HM051: Marketingsmedarbejdere vs. journalister

Hvad kan marketingsmedarbejdere lære af journalister? Og hvad kan journalister lære af marketingsmedarbejdere ? Det taler vi om i afsnit nr. 51 af Help Marketing. Vi taler også om at organisationer består af flere teams, som kan lære af hinanden! Det kan være drift, marketings eller økonomimedarbejdere. Stop siloerne i organisationen! Der er en række fordele ved at lære af hinanden samt gå rundt på arbejdspladsen mellem sine kolleger og tillære ny viden.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Lær af hinanden i Help Marketing

Ugens gæst er Ernst Poulsen, som er freelance journalist. Der skrives mest om IT- og mediebrancherne. Ernst har en særlig forkærlighed for online-journalistik og nystartede webmedier. Hvis du vil følge Ernst Poulsen, så tjek på Twitter.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad kan journalister lære af marketingsmedarbejdere?
  • Hvad kan marketingsmedarbejdere lære af journalister?
  • Hvad er udfordringen med siloer i virksomheder
  • Hvordan kommer man uden om siloer i virksomheder

Ernst Poulsen i Help Marketing

Ernst Poulsen

Journalisten og marketingsmedarbejderen

Du kan med fordel dele din viden og erfaringer på arbejdspladsen med dine kolleger. Faktisk kan der være en stor gevinst ved kompetencesparring mellem de forskellige teams. Når vi taler konkret om forskellen på journalister og marketingsmedarbejdere er journalister meget ærlige i deres arbejde ifølge Ernst. De forsøger at være objektive og vil derfor opleves som autentiske. Journalister er opdraget til at være kritiske. Marketingsmedarbejdere er til gengæld ekstrem gode til at sælge varen.

Ærligheden fra journalisterne får troværdigheden til at stige, mens tankegangen om at servere varen på den bedste måde sikrer salg (i bred forstand). Salg behøver ikke kun være økonomiske, men kan også være at overtale. Marketingsmedarbejderes formål er at få indhold distribueret ud. De tænker mere forretningsorienteret. De to tilgange kan med fordel forenes og viser, hvorfor kompetencedeling samt sparring er vigtigt på arbejdspladsen, ifølge Ernst.

Ifølge Ernst vil det optimale team på arbejdspladsen bestå af journalister, marketingsmedarbejdere , teknikere samt designere. De skal arbejde sammen og udveksle information og dermed lære af hinanden. Det vil styrke hele organisationen. Det er vigtigt med flere syn på sagen, og hvis der opstår debat, vil det blot være en positiv samt en lærerig situation.

Se også:

Hvad kan vi lære af hinanden i virksomhederne?

Journalister kan lære af marketingsmedarbejdere, at det grundlæggende handler om at sælge en vare. De bør i højere grad benytte sig af tal og statistik på deres resultater, lave målinger på indhold for at vurdere, hvad performer godt og hvorfor. Omvendt kan marketingsmedarbejdere lære at være mere ærlige fra journalisterne. Lakken skal ikke være glat og poleret, men må gerne have ridser.

Gode råd fra Ernst (du må lytte til podcasten for at få dem alle)

  • Rollebyt for en periode – så forstår du bedre andre i organisationen
  • Bevæg dig fysisk rundt i organisationen, så får du indblik i hvad andre laver
Se også:

Likealyzer

Likealyzer er et værktøj, der ser nærmere på din performance på Facebook. Værktøjet analyserer 70 datapoints på din Facebook profil og sammenligner din performance med millioner af andre profiler. Du kan desuden tilføje dine konkurrenter, så du løbende kan holde med din indsats.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric