Indhold i dette afsnit af Help Marketing: International succes på social medier
Ugens gæst er Hans Tosti, som er Global Social Media Manager. Han er medvært på podcasten ”Gamle mænd i nye medier”. Hans arbejdede tidligere hos Komfo som senior social media advisor.
Er du interesseret i at følge Hans, kan du gøre det på Twitter. Vil du høre Hans Tosti og Peter Svejgaards podcast “Gamle mænd i nye medier” kan du finde den på iTunes og på Soundcloud.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Hvilke mål kan man sætte på sociale medier?
- Hvordan opnår man international succes på sociale medier, når man er på mange forskellige markeder?
- Hvordan giver man mulighed for at udtrykke sig lokalt, når styringen sker fra HQ
- Hvordan understøttes de lokale butikker med sociale medier?
- Bureauer i arbejdet med sociale medier
- Hvad er fordele og ulemper ved bureauerne?
Hans Tosti i Help Marketing
Hvad skal man være opmærksom på for at opnå international succes på soiale medier?
Ifølge Hans har mange store internationale virksomheder vidt forskelligartede mål med deres arbejde på sociale medier. Det afhænger af hvordan brandet opfattes i de forskellige markeder og hvor i udviklingen brandet er. Det skal også ses i forhold til, hvad det enkelte markedets funktion er i den samlede værdikæde. Fx spiller sociale medier for en fremstillingsvirksomhed også en stor rolle i Indonesien og Thailand, men her er det ikke det primære mål at promovere deres produkter, men i stedet er det at skaffe kvalificeret arbejdskraft.
Hvilke kanaler arbejder Hans med?
Styring af de enkelte markeder
Hans og teamet er tilstede på mange markeder og platforme. Derfor kan det være svært at holde styr på, hvordan brandet bliver fremstillet i de forskellige markeder. Af den grund har brandet også brandpolicies, sådan at de enkelte medarbejdere ved, hvordan brandet skal operere på markedet. Hans og hans team gør meget for, at komme ud i markederne og møde de enkelte medarbejdere, der arbejder med platformene. Her lytter de til deres behov for derved at kunne skabe nogle kampagneværktøjer til medarbejderne i de respektive markederne.
Hvordan styres Facebook? Centralt eller per land?
Skab best practice
Når man er et international brand med individuelle salgsselskaber rundt omkring i verden, skal man sørge for at skabe interne communities, hvor man kan skabe best practice og sikre, at de gode idéer kan blive spredt mellem afdelingerne. På den måde kan man inspirere hinanden på de forskellige markeder. Man skal lade den learning, der kommer fra de mere modne markeder, komme de nye markeder til gode.