HM009: Datadrevet marketing forklaret

Det er billigere at holde på kunder end at finde nye kunder. Så vi taler i dag i niende afsnit af Help Marketing om datadrevet marketing. Vi kommer ind på, hvordan du kommer i gang, hvilke data du skal bruge og vigtigheden af at afprøve hypoteser. Ved at bruge datadrevet marketing ser du på den digitale adfærd, som dine kunder og leads har, og baseret på det giver du dem indhold af høj værdi for dig og for dem. Se noterne under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Datadrevet marketing i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Gæsten er Anders Kristensen, der er International Consumer Dialogue Manager hos Coloplast. Han gør os klogere på datadrevet marketing. Det kan være data baseret på kunders adfærd og svar på spørgeskemaer. Vi taler om at optimere din markedsføring og lead gen ud fra data. Og vi taler om at holde længere på kunderne. Du kan følge Anders Kristensen på Twitter.

Anders Kristensen i Help Marketing

Anders Kristensen Help Marketing

Anders nævner Statoils app som et eksempel på en hjælpende app, som fx laver kørselsregnskabet for dig. Alle der kører bil i arbejdstiden kender nok følelsen af had, når man skal regne kilometerpenge ud. Det trælse arbejde gør app’en for dig.

En af Anders vigtigste budskaber, når man skal bruge data til at holde på kunderne eller tiltrække flere kunder, er først at opstille hypoteser. Disse arbejder man så på at be- eller afkræfte ved at se på korrelationer i data i sin analyse. Det er et af de vigtigste steder at starte, når man arbejder med data. Kontrolgrupper er også vigtige at huske, så man kan sammenligne. Tag nogle procent ud af din kampagne, så kan du se, hvordan din indsats har gjort en forskel. Det gælder også i ROI-sammenhæng.

Evig optimering med datadrevet marketing

Når du arbejder med datadrevet marketing, skal du ikke regne med at komme i mål. Du kan altid optimere mere. Det er også vigtigt at se holistisk på sit datamarketing arbejde, så hele organisationen med alle relevante afdelinger er med og alle hjælper til. Derudover er management-buy in også vigtig, fordi arbejdet er langsigtet. Især at skabe resultater når det gælder kunde- retention tager tid.

Anders er fortaler for at starte stort og få så meget som muligt med til at starte med. Det gælder, når man HAR management buy in. Eric taler i podcasten om en løsning, hvor du starter i det små og så forstørre projektet, mens du opnår resultater. Dén tilgang passer bedre, når du ikke har 100 pct management buy in. Der er ikke ét rigtigt svar – det kommer an på virksomheden og situationen.

Anders nævner også, at du skal huske at få input fra de personer, der til dagligt taler med kunderne. Kundeservice, medarbejderne i centre eller butikker. De har en meget stor indsigt i kunderelationen ud over dine data.

Når du arbejder med datadrevet marketing, kommer du til at kende dine kunder og deres adfærd. Husk hvilke mærker de køber. Husk hvilken forsendelse de foretrækker. Fortæl dem, hvad de sidst kiggede på. Sådan skaber loyalitet. Det kræver dog, at du bliver ved med at gøre det, for ellers falder kunderne fra så snart du bliver mere generisk i din fx nyhedsbreve. Du sætter forventningen – så skuf ikke brugerne.

Anders anbefaler også at lave spørgeskemaer til brugerne. Det sikrer simpelthen, at data er valid, og at man ikke sender forkert kommunikation ud til brugerne. Brug også denne tilgang, hvis du ikke har meget data om brugerne. Analytics data er også et sted at starte – især hvis du arbejder rigtigt med Content Marketing.

Nogle begreber fra marketingsverden

  • Churn: Hvor mange kunder taber du. Så din churn rate skal helst være lav.
  • Retention: Kort sagt hvor god du er til at holde på kunderne. Høj retention rate er derfor at foretrække.
  • ATL: Synlig kommunikation/aktiviteter såsom massemedier, f.eks. annoncer, tv-reklamer etc.
  • BTL: Mindre synlig kommunikation såsom DM, Point-of-Sale (POS), gaver etc

Få flere marketingsdefinitioner hos Maxusglobal.dk.

Og husk: Data må aldrig blive et mål i sig selv. Det handler om forretning, som data skal understøtte. Hør også hvordan du kan bruge markedsundersøgelser i din Content Marketing i afsnit 14, og hvordan du kan bruge datajournalistik i din markedsføring i afsnit 17.

 

Keywordtool.io

Du skriver en blogpost. Du skriver en meta discription eller en overskrift. Hvilke keywords skal du bruge for at få den dejlige SEO juice? Jeg bruger ofte keywordtool.io (den minder om Übersuggest). Skriv dit keyword – gerne long tail. Og så spytter keywordtool.io gode forslag til keywords, der rangerer godt i Google tilbage. Du kan klikke på ordene du vil bruge og så kopieres de. På den måde kan du indsætte dem i et ark til brug, når du skriver dit indhold.

Der er en begrænsning på antal ord, men det har ikke været et problem for mig indtil videre. Keywordtool.io er stærk på Google. Jeg bruger den ikke til Bing, YouTube eller appstore.

 

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric