HM029: Det laver en kommunikationsdirektør: Kasper Ibsen Beck fra Arla

Kan du blive kommunikationsdirektør? Hvordan er det at være kommunikationsdirektør og hvilke ansvarsområder har man? Det løfter Kasper Ibsen Beck, kommunikationsdirektør hos Arla Danmark, sløret for i afsnit 29 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help Marketing Kasper Ibsen Beck Kommunikationsdirektør arla

Indhold i dette afsnit af Help Marketing:

Ugens gæst er Kasper Ibsen Beck, der er kommunikationdirektør i Arla Danmark. Kasper er ansvarlig for ekstern og intern kommunikation samt Arlas politiske interessevaretagelse og sociale medier. Kasper siger selv, han er ansvarlig for al den kommunikation, som du ikke kan købe og betale dig til.

Du kan se mere til Kasper eller følge ham på Twitter eller på LinkedIn.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende

  • Hvilke ansvarsområder har en kommunikationsdirektør?
  • Hvad skal man som  kommunikationsdirektør være opmærksom på internt i afdelingen og ledelsen?
  • Hvordan tackler man bureauer? I forhold til pitch runder? I forhold til kollegerne?
  • Hvordan holder man sig opdateret på det faglige?

Kasper Ibsen Beck i Help Marketing

Vejen til at blive kommunikationsdirektør i Arla

Help Marketing Kasper Ibsen Beck Foto

Før Kasper blev kommunikationsdirektør i Arla arbejdede han som kommunikationskonsulent på bureausiden hos Discus Communications og Radius. Begge bureauer er med på denne crowdsourcede liste af kommunikationsbureauer. Derefter skiftede han side, og fik job hos Vestas som pressechef.

Når Kasper kigger tilbage på rejsen fra konsulent til kommunikationsdirektør, ønsker han sig at have startet på kundesiden, før han blev konsulent. Dét, du lærer af at være på kundesiden, er vanvittigt værdifuldt for konsulenter. Men han har altid haft en klar vision om at skulle arbejde med kommunikation, som han i sin karriere har fulgt stringent.

Hvordan vælger Arla bureau?

Arla er ejet af landmænd, som er fokuseret på at holde omkostningerne nede, og organisationen og kommunikationsafdelingen er derfor lean. Når Arla skal eksekvere, er de nødt til at få hjælp udefra. Arla er således lean på mandskabssiden, men de har midlerne til at få tiltag til at skabe resultater igennem bureauer.

Når Arla skal vælge bureau, foregår det gennem en bureaurunde, hvor Arla på forhånd har shortlistet 6-7 bureauer, som bliver stillet en meget konkret opgave. På den måde kan Kasper og hans team forstå, hvordan det enkelte bureau opererer i praksis. Derefter kan de sammenligne på tværs. Ud fra hvordan det enkelte bureau performer og hvordan kemien er, udvælger Arla sit bureau. Der skal være kvalitet og tillid i processen fra begges sider. Når Arla vælger bureau, er det i et langsigtet perspektiv, da de ved, at kvaliteten af bureauets arbejde bliver langt bedre, hvis de kommer ind under huden på Arla.

Se også:

Hvordan motiverer en kommunikationsdirektør sine medarbejdere?

Hos Kasper i Arla er kommunikationsafdelingen ikke stor. Medarbejderne i Arla kendetegner sig ved, at de alle sammen er specialister inden for deres fagområde, fx PR, social media og politik.

Kaspers opgave som kommunikationsdirektør er at sætte en retning og få opgaverne til at fungere på tværs imellem de opdelte fagområder. Måden, Kasper opererer på som leder, er ved at give meget af ansvaret fra sig. Det vil sige, hvis du er PR manager for Arla Danmark, er det dig, der har ansvaret, og dig, der træffer beslutningerne. Kasper blander sig ikke ikke i dag-til-dag arbejdet, da det er den opgave PR manageren er blevet tiltroet. Kasper ser sin rolle som facilitator i teamet og op i forhold til ledelsen.

Gode råd til at blive kommunikationsdirektør

Kasper har altid haft et stort fokus på, hvor han gerne ville ende henne og hvilken vej, han skulle gå. Derfor er Kaspers råd, at du skal være fuldstændig klar i spytte på, hvor du vil ende henne. Hvis du gerne vil arbejde med kommunikation, så fasthold den vision. Arbejd fokuseret på den del og sig nej tak til andre områder, selvom de også kan være interessante. Du risikerer at ende med en for bred profil, som gør at det bliver svært at positionere dig.

Se også:

NameCHK

Skal du lancere et nyt produkt? Har virksomheden skiftet navn? Har du fået ny kunde? Så vil du gerne på sociale medier med et navn, du ikke før har arbejdet med. Her kommer udfordringen om det pågældende navn er tilgængelig på Facebook, Twitter, Instagram etc. Hvordan finder du let ud af det? Brug NameCHK. Du skriver navnet ind på Namechk’s hjemmeside og så tjekker tjenesten, hvorvidt navnet er ledigt på tværs af mere end 150 sociale medie-kanaler. Jeg kan fx fortælle, at min navn “ericziengs” er tilgængelig på Myspace og Yfrog men ikke på Gowalla eller på Twitter, hvor jeg selv bruger det.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric
[index]
[index]