HM075: Samtænk UX og Content Marketing for bedre konverteringer (og meget mere)

Rikke Marie Søegaard
Rikke Marie Søegaard

Hvad er UX - User Experience? Og hvordan kan du bruge UX og Content Marketing sammen for at opnå bedre konverteringer, holde på brugerne i længere tid og få flere kunder? Ved at bruge UX tanker i din Content Marketing kan du forbedre brugernes oplevelser af fx din hjemmeside og du kan holde på dem i længere tid. Lyt med i afsnit nr. 75 af Help Marketing, hvor vi hjælper dig til at benytte UX i dit Content Marketing arbejde.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing UX og content marketingUser experience / UX og Content Marketing i Help Marketing

Ugens gæst er Rikke Marie Søegaard. Rikke ejer bureauet, Anotheragency, hvor hun til dagligt hjælper B2B virksomheder med at generere salg og leads gennem relevant indhold på tværs af kanaler og gennem kunderejsen. Hvis du vil følge Rikke på de sociale medier, kan du klikke dig ind på hendes website anotheragency.dk.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er UX?
  • Hvorfor bør du tænke UX og Content Marketing sammen?
  • Hvilke kompetencer kræver det at arbejde med UX i forbindelse med Content Marketing?
  • 3 uhyre nemme tiltag inden for UX og Content Marketing, som mange overser

Rikke Marie Søegaard i Help Marketing

 Rikke Marie Søegaard Help Marketing

Derfor skal du kende til UX, når du arbejder med Content Marketing

UX betyder user experience. Det er en disciplin, der betegner den oplevelse kunderne har de på digitale medier. Rikkes formål er at skabe den bedste brugeroplevelse set fra et forretningsperspektiv og forbedre kundernes digitale oplevelse. Målet er selvfølgelig at konvertere besøgende til leads og siden til kunder – det kræver at de har en god oplevelse. Indholdet alene kan ikke sikre det – du er nødt til at tænke UX ind i din Content Marketing.

Du ved, at godt indhold er alfa omega for dit website, da dine besøgende besøger dit website for indholdet. Lige så vigtigt som dit indhold er UX. Dine besøgende vil have information og viden – og det skal være nemt tilgængeligt. Af selvsamme grund er det vigtigt, at du tager UX tankegangen med ind i dit Conttent Marketing-arbejde. Vær fra start bevidst om dine mål, så du kan tiltrække besøgende og fastholde dem. Hvis du bruger UX tankegangen og er bevidst i dine brugeres adfærd, vil du opnå bedre resultater, der vil øge engangement, konverteringer med mere. Hvis du samtidig med kan opnå flere besøgende, slår du to fluer med ét smæk.

Se også:

User Experience-tankegangen: Sådan kommer du i gang

Der er mange virksomheder, der endnu ikke har taget UX tankegangen til sig. Heldigvis er antallet af virksomheder, der arbejder med UX og Content Marketing stigende. Det betyder, at du stadig kan nå at være blandt de første og dermed opnå et forspring. Sørg for at arbejde ud fra en holistisk tankegang i organisationen. Jo flere, der taler sammen i organisationen og med brugerne, jo bedre. Det kræver kontakt med dine brugere, hvis du skal forstå dem – brug alle kontaktpunkter i forhold til brugerne (salg, kundeservice, social media etc.). Det er alpha omega at UX medarbejdere taler med brugerne, laver test og undersøger brugeradfærden.

Rikke giver i podcasten tre lavthængende UX-frugter i content marketing arbejdet, du allerede nu kan begynde at benytte dig af. Den første er at tænke på UX, når du skriver blogindlæg. Specielt titel og metabeskriver, mails og opdateringer på de sociale medier. Anden er at bruge bevægelser rigtigt og sidst men ikke mindst, skal du placére din nyhedsbrevstilmelding taktisk.

Se også:

7 konkrete UX og Content Marketing-råd du kan starte på allerede i dag

  • Venstrereglen: 69% af tiden kigger vi i venstre side. Påvirker synlighed, engagement & click-through rate.
  • Kontrast: Øjet tiltrækkes af kontrast. Kan bruges til at overrule venstrereglen – but beware.
  • Linktekster: Vi bruger linktekster til at navigere efter. Påvirker læsevenlighed, brugervenlighed, fastholdelse/bounce rate.
  • Scroll: Vi bruger ca. 80% af tiden ‘above the fold’. Påvirker synlighed, engagement, deling & konvertering. Fx ville du ikke læse dette råd, hvis ikke du havde scrollet ned!
  • Banner & cookie blindness. Påvirker konvertering på nyhedsbrevstilmelding. Så du cookie-meddelelsen nederst på sitet? Vi har med vilje gjort den lille og ubetydelig.
  • Bevægelse: Øjet tiltrækkes af bevægelse. Kan bruges til at overrule banner blindness og venstrereglen – but beware.
  • Mobil: 50% af al online traffik sker fra mobile enheder. Påvirker synlighed, engagement, deling & konvertering.
Se også:

Apowersoft

Kunne du tænke dig at lave dine egne videoer hvor du viser hvad der sker på skærmen? Med blot et enkelt klik, kan du hurtigt optage video om hvad der vises på din skærm. Det kunne være du skulle lave en tutorial i hvordan man bruger et program eller hvor på en hjemmeside man går hen for at gøre den handling du gerne vil have brugerne gør.. Apowersoft Gratis Online Screen optager er fleksibel så du kan optage hele skærmen eller kun dele af den. Du behøver ikke downloade et progra. Du kan optage i så lang tid du ønsker.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric