forandringerne. Tænk over, om din virksomhed er outdatet. Sæt krav og vær kritisk, så du bliver nytænkende og tilpasser din forretningsmodel efter den nyeste teknik og de nyeste udviklinger.

Sådan skaber du sammenspil mellem strategi, taktik og eksekvering

Skriv alle tre niveauer ned og lav en model for din virksomhed, hvor du selv tænker hele vejen rundt og har overblikket. Når du har skrevet niveauerne ned, så forfin dem – så bliver du rigtig dygtig til det!

  • Strategi: hvad er brandet, identiteten, hvad vil du flytte, og hvad er kommunikationsstrategien?
  • Taktik: hvilke platforme skal du anvende, hvilke mennesker, og hvem er din målgruppe?
  • Eksekvering: Hvordan implementerer du? Altså hvilke farve har annoncen, og hvordan skriver du til slutbrugeren på sociale medier?
Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]