HM010: Personlig branding med Thomas Bigum

Jeg er ekspert! Ville du sige det? Ifølge Thomas Bigum SKAL du sige det, hvis du er dygtig til dit arbejde og vil brande din person. Lyt med og hør, hvordan Thomas blev en anerkendt sociale medier-ekspert. Samtidig får vi gode råd til personlig branding. Og vi taler om værdien af at være anerkendt ekspert inden for dit felt i tiende afsnit af Help Marketing! Læs noterne under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Personlig branding i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Gæsten er Thomas Bigum, der er ekspert i sociale medier hos Bigum&Co. Han gør os klogere på personlig branding ved at fortælle om, hvordan han selv gik fra at være ingeniør med speciale i veje og trafik til nu ekspert i sociale medier. Og alt imens får vi gode råd med på vejen til at gøre det samme.

Thomas Bigum i Help Marketing

 Thomas Bigum Help MarketingThomas og jeg mødte hinanden ved, at Thomas læste en blogpost, jeg skrev hos Børsen, som han så delte på Twitter efterfølgende. Herefter var det social media love at first sight (Thomas deler også tips til ROI på sociale medier i afsnit 24). Men vi går helt tilbage til 2003 for at høre, hvordan Thomas startede alt imens vi får guldkorn til arbejdet med personlig branding. Thomas startede sin social media marketing-personlig branding ved at svare på spørgsmål på Amino.dk. Han skrev simpelthen blogposts, der besvarede spørgsmål, som blev stillet på Amino, hvorefter han delte blogposten. En slags avanceret brevkasse med SEO-fordele. Hvis du vil gøre tilsvarende på Twitter, kan du følge #Twitterhjerne eller @twhjerne-profilen og svare på de spørgsmål, der ligger inden for dit felt.

Thomas var ingeniør med speciale i veje og trafik ansat i forskellige kommuner fra 2003 til 2010, hvor han gik selvstændig. Fra dag ét beskrev Thomas sig stort set som ekspert på sociale medier. Det var del af hans personlige branding. Men han er ekspert qua at ville hjælpe andre og gøre en forskel. Biproduktet af det er at han kan tjene penge. Men det er ikke det primære mål.  Ekspertrollen er derfor et middel til at gøre en forskel og pengene er så en rar konsekvens af at gøre en forskel. Den tilgang er vigtig ifølge Thomas.

Thomas fortæller om The Millionaire Messenger skrevet af Brandon Bruchard, som han blev inspireret af i forhold til personlig branding. En vigtig detalje er at kalde sig ekspert på hjemmeside, fordi journalisterne søger eksperter. Derefter optimerer du siden med god SEO-optimering. Hvis du er dygtig, så ringer journalisterne. Tre måneder efter Thomas startede sin blog, ringede EkstraBladet første gang. Thomas spiller også udfordrer-rollen. Når du spiller den rolle kan du altid råbe lidt højere, være lidt mere fræk og provokere lidt mere. Når du udfordrer og provokerer, så møder du også haters, der kritiserer. Og den rolle kan du kun spille, hvis det passer til virksomheden.

Haters af dit personlige brand

Thomas indrømmer, at han bliver ked af haters. Men han ved, at han må ryste det af sig for at komme videre. Det er vigtigt at kunne gøre. Thomas nævner Sociale Medie nørder – den hårde kerne  på Facebook. Her hjælper han (og mange andre) de mange medlemmer. Så snart han bare nævner sin virksomhed, får han hug fra brugerne. Det ligger der stor læring i – altså vær opmærksom på, hvornår og hvor du pusher dit eget indhold og dine egne ydelser.

Profiler dit personlige brand i andre medier

Et andet tip handler om at være ekspert på andre platforme end din egen. Når du har været i et anerkendt medie, skal du huske at fortælle det i dine egne medier. Del linket til artiklen eller videoklippet, hvor du udtaler dig, med dit netværk. Sådan brander du dig som ekspert, fordi du viser andres vurdering af dig som ekspert. Tilsvarende er det en god idé at retweete eller dele mediets deling af artiklen eller videoen, som du er med i. OG når du så bliver inviteret til TV 2 News studiet, anbefaler Thomas at se denne TED Talk om powerposing med Amy Cuddy. Og husk at tage en selfie med værten i baggrunden.

Når du kalder dig ekspert og selvfølgelig ved noget om dit område, taler Thomas om en slags dannelsesrejse, hvor du researcher, drager erfaringer, deler i community og researcher igen på baggrund af fedback. Bliv ved med at gøre det – det er en opadgående spiral.

Lyt også til afsnit 57 med Christiane Vejlø, der handler om, hvorfor du skal skabe et personligt brand.

Pocket

Læser du artikler online på mobilen, tablet eller computer? Hvad gør du når indholdet er super godt og du vil gemme det? Mailer det til dig selv? Yes, klassisk. Jeg fandt for mange år siden servicen Pocket. Det bruger jeg til at tage og gemme indhold online. Det koster gratis og det er skide smart. På computeren har jeg en Chrome add on, som jeg klikker på. Pocket gemmer så artiklen og linket, og jeg kan tilføje nogle tags – det kan være podcast eller content marketing. På iOS og Android klikker jeg deleknappen og finder Pocket. Jeg tilføjer også tags, og på den måde har jeg i dag et bibliotek er rigtigt godt indhold, som jeg kan gå tilbage til. Mangler jeg noget indhold at tweete, dele på LinkedIn eller noget research til en blogpost, så går jeg til Pocket og finder det. Helt genialt.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric