HM042: 11 gratis content marketing værktøjer

Vi gennemgår 11 gratis værktøjer til brug i Content Marketing. Lyt med og få inspiration til at gøre dit arbejde med Content Marketing lettere. Og at det uden at det koster dig ekstra. Det gennemgår vi i afsnit 42 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

 

Ugentligt podcast om marketing, salg og ledelse

Dette er et specielt afsnit med fokus på gratis redskaber til content marketing, der gør dit liv nemmere.

Gratis content marketing værktøjer i Help Marketing

Gratis værktøj til at tjekke hvordan dit site ser ud på forskellige enheder: Screenfly

Google giver nu endnu mere kærlighed til hjemmesider, der er mobiloptimerede. Er dit site det? Ellers er det bare om at komme i gang. Men hvordan ser din hjemmeside ud på en iPhone, en Kindle Fire eller en Mac. Det kan du teste ved at gå ind på screenfly.com. Der taster du din hjemmeside adresse ind, og så viser Screenfly dig dit site alt efter hvilken enhed du gerne vil se den på. Vælg Samsung Galaxy 6, Ipad 3, Nokia 925 eller hvad du nu vil se. Du får overblikket over hvordan dit site ser ud. Så kan du se om der er fejl, du skal rette.

Se også:

Gratis værktøj til at finde viralt indhold: ContentGems

Som Content Curator på forskellige sociale medier har vi alle brug for godt indhold, som kan engagere vores brugere for fx at skabe tillid til dig eller dit brand. Hvor finder du det gode indhold? Et sted er Content Gems, som samler de mest virale artikler og videoer inden for et område, du vælger. Det kunne være emnet gør-det-selv. Du opretter en profil på contentgems.com og opretter emnet Do It Yourself. Derefter vælger du ord som skal indgå i artiklen, ord der med fordel kunne være med, og ord, der absolut ikke må være med. Derefter får du et overblik over de mest virale artikler i forhold til dine søgetermer i en daglig mail. Du kan rette dem til løbende, hvis resultaterne rammer skævt. Jeg bruger det dagligt og er meget glad for Content Gems.

Se også:

Gratis redskab til at lave crowdsourcede lister

Du kender artikler med “10 gode råd til…”-overskrifter. En god måde at lave de ti gode råd er med List.ly. Lav en gratis List.ly profil og tilføj redskaber, links, billeder eller andet på din liste. Andre brugere på List.ly kan tilføje flere elementer på din liste og stemme elementerne op og ned. Det vil altså sige, at List.ly er et crowdsourced liste-værktøj. Jeg har fx lavet en liste med de bedste kommunikationsbureauer i Danmark med List.ly og efterfølgende embeddet listen i en post her på nochmal.dk. Meget enkelt og super smart.

Se også:

Gratis redskab til at styre hele din content-produktion: Trello

Trello er et orgiseringsværktøj til hele organisationen. Hvis du arbejder du med indhold, har du også brug for at organisere arbejdet med at producere content. Jeg bruger det dagligt, og det styrer store dele af indholdsproduktionen hos Bolius. Brug Trello til at organisere dit indhold – det er enkelt og brugervenligt, og man kan være flere om arbejdet. Trello er gratis og får mine anbefalinger.

Se også:

Gratis redskab til at lave ordskyer: Wordle

Indsæt en række ord, klik og Wordle laver en ordsky til dig. Du kan redigere skrifttype, skrift- og baggrundsfarve. Hvis du vælger avancerede muligheder, kan du selv definere størrelsen på de forskellige ord ved at skrive et tal efter hvert ord. Når ordskyen er, som du ønsker den, kan du downloade den eller tage et screenshot. Du kan gemme ordskyen, men desværre kan du ikke redigere den efterfølgende. Derfor et lille fif: Gem listen af ord i et dokument, så kan du hurtigt lave en ny version, når noget skal ændres. Jeg lærte det på den hårde måde, da jeg lavede ordskyen til denne post og ændrede på nogle af forslagene! Kræver ingen profil.

Se også:

Gratis redskab til at styre størrelsen på billeder på WordPress: Imsanity

Der er få ting så irriterende som hjemmesider, der loader langsomt. Det skader også på SEO’en. Derfor bruger jeg en lille plugin til WordPress, der hedder Imsanity. Den tilpasser automatisk store billede til en bedre mindre størrelse, der stadig ser godt ud for brugerne.  Du kan konfigurere Imsanity med en max bredde, højde og kvalitet. Når du eller en kollega uploader et billede, der er større end den den tilladte størrelse, vil Imsanity automatisk skalere det ned til den rette størrelse og erstatte det originale billede. Du kan endda gøre det med alle billeder på hele WordPress-siden på én gang. Imsanity er gratis.

Se også:

Gratis redskab til at organisere gode artikler online: Pocket

Læser du artikler online på mobilen, tablet eller computer? Hvad gør du når indholdet er super godt og du vil gemme det? Mailer det til dig selv? Yes, klassisk. Jeg fandt for mange år siden servicen Pocket. Det bruger jeg til at tage og gemme indhold online. Det koster gratis og det er skide smart. På computeren har jeg en Chrome add on, som jeg klikker på. Pocket gemmer så artiklen og linket, og jeg kan tilføje nogle tags – det kan være podcast eller content markteting. På iOS og Android klikker jeg deleknappen og finder Pocket. Jeg tilføjer også tags, og på den måde har jeg i dag et bibliotek er rigtigt godt indhold, som jeg kan gå tilbage til. Mangler jeg noget indhold at tweete, dele på LinkedIn eller noget research til en blogpost, så går jeg til Pocket og finder det. Helt genialt.

Se også:

Gratis SEO keyword hjælp: Keywordtool.io

Du skriver en blogpost. Du skriver en meta discription eller en overskrift. Hvilke keywords skal du bruge for at få den dejlige SEO juice? Jeg bruger ofte keywordtool.io (den minder om Übersuggest). Skriv dit keyword – gerne long tail. Og så spytter keywordtool.io gode forslag til keywords, der rangerer godt i Google tilbage. Du kan klikke på ordene du vil bruge og så kopieres de. På den måde kan du indsætte dem i et ark til brug, når du skriver dit indhold. Der er en begrænsning på antal ord, men det har ikke været et problem for mig indtil videre. Keywordtool.io er stærk på Google. Jeg bruger den ikke til Bing, YouTube eller appstore.

Se også:

Gratis billeder: Pixabay.com

At finde gratis gratis billeder uden royalties er en helvedes opgave. Du roder rundt i ophavsrettigheder og billeder af dårlig kvalitet. Desværre har alle ikke råd til iStock Photo, så jeg bruger ofte Pixabay. De har et bibliotek af public domain billeder. Det er vektor illustrationer, billeder og tegninger. Billederne kan bruges i stort set alle sammenhænge – også kommercielle. Du opretter dig bare via fx Facebook, og så kan du søge og downloade. Pas på ikke at blive forført af de øverste og nederste billeder – for det er iStock billeder. Det er derigennem, at Pixabay tjener penge. Men ellers kan du gå amok i gode gratis billeder uden bøvl!

Se også:

Gratis nyhedsbrevsforsendelse: Mailchimp

Nyhedsbreve og mailkampagner konverterer stadigt som noget af det bedste af alle kanaler. Jeg bruger mailchimp, fordi det er gratis. Gratis så længe du arbejder i det små. Det er nemt at holde styr på lister og kampagner, og du kan lave nyhedsbreve med drag and drop. Du skal ikke kunne kode – og du får en masse data på fx åbnings- og klikrater. Du kan sagtens arbejde mere avanceret. Men det koster. Så start med Mailchimp og en god pop up på hjemmesiden til at høste mailadresser. Derefter kan du koncentrere dig om at lave indhold, der hjælper brugerne. Prøv det gratis og få $30 ind på Mailchimp-kontoen, hvis du vil benytte den betalte version her: Mailchimp.com Fuld åbenhed: Bruger du linket og får $30 dollars, så får jeg også $30 dollars på min Mailchimp-konto – win win 🙂

Se også:

Gratis billedredigering: Canva.com

Canva.com er en online tjeneste med gratis billedredigering, hvor du hurtigt og pænt kan lave billeder til brug i sociale medier og Content Marketing. Du laver en profil fx via Facebook. Derefter går du i gang med Canvas egne skabeloner på deres baggrunde, men du kan også uploade dine egne billeder. Du kan lægge tekster, billeder, logoer og andet sjovt hen over billederne du redigerer. Canva gemmer alt, så du altid kan genbruge og redigere. For alle, som ikke er Photoshop-hajer, er Canva det helt rigtige.

Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric