HM034: Mark Schaefer om Content shock

Pas på ikke at gå i Content shock! Mængden af indhold på internettet er større end nogensinde, derfor risikerer du at dit indhold forsvinder i mængden. Hør hvordan, du sikrer, at dit indhold bliver brugt og delt i dette "BADASS" afsnit 34 af Help Marketing, hvor Mark Schaefer er gæst. Du kan også vinde hans bog!

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Indhold i dette afsnit af Help Marketing: Content shock

Ugens gæst er Mark Schaefer. Han er forfatter til adskillige bøger og senest har han skrevet bogen ”The Content Code”. Mark er marketing konsulent og han specialiserer sig i marketing strategi. Han har bloggen BusinessGrow, samt podcasten ”The Marketing Campanion” og er nok mest kendt som forfatter og foredragsholder. Desuden underviser Mark også i marketing på Rutgers University Center for Management Development.

Hvis du vil se mere til Marks arbejde, kan du finde se mere til det på Businessesgrow.com, her kan du bla.a finde hans blog og bøger.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er problemerne med content Marketing
  • Hvad skal man gøre udover at lave godt indhold?
  • Du har Mark udviklet modellen Badass, hvad er meningen bag?
  • Hvad er idéen bag Alpha Audience?

Mark Schaefer i Help Marketing

Mark Schaefer Help Marketing foto content shock

Hvad er problemet med content Marketing ifølge Mark Schaefer?
I internettets begyndelse var der ikke særligt meget indhold, derfor ventede man glædeligt på, at et billede var 10 minutter om at loade. Hvorimod i dag er mængden af indhold så overvældende, at loading tider er meget vigtige.

Ifølge Mark bliver det værre i løbet af de næste fem år. Mængden af indhold på nettet stige med 500 procent. Det er hvad Mark betegner som Content Shock. Hver fase vi gennemgår på internettet udvikler sig på den måde, at jo mere moden fasen er, jo sværere bliver det er markedsføre til brugerne.
Hvis du var den første, der havde en hjemmeside, så havde du en fordel, derfra blev det mere kompliceret. Hvis du var den første til at forstå SEO, så havde du en fordel, men efter som folk også begyndte at forstå det, bliver det mere dyrt og kompliceret. Det er den del af fasen vi nu er nået til med content marketing. Virksomheder har indset, at content marketing  fungerer. Flere og flere budgetter bliver sat af til at skabe content. Derfor har vi nu problemet med content shock.

Content shock på Facebook

Problemet med content shock kan også ses på Facebook, hvor man for tre-fire år siden ikke skulle betale i særlig stor grad for at komme ud til sine fans. Der er alt for meget indhold på Facebook, der er for mange historier, så Facebook bliver nødt til at redigere i hvad der kommer ud i newsfeedet. For virksomheder betyder det, at deres opdateringer kommer ud til færre og færre af deres fans organisk. Dermed bliver det sværere og dyrere at komme ud til sine brugere og fans.

Indholdet er ikke målet i sig selv

Ifølge Mark er indhold ikke målet i sig selv. Indhold er dér man starter. Derfra skal man tænke på det han kalder Ignition altså distributionen. Den eneste økonomiske værdi dit indhold har, er når brugerne ser det, når det bliver delt og folk interagerer med det. Dét er der værdien af content marketing. Derfor foreslår Mark en helt ny forståelse for, hvordan indhold distribueres. Vi skal forstå, hvem der får indholdet til at flytte sig og hvorfor, de deler indholdet. Vi bliver nødt til at dykke ned i og få en forståelse for psykologien bag, hvorfor folk deler. Vi skal forstå mekanismerne bag indholdet, som får folk til at dele og vi skal bruge elementer på  hjemmesiderne, som får folk til at dele og undgå dem, der ligefrem forhindrer folk i at dele.

En BADASS løsning!

For at kunne forstå psykologien og mekanismerne bag det at få indhold spredt, har Mark udviklet modellen Badass.

  • Brand development/Branding: Ifølge Mark er Branding mere vigtigt end nogensinde før. Nogen gange deler folk indhold, på grund af hvem de er, uden at det har noget med indholdet at gøre. Derfor er branding vigtigt.
  • Audience and influencers: Her opfordrer Mark dig til at gentænke hvem dit publikum er. Her introducerer Mark begrebet Alpha Audience som er den gruppe af mennesker, som faktisk deler dit indhold. Det er vigtig at forstå, hvem de her mennesker er.
  • Distribution, advertising, promotion and SEO: Disse fire punkter kræver, at du bruger penge i distributionen.
  • Authority: handler om magten ved et website, og om hvordan Google ser dit website.
  • Shareability: handler om alle de måder, du kan påvirke indholdet til at blive spredt. Alt hvad du kan gøre for at få det delt.
  • Social proof and social signals: Mark giver et eksempel på, at hvis du søger på “hvordan gror man roser i haven” og der kommer to blogposts frem hvor det ene er blevet tweetet 200 gange og det andet er tweetet to gange, så læser du den post der er blevet tweetet mest pga. dets social proof. Dette har intet at gøre med indholdet, forfatteren eller brandet. Indholdet spreder sig udelukkende pga. antal gange det er blevet delt.
Se også:

Betydning af Alpha Audience

Mark beskriver Alpha audience som folk i den inderste cirkel i dit netværk. Men også som personer, som du ikke kender, der deler alt, hvad du laver, og anbefaler dit arbejde til andre. De har derfor indflydelse på din forretning, fordi de beundrer dit arbejde. De er altså ambassadører for dig.

Derfor gælder det ifølge Mark om at finde ud af, hvem denne vigtige gruppe af mennesker er og fokusere på dem. På den måde kan du anerkende dem og pleje dem, så de også i fremtiden vil være med til at sprede historien om dit brand.

Gode råd fra Mark

Et tema Mark mener går gennem hele bogen handler om pålidelighed. Mennesker deler indhold af emotionelle grunde, vi deler indhold fordi det fortæller noget om os. Det får os til at se cool ud, interessant og relevant, og vi deler for at hjælpe andre. Derfor mener Mark, at det er vigtigt at fokusere på, hvordan man kan skabe emotionelle bånd mellem os selv, indholdet og brugeren, så båndet holder i længden. Du skal kigge på, hvordan du kan skabe indhold, der hjælper dine brugere og belønner dem. Ifølge Mark Schaefer, skal du skabe værdi for dem hver dag.

Se også:

Piktochart

Hvis du har de rigtige data og kan formidle dem i en god visuel historie, er infografikken din ven. Infografikker kræver en del arbejde, og her hjælper Piktochart. Du kan købe færdiglavede skabeloner eller selv gratis starte fra bunden. Streger, ikoner og tekst er gratis til rådighed, og du kan selv uploade egne billeder og grafiker. Et stærkt våben i Content Marketing og Social Media-kampen for opmærksomhed og relationsopbygning. Kræver en gratis profil (kan oprettes via Facebook og Google).

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric