Personlig branding i Help Marketing
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.
Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.
Gæsten er Thomas Bigum, der er ekspert i sociale medier hos Bigum&Co. Han gør os klogere på personlig branding ved at fortælle om, hvordan han selv gik fra at være ingeniør med speciale i veje og trafik til nu ekspert i sociale medier. Og alt imens får vi gode råd med på vejen til at gøre det samme.
Thomas Bigum i Help Marketing
Thomas var ingeniør med speciale i veje og trafik ansat i forskellige kommuner fra 2003 til 2010, hvor han gik selvstændig. Fra dag ét beskrev Thomas sig stort set som ekspert på sociale medier. Det var del af hans personlige branding. Men han er ekspert qua at ville hjælpe andre og gøre en forskel. Biproduktet af det er at han kan tjene penge. Men det er ikke det primære mål. Ekspertrollen er derfor et middel til at gøre en forskel og pengene er så en rar konsekvens af at gøre en forskel. Den tilgang er vigtig ifølge Thomas.
Thomas fortæller om The Millionaire Messenger skrevet af Brandon Bruchard, som han blev inspireret af i forhold til personlig branding. En vigtig detalje er at kalde sig ekspert på hjemmeside, fordi journalisterne søger eksperter. Derefter optimerer du siden med god SEO-optimering. Hvis du er dygtig, så ringer journalisterne. Tre måneder efter Thomas startede sin blog, ringede EkstraBladet første gang. Thomas spiller også udfordrer-rollen. Når du spiller den rolle kan du altid råbe lidt højere, være lidt mere fræk og provokere lidt mere. Når du udfordrer og provokerer, så møder du også haters, der kritiserer. Og den rolle kan du kun spille, hvis det passer til virksomheden.
Haters af dit personlige brand
Thomas indrømmer, at han bliver ked af haters. Men han ved, at han må ryste det af sig for at komme videre. Det er vigtigt at kunne gøre. Thomas nævner Sociale Medie nørder – den hårde kerne på Facebook. Her hjælper han (og mange andre) de mange medlemmer. Så snart han bare nævner sin virksomhed, får han hug fra brugerne. Det ligger der stor læring i – altså vær opmærksom på, hvornår og hvor du pusher dit eget indhold og dine egne ydelser.
Profiler dit personlige brand i andre medier
Et andet tip handler om at være ekspert på andre platforme end din egen. Når du har været i et anerkendt medie, skal du huske at fortælle det i dine egne medier. Del linket til artiklen eller videoklippet, hvor du udtaler dig, med dit netværk. Sådan brander du dig som ekspert, fordi du viser andres vurdering af dig som ekspert. Tilsvarende er det en god idé at retweete eller dele mediets deling af artiklen eller videoen, som du er med i. OG når du så bliver inviteret til TV 2 News studiet, anbefaler Thomas at se denne TED Talk om powerposing med Amy Cuddy. Og husk at tage en selfie med værten i baggrunden.
Når du kalder dig ekspert og selvfølgelig ved noget om dit område, taler Thomas om en slags dannelsesrejse, hvor du researcher, drager erfaringer, deler i community og researcher igen på baggrund af fedback. Bliv ved med at gøre det – det er en opadgående spiral.
Lyt også til afsnit 57 med Christiane Vejlø, der handler om, hvorfor du skal skabe et personligt brand.