Kom i gang med din egen podcast på et lille budget
Overvejer du, om du skal starte din egen podcast – og hvad er podcast egentlig? I dette indlæg guider jeg dig til at komme i gang. Indlægget indeholder affiliate links men kun til produkter, jeg selv bruger eller står inde for. Find ud af:
Inden du køber en mikrofon eller redigerer, skal du overveje, hvad du vil med podcasten. Og tilsvarende er der mange spørgsmål du bør bruge lidt tid på før du kaster dig ud i det. Det gør podcasten lang bedre!
De følgende trin bør du gennemgå, når du vil starte en podcast. Du kan også overveje at købe mit Online podcast kursus, Help Marketing Podcasting Guiden.
- Hvorfor vil du podcaste?
Hvad er dine mål med podcasten og skal den understøtte en forretnig eller er den hobbypræget (og så er det smart at sætte en lanceringsdato).
- Udarbejd dit podcast-koncept
Hvad skal din podcast handle om? Podcastens opbygning, format, navn, grafisk udtryk mv.
- Få styr på teknikken
Hvor optager du, hvilke mikrofoner bruger du, redigering, hosting af mp3-filer. Få podcasten i alle apps (Apple Podcast, Spotify mv.) gennem dit RSS-feed.
- Producere podcast-afsnit
Her laver du selve afsnittene af podcasten. Interview, manuskript indhold, samle optagelserne, eksportere mp3-filen. Hvordan kan AI understøtte og minimere arbejdstiden.
- Måling af podcast
Inden du udgiver, bør du sætte mål. På den måde presser du dig til at sætte måling/tracking op. Og du kan se om podcasten er en succes eller om du skal arbejde lidt mere på den.
- Lancering af din podcast
Her udgiver vi de første afsnit. Vi markedsfører de første afsnit og får feedback fra lytterne.
- Drift af din podcast
Nu kører vi. Podcasten udgives jævnligt. Du forbedrer løbende og tilpasser konceptet ud fra feedback og erfaring. Samtidigt arbejder vi på at vækste lyttertallet.
- Forretningen i podcasting
For alle der vil tjene penge eller bruger podcasten til at understøtte forretningen, er det vigtigt at udvikle podcasten forretningsmæssigt. Du kan få sponsorer, crowdfunding, sælge egne produkter eller kun bruge podcasten som del af din markedsføring.
Værdien af at starte en podcast
- Den kan understøtte din forretning – eller du kan tjene penge på din hobby.
- Du kan skabe et netværk.
- Du styrker dit brand.
- Du kan nørde ned i noget du brænder for
- Det er sindssygt sjovt.
Derudover er en podcast en genial måde at connecte med folk på. Når lytterne hører din stemme og din måde at kommunikere på, kan du connecte med dem på en måde, der er meget mere personlig end det skrevne.
Følg med i udviklingen af danske podcasts på min side podcaststats.dk.
Lad os starte med en definition:
Hvad er en podcast?
Podcast, hvad er det egentlig? Her kommer definitionen på, hvad podcast er:
- Lyd, der kan lyttes til, når lytteren har lyst.
- Den skal være tilgængelig via podcatchers som Apple Podcast, Stitcher, Spotify etc.
- Lytterne skal kunne lytte til podcasten på mobilen, computeren, i apps, i bilen eller via de stemmeassistenter, som fx Google Home og Amazon Echo har.
- Den vil ofte være gratis og udkomme jævnligt – enten kontinuerligt, i sæsonform eller en samling af afsnit.
- Du er ikke en rigtig podcaster, før du har mindst 10 episoder af din podcast (så beviser du, at du kan mere end dem, der bare starter for at prøve.).
Der er nogle ting, du bør overveje, før du kaster dig ud i podcast-verdenen. Stil dig selv disse spørgsmål, før du laver dit første afsnit af din nye podcast.

Hvorfor vil du starte en podcast?
Er det fordi, du vil opbygge dit netværk? Fordi du elsker podcasts, og nu selv vil kaste dig ud i det? Fordi du vil være rig?
Først og fremmest kræver det commitment at starte en podcast (jf. definitionen af ‘hvad er podcast’ herover: Du er først en rigtig podcaster, når du har 10 episoder eller derover!). Det tager tid at udvikle dit koncept, lave aftaler med potentielle gæster, du vil interviewe i din podcast, optage podcasten, klippe den sammen, skrive shownotes.
Mange undervurderer det arbejde, der ligger i at producere podcasts – især hvis du vil udgive en ny podcast hver uge. Og resultaterne kommer ikke med det samme. Det tager tid at opbygge en podcast, at finde din egen stil og langsomt at få snebolden til at rulle. Heldigvis kan AI hjælpe meget af vejen ved at automatisere arbejdsflows og transkribering, som igen kan ændres til shownotes.
Derfor skal du have gøre op med dig selv, hvorfor du vil gøre det, og ikke mindst om du er klar til at committe dig. For det kommer til at tage mere tid, end du umiddelbart tror.
[checkout id=’5299′]
Hvad er dit podcast koncept?
Du skal finde ud af, hvad dit koncept er. Det koncept skal understøtte svaret på, hvorfor du vil podcaste. Det handler dels om at identificere dit emne – hvad skal din podcast handle om?
Hvis du har svært ved at vælge et emne, så tænk over:
- Hvad vil du opnå med at podcaste
- hvad ved du allerede noget om og kan lære fra dig
- hvad vil du gerne brande dig inden for.
