HM017: Datajournalistik i din markedsføring med Magnus Bjerg

Interaktive infografiker, datavisualisering, datajournalistik. Kært barn har mange navne. Og i dag taler vi om det hele med Magnus Bjerg fra TV 2 i afsnit 17 af Help Marketing. Giv brugerne mulighed for at skabe deres egne historier på din hjemmeside og hold på dem i længere tid. Vi taler konkret om hvordan og om, hvad det kræver. Og Magnus giver forslag til værktøjer! Se noterne under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

 

Datajournalist i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Dagens gæst er Magnus Bjerg, r der leder tv2.dk‘s redaktionelle udviklingsteam. Magnus er desuden formand for Dona. I dagens afsnit taler vi om datajournalistik. Og for alle marketingsfolk, der lytter med, så oversæt datajournalistik med interaktive infografiker, der holder brugerne på jeres hjemmeside. Du kan få fat i Magnus på, Twitter  eller følge DONA på Twitter.

Lyt med for:

  • Hvad er datajournalistik
  • Hvordan er du mest effektiv i arbejdet med datajournalistik og interaktive infografiker
  • Eksempler på datajournalistik og interaktive infografiker
  • (Gratis) værktøjer til datajournalistik og interaktive infografiker
Se også:

Magnus Bjerg i Help Marketing

Help Marketing Magnus Bjerg foto

Magnus deler måderne at lave datajournalistik – også kendt som interaktive elementer på dit website – op i tre kategorier:

  • Det journalister eller marketingsafdelingen kan lave selv med nemme værktøjer – kan klares inden frokost
  • Mindre samarbejder med udviklere – kan klares på en dag eller to
  • Større samarbejder med udviklere – typisk flere ugers samarbejde

Uanset hvilken type du vælger, vil disse være kortere end et typisk udvikler-projekt. Derfor er det en fordel at få en udvikler integreret i redaktionen eller marketingsafdelingen i stedet for vedkommende sidder i udvikler-afdelingen, hvor han eller hun bliver trukket ind i langvarrige store projekter. Det betyder nemlig, at de små projekter med interaktive elementer til websitet vil blive nedprioriteret.

Prisen på datajournalistik

Husk også, at datajournalistik ofte er dyrere at producere end klassisk journalistik. Så sørg for at investeringen i indholdet bliver brugt af så mange brugere som muligt. Igen gælder det også i marketingsafdelingerne. Derudover er datavaliditetten enorm vigtig. Så tjek efter både to og tre gange! Og husk de etiske overvejelser og persondatalovens krav til, hvad du må have liggende.

En af de absolute musts, når du arbejder med datajournalistik og interaktive infografiker, er at genbruge dem så ofte som muligt. Sørg for at dit interaktive element kan sættes ind i artikler og blogposts, som omhandler emnet. På den måde tilføjer du værdi til ikke bare én artikel men måske 10 eller 50 artikler og blogposts. Tallene viser, at brugere bliver længere tid på sider med interaktive elementer. Det understøttes af tal fra Magnus på TV 2 og også fra mig selv hos Bolius. Magnus fortæller om en artikel med interaktive elementer, hvor brugerens tid på siden ligger omkring 4-8 minutter, hvor normalen hos TV 2 er omkring 30 sekunder.

Se også:

Hvad skal din datajournalistik handle om?

Magnus nævner, at penge/økonomi, følelser, tryghed er velegnede elementer i datajournalistik. Og jo tættere geografisk du kan komme på brugerne, jo større interesse.

Idéerne til hvad der skal laves kommer fra alle på teamet: Online journalister, udviklere men også andre journalister, der måske har en større sag, de dækker, hvor interaktive infografiker kan spille en rolle. På samme måde kan en virksomhed samle et team af en udvikler og nogle marketingspersoner. Af og til kan man også invitere sælgere, HR, direktører, kundeservice og andre med til idéudvikle. Husk også at give god tid til dem, der producerer interaktive infografiker. Hvis du afholder en konference om fem måneder, så duer det ikke først at spørge om hjælp to uger før konferencen starter.

Se også:

Eksempler på datajournalistik og interaktive infografiker:

Brugerne og datajournalistik

De data, du får ind via interaktive infografiker, kan bruges til at finde user interface fejl. Men du kan også spørge brugerne om at indsende data, som du så samler og bruger til at formidle ny viden. Det gjorde TV 2, da de lavede et kort over mobildækningen i Danmark baseret på datapunkter fra omkring 2.000 brugere. Se kortet her. I dette tilfælde havde Magnus kontaktdata på over 2.000 personer med mobil-udfordringer, som journalisterne på Nyhederne kunne gå til for at finde en case. Det samme kan du gøre i dit content marketingsarbejde. Brug data til at fortælle den overordnede historie og en case til at sætte ansigt på.

Se også:

Magnus nævner tre specifikke gratis eller meget billige værktøjer, du kan starte med lige nu:

 

Audacity

Overvejer du at starte en podcast? Så anbefaler jeg gratis programmet Audacity til at redigere. Help Marketing redigeres i Audacity. Lyden fra fx et interview sættes ind, og så kan ikke relevant snak eller for mange øhh’er fjernes Du kan generelt klippe og klistre som du vil med Audacity.

I Help Marketing hører du altid musikken samme steder.  Det gemmer jeg fra gang til gang i Audacity, så jeg sparer tid. På samme måde med meta-information om mp3-filen, som Audacity spytter ud. Der er mange funktioner til at fjerne støj, skrue op og ned for volumen – og ikke bare ét sted! Du kan manipulere lyden flere steder på én gang. Kort sagt det perfekte program til dig, der vil i gang med at podcaste. Det kan hentes gratis.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric