Nyhedsbrev i Help Marketing
Ugens gæst er Søren Sieg Jensen og arbejder til dagligt som it og marketingschef i Cykelpartner.dk, hvor han blandt andet arbejder med nyhedsbreve. Hvis du vil følge Søren på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Fordele og ulemper ved dit nyhedsbrev
- Definiton af åbningsrate og klikrate – hvordan måles det?
- Hvor ofte skaldit nyhedsbrev sendes ud?
- Hvad skal du fokusere på, når du udsender dit nyhedsbrev?
- 5 fif til bedre nyhedsbreve
Søren Sieg Jensen i Help Marketing
Optimér dit nyhedsbrev
Først og fremmest er det vi vigtigt at definere dine mål med nyhedsbreve. Er målet fx personlig branding, mere trafik eller webshop orienteret, hvor du skal sælge produkter. Ved personlig branding kan du være mindre hidsig med at pushe produkter, fordi du ikke ønsker et salg her og nu. Derfor kan vidensdeling være fornuftig, hvor meningen ikke lavere grad er at få brugeren til at klikke på et link. Det modsatte gør sig gældende, hvis du skal sælge et konkret produkt (og gerne flere ad gangen). Her kan du være mere pågående i din kommunikation.
I alle tilfælde handler det om at sende det rigtige indhold ud til de rigtige brugere. Hvis du ikke ved nok om detaljerne i produkterne eller emnerne, som jeres virksomhed skriver om, så spørg eksperterne. Hos Cykelpartner er der cykelmekanikere, der har meget forstand på produkterne og derfor kan hjælpe med at udvælge det med den største relevans for brugerne. Videndeling i organisationen er meget vigtig, da det styrker relevansen for brugerne af dit indhold.
HM051: Marketingsmedarbejdere vs. journalister
Der er forskel på hvilket mål du har med dit nyhedsbrev. Uanset målet kan nyhedsbreve bruges til at sælge – og det er de gode til! Når du udsender et nyhedsbrev er det direkte adgang i modtagernes liv, da det er en mail, der popper op i indboksen, som modtageren selv har bedt om.
I Cykelpartner bygger Søren nyhedsbrevene op med UTM-koder for trackingens skyld. Det skal du også gøre! Med tracking kan du tracke på kampagner, produkter og placeringer i forhold til hvor godt de sælger. Hvert element i nyhedsbrevet er tagget op, så det er synligt hvilket indhold, der er trykket på. Derefter kan du optimere dit nyhedsbrev for derved at optimere salget ud baseret på data.
HM009: Datadrevet marketing forklaret
Definition på åbningsrate, klikrate og afmeldinger
Åbningsrate, klikrate og købsrate er vigtige at kigge på, når du arbejder med nyhedsbreve. Definitionen på åbningsrate er alle dem, der åbner nyhedsbrevet af dem, det udsendes til. Klikrate defineres som den procentdel af brugerne, der klikker på nyhedsbrevet og sidst men ikke mindst, er der købsraten! Købsraten kan give et fingerpeg af, om der er et fornuftigt forhold mellem åbningsrate, klikrate og køb.
At tro at målet er at undgå afmeldinger er ikke et opnåeligt mål i følge Søren. Afmeldinger kan ikke undgås medmindre du stopper med at udsende nyhedsbreve (og det ønsker du ikke). Afmeldinger er i stedet en parameter for nyhedsbrevets kvalitet. Søren fortæller, at en afmelding på under 0,5 procent betyder, at han ikke har været aggressiv nok i sine salg.
Søren sender hovednyhedsbrevet ud til alle brugerne, ca. 85.000 stk. Ved kampagner kgiger han på data. Et eksempel på en målgruppe er:
- Alle de kunder, der har handlet hos Cykelpartner inden for de sidste 6 måneder OG
- Der findes relaterede produkter til deres køb
Med disse målgrupper, der er velsegmenterede i forhold til indholdet er Sørens erfaring, at et nyhedsbrev kan konverterere 6 gange bedre end et standard nyhedsbrev. Segementeringen er simpelthend baseret på brugerenss adfærdsdata. Standardnyhedsbrevene er dog stadig vigtige, da det er igennem disse kunderne uden køb skal aktiveres.
HM216: Nørdens guide til at få styr på teknikken i nyhedsbreve
5 råd til at optimere dit nyhedsbrev
1. Vær personlig. Skriv afsender + giv mulighed for at svare på mailen og indgå i en dialog.
2. Sæt mål med dit nyhedsbrev. Er målet baseret på omsætning? Hvis du når målet, så ryk det igen for at fastholde din egen motivation.
3. Græd ikke over afmeldinger. Koncentrer dig i stedet om dem, der er interesseret.
4. Oprydning af lister. Aktiver de passive.
5. Test, test, test! Test alt! Hvad tid skal de udsendes? Hvor lange skal de være?