Indhold i dette afsnit af Help Marketing: Content shock
Ugens gæst er Mark Schaefer. Han er forfatter til adskillige bøger og senest har han skrevet bogen ”The Content Code”. Mark er marketing konsulent og han specialiserer sig i marketing strategi. Han har bloggen BusinessGrow, samt podcasten ”The Marketing Campanion” og er nok mest kendt som forfatter og foredragsholder. Desuden underviser Mark også i marketing på Rutgers University Center for Management Development.
Hvis du vil se mere til Marks arbejde, kan du finde se mere til det på Businessesgrow.com, her kan du bla.a finde hans blog og bøger.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:
- Hvad er problemerne med content Marketing
- Hvad skal man gøre udover at lave godt indhold?
- Du har Mark udviklet modellen Badass, hvad er meningen bag?
- Hvad er idéen bag Alpha Audience?
Mark Schaefer i Help Marketing
Hvad er problemet med content Marketing ifølge Mark Schaefer?
I internettets begyndelse var der ikke særligt meget indhold, derfor ventede man glædeligt på, at et billede var 10 minutter om at loade. Hvorimod i dag er mængden af indhold så overvældende, at loading tider er meget vigtige.
Content shock på Facebook
Indholdet er ikke målet i sig selv
Ifølge Mark er indhold ikke målet i sig selv. Indhold er dér man starter. Derfra skal man tænke på det han kalder Ignition altså distributionen. Den eneste økonomiske værdi dit indhold har, er når brugerne ser det, når det bliver delt og folk interagerer med det. Dét er der værdien af content marketing. Derfor foreslår Mark en helt ny forståelse for, hvordan indhold distribueres. Vi skal forstå, hvem der får indholdet til at flytte sig og hvorfor, de deler indholdet. Vi bliver nødt til at dykke ned i og få en forståelse for psykologien bag, hvorfor folk deler. Vi skal forstå mekanismerne bag indholdet, som får folk til at dele og vi skal bruge elementer på hjemmesiderne, som får folk til at dele og undgå dem, der ligefrem forhindrer folk i at dele.
En BADASS løsning!
For at kunne forstå psykologien og mekanismerne bag det at få indhold spredt, har Mark udviklet modellen Badass.
- Brand development/Branding: Ifølge Mark er Branding mere vigtigt end nogensinde før. Nogen gange deler folk indhold, på grund af hvem de er, uden at det har noget med indholdet at gøre. Derfor er branding vigtigt.
- Audience and influencers: Her opfordrer Mark dig til at gentænke hvem dit publikum er. Her introducerer Mark begrebet Alpha Audience som er den gruppe af mennesker, som faktisk deler dit indhold. Det er vigtig at forstå, hvem de her mennesker er.
- Distribution, advertising, promotion and SEO: Disse fire punkter kræver, at du bruger penge i distributionen.
- Authority: handler om magten ved et website, og om hvordan Google ser dit website.
- Shareability: handler om alle de måder, du kan påvirke indholdet til at blive spredt. Alt hvad du kan gøre for at få det delt.
- Social proof and social signals: Mark giver et eksempel på, at hvis du søger på “hvordan gror man roser i haven” og der kommer to blogposts frem hvor det ene er blevet tweetet 200 gange og det andet er tweetet to gange, så læser du den post der er blevet tweetet mest pga. dets social proof. Dette har intet at gøre med indholdet, forfatteren eller brandet. Indholdet spreder sig udelukkende pga. antal gange det er blevet delt.
HM244: Native Advertising & Content Marketing – fordele og ulemper
Betydning af Alpha Audience
Mark beskriver Alpha audience som folk i den inderste cirkel i dit netværk. Men også som personer, som du ikke kender, der deler alt, hvad du laver, og anbefaler dit arbejde til andre. De har derfor indflydelse på din forretning, fordi de beundrer dit arbejde. De er altså ambassadører for dig.
Derfor gælder det ifølge Mark om at finde ud af, hvem denne vigtige gruppe af mennesker er og fokusere på dem. På den måde kan du anerkende dem og pleje dem, så de også i fremtiden vil være med til at sprede historien om dit brand.
Gode råd fra Mark
Et tema Mark mener går gennem hele bogen handler om pålidelighed. Mennesker deler indhold af emotionelle grunde, vi deler indhold fordi det fortæller noget om os. Det får os til at se cool ud, interessant og relevant, og vi deler for at hjælpe andre. Derfor mener Mark, at det er vigtigt at fokusere på, hvordan man kan skabe emotionelle bånd mellem os selv, indholdet og brugeren, så båndet holder i længden. Du skal kigge på, hvordan du kan skabe indhold, der hjælper dine brugere og belønner dem. Ifølge Mark Schaefer, skal du skabe værdi for dem hver dag.