Øg kvaliteten i din leadgenerering i Help Marketing
Ugens gæst er Halfdan Timm. Han er iværksætter og online-marketing konsulent. Derudover er han i gang med at læse kandidat på jurastudiet i Aarhus. Han er tidligere ejer af JUF, før virksomheden blev solgt til konkurrenten. Hvis du vil følge Halfdan Timm, kan du klikke dig ind Twitter og på hans blog Halfdantimm.dk.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Hvad er et lead?
- Hvem er ansvarlig for leadgenerering?
- Hvordan måler vi kvaliteten af leadgenerering?
- Hvad gør du, hvis leadet ikke køber?
- Hvordan øger vi kvaliteten af leads?
Halfdan Timm i Help Marketing
Halfdans råd til at opkvalificere din leadgenerering
Det handler om at skaffe leads, som Halfdan definerer som en virksomhed/kunde, der har en interesse i at købe dit produkt, men ikke er helt klar til at foretage købet endnu.
Ansvaret for leadgenerering ligger oftest i marketingsafdelingen. De skaffer leads, men for at få værdifuld feedback, der kan øge kvaliteten, er det meget vigtigt, at hele virksomheden snakker sammen. Salg og marketing skal kommunikere for at få det bedste afkast – undgå siloerne!
Se på antal bookede møder. Hold øje med kvantiteten. For bookede møder, er tegn på interesse fra virksomhederne. Hvis det daler, så er der sket noget, du skal kompensere for. Men du skal også se på, hvor mange der bliver kunder i virksomheden, samt hvor meget de bidrager på top og bundlinjen.
Det er vigtigt at se på, hvor mange der ender med at købe, men endnu vigtigere er det at se på omsætningen over tid, da det fortæller dig noget om kvaliteten af dine leads. Resultatet af den bedste leadgenerering er hvor leadsene har en lang livtidsværdi. Ved at kende målgruppen og deres behov, kan du forøge livstidsværidien.
HM040: Bedre konvertering på dit site
Èn fællesnævner vi alle er stødt på i arbejdet med leadgenerering er, hvor der ikke sker et køb! Vi har brugt en masse kræfter og energi i arbejdet. Du må ikke give op her! Halfdan fortæller, at de potentielle leads, der ikke køber noget er personer, der ikke er langt nok nede i slagstragten. Der er undtagelser, når kunden føler sig dårligt behandlet eller har købt billigere hos en konkurrent, men det er de færreste af tilfældene. Det, der kan gøres ved de ikke-købeklar leads er at aktivere dem! Spørg dem, om det vil være i orden at tilknytte dem jeres nyhedsbrev, få sat et flow i gang med de ikke-købeklar leads, hvor du påvirker dem, hvor du modner dem med godt Content Marketing-indhold. Formålet med dette er at gøre opmærksomme på jer som virksomhed samt gøre jeres kunder modne til at købe!
4 måder at øge kvaliteten af dit leadgenereringsarbejde
- Send sms og mail med det samme, de kommer ind
- Ring hurtigst muligt
- Sæt opfølgning i system
- Afstem det videre forløb med kunden
- Få svar på de mest stillede spørgsmål ved mailkontakt – inden selve salget