HM024: ROI på sociale medier med Thomas Bigum

Hvordan opnår du bedst muligt resultater med din indsat på sociale medier? Hvordan du får konverteringer gennem sociale medier. Bliv klogere når Thomas Bigum giver gode råd om ROI på sociale medier i afsnit 24 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

ROI på sociale medier

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst er Thomas Bigum, der er Ekspert i Sociale medier, fra Bigum & co. Han hjælper virksomheder med at knytte og dyrke relationer med deres kunder og leads. Thomas beskæftiger sig ikke kun med ROI på sociale medier, men med hele online marketing spektret fra SEO, email-marketing til strategi. Hvis du vil i kontakt med Thomas Bigum, så kan du finde ham på Facebook.com/thomasbigum hvor den faglige Thomas Bigum holder til, hvis du også vil have lidt af den private så er det på Twitter

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvordan arbejder du med ROI på sociale medier
  • Hvordan opstiller du KPI’er?
  • Hvad betyder salgstragten for ROI på sociale medier?
Se også:

Thomas Bigum i Help Marketing

Thomas Bigum Help Marketing

Sådan arbejder Thomas Bigum med ROI på sociale medier

Thomas lægger hårdt ud med sine kunder ved at sikre, at de i starten af forløbet får opstillet KPI’er (Key Performance Indicator) som er forankret hos kunden. Det handler med andre ord om, at KPI’er er nemmere at forstå, når de er defineret som salg eller konverteringer, som du arbejder med til dagligt.

Så før du starter på sociale medier, bør du fastsætte KPI’er at måle på. Det kan være salg af varer, bookinger af møder, indmeldinger i medlemsklub, tilmeldinger til arrangementer eller sign ups til nyhedsbrev.

Når du skal konvertere, handler det om at optimere din indsats i forhold til den erfaring, du opsamler undervejs. Du skal finde ud af, hvornår hvilket indhold er det rigtige. Hvonår skal du lægge kattebilleder op for underholdningens skyld, og hvornår skal du linke til det, der skaber konverteringen? Gør du det på forkerte tidspunkter eller i forkerte situationer, ryger din ROI ned med det samme.

Hvis du kun linker til en landing page for at opnå konverteringen, så oplever du, at resultaterne bliver ringere og ringere. Derfor forstå konteksten for dine kunder og tilpas indholdet derefter.

Sagt på en anden måde: Du skal guide dine leads og emner ned igennem din salgstragt – ligesom vi talte om i afsnit 20 om Facebook marketing. Hold øje med dine data på en post eller tweet og derudfra kan du se trafik og konverteringer. Har du været for offensiv, daler konverteringerne, så må du dele indhold, der hjælper dine leads for at genskabe tilliden.

Se også:

Thomas sammenligner det med en svamp, der skal suge væske, hvorefter du presser igen, så skal den suge væske også presse du igen. Du skal altså spille på tværs af alle kanaler og forsøge at få leads ned i tragten ved at dele brugbart indhold. Andre ville kalde det content marketing. ROI på sociale medier kan forbedres ved at definere KPI’erne og deres værdi og sætte det op imod investeringen for at opnå en konvertering.

Facebook marketing

Hvorfor Facebook? Fordi meget store dele af din målgruppe er på Facebook. Ikke ensbetydende med at alle er der, men om ikke andet skal du forholde dig til, om Facebook er relevant for dig. De gyldne organiske tider er dog slut på Facebook, hvilket betyder at du ikke opnår den store reach uden at betale. Begynd at arbejde med retargeting og custom audiences. Læs og hør, hvordan i afsnit 20.

Se også:

Gode råd om ROI på sociale medier fra Thomas Bigum

Det første du bliver nødt til at gøre er at definere dine konverteringer. Det kan være en mødebooking, en medlemsindskrivning eller en tilmelding til et nyhedsbrev. Når du har defineret dine konverteringer, så kan du lave ROI betragtninger. Find ud af hvad du ønsker at opnå. Find ud af, hvad en konvertering koster – og så er det bare at regne ud hvor mange ressourcer, du har brug for for at nå målet. Hold konstant øje med dine ROI og optimer, når du kan. Hvis du gør det rigtigt, så kommer du til at sælge mere! Ved du, hvad du laver, bliver det nemmere at guide folk igennem din tragt. Dermed kommer du i den positive ROI himmel.

Se også:

 

Content Gems

Som Content Curator på forskellige sociale medier har vi alle brug for godt indhold, som kan engagere vores brugere for fx at skabe tillid til dig eller dit brand. Hvor finder du det gode indhold? Et sted er Content Gems, som samler de mest virale artikler og videoer inden for et område, du vælger. Det kunne være emnet gør-det-selv. Du opretter en profil på contentgems.com og opretter emnet Do It Yourself. Derefter vælger du ord som skal indgå i artiklen, ord der med fordel kunne være med, og ord, der absolut ikke må være med. Derefter får du et overblik over de mest virale artikler i forhold til dine søgetermer i en daglig mail. Du kan rette dem til løbende, hvis resultaterne rammer skævt. Jeg bruger det dagligt og er meget glad for Content Gems.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Sponsor: IBA
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal
[index]
[index]