Se også på, hvad der ellers er af podcasts derude. Hvis der allerede er en masse iværksætter-podcasts, kan du måske give den et twist ved kun at fokusere på personerne bag iværksætterhistorierne, få iværksætterne til at dele deres tidligere fejl, som de har lært af, eller lignende.
Se på, om du kan bidrage med noget nyt i din podcast, som ingen andre laver lige nu. Men husk, at det skal være sjovt for dig, for du bliver ikke rig af at podcaste. Derudover skal du tænke over, hvad formatet skal være. Der findes forskellige formater af podcasts. Fx:
- Interview-podcast: Skal det være en podcast, hvor du inviterer folk i studiet og interviewer dem? Min egen podcast Help Marketing er af denne type.
- Solo-podcast: Skal det være en solo-podcast, hvor du primært snakker og lærer fra dig? Det er The Mad Marketing Podcast.
- Brevkasse-podcast: Skal det være en podcast, hvor du besvarer spørgsmål fra din målgruppe? Det er Scott Johnsons Hypothetical Help.
- Medvært-podcast: Skal du have en medvært, som du kan diskutere forskellige emner og nyheder med? I denne kategori finder du bl.a. Solopreneurcast, som Karin Høgh med forskellige co-hosts står bag.
- Journalistiske podcasts, der undersøger et emne (det behøver ikke være et medie der udgiver).
Dertil kommer, om det skal være en podcast kun med lyd, eller om det fx skal være en videopodcast. YouTube bliver i dag brugt rigtigt meget til at lytte til Podcast.
Så kan du finde et navn til din podcast. Navnet skal gerne dække over, hvad podcasten handler om, så lytterne nemt kan finde den i Apple Podcast og andre steder, de lytter til podcast.
[checkout id=’4352′]
Hvad er din podcast plan?
Du er nødt til at have en plan, for podcasting kræver planlægning. Hvor ofte skal din podcast fx udkomme? Ugentligt, hver anden uge, månedligt?
Lav en klar køreplan, og planlæg de forskellige afsnit i god tid – især hvis du er afhængig af andre, som hvis du har en interview-podcast. Mine egne optagelser er planlagt flere måneder ud i fremtiden. Og tag med det samme lige denne indsigt om podcasting med: Det tager altid længere tid at få aftalerne i hus, end man tror.
Jeg har regnet ud, at det tog mig ca. 10 timer pr. afsnit i Help Marketing, da jeg startede. Det har jeg siden da barberet kraftigt ned gennem hjælp udefra og erfaring over 5 år.
Det tekniske i podcasting – hvordan?
Når det kommer til det tekniske setup, er det ikke så svært at komme i gang. Men man kan nørde rigtigt meget med det. Stil dig selv disse spørgsmål:
- Hvilket udstyr har du egentlig brug for i din podcast?
- Hvilken mikrofon skal du vælge til podcasten?
- Skal din podcast have en hjemmeside?
Optagelse og mikrofon – udstyr til din podcast
Først og fremmest har du brug for noget, du kan optage med. I princippet kan du fint klare dig med et billigst USB-headset eller din iPhone-mikrofon. Det er ikke den bedste kvalitet, men det kan være helt fint til en start, hvis du bare vil i gang og prøve podcasting af.
Næste step vil være at få en mikrofon ala den, jeg selv bruger, som er en Blue Yeti-mikrofon til knap 1.200 kr. Eller køb en Røde Podcaster Mikron. Begge er gode og bliver brugt af proffer. Du kan se Yeti’en på billedet herunder.
Forslag til produkter
Du kan købe produkterne direkte via mine affiliate links herunder (det koster ikke dig mere, men jeg får en lille kommission for det – håber du vil hjælpe):
- Røde Podcaster (USB mic, jeg selv bruger – bedst til én person)
- Blue Yeti (USB mic, jeg også bruger – den kan optage flere ad gangen). Fås i mange farver
- En Røde arm til at holde mikrofoner (du kan lige ane den til venstre på billedet)
- Holder til både Yeti og Røde Podcaster (den sørger for at rystelser ikke går i mikrofonen og larmer)

Du kan bruge den PC eller Mac, som du har i forvejen, hvis du skal bruge video via det indbyggede webcam. Senere kan du prioritere at købe et Logitech-kamera eller lignende, afhængigt af hvor ambitiøs du er.
Redigering af podcasts
Jeg bruger selv programmet Audacity til at redigere mine podcasts. Det er både nemt og gratis til både PC og MAC. Du kan klippe-klistre en masse og klippe “øh”-er ud og gemme særlige sekvenser, som går igen i alle dine afsnit, fx musikken. Det er ikke sikkert, du skal klippe alle øh’er ud. Det gjorde jeg i starten, og samtalen lød kom til at lyde kunstig. Husk det autentiske i podcasting. Du kan finde Audacity her.
Adobe og Hindenberg er betalte produkter til at redigere podcasts i.
Jingle
Er du flittig podcastlytter, har du sikkert lagt mærke til, at de fleste har en jingle (musik, der hører til en podcast). Det er et must til din podcast, da det skaber genkendelighed og bidrager til din branding af din podcast.
Du kan også få en speaker på, der i hvert afsnit præsenterer din podcast “This is the Help Marketing podcast. Your host today is Eric Ziengs…”. Det kan du nemt finde en, der kan klare for dig fx på Fiverr til nærmest ingen penge.
[checkout id=’4696′]
Hosting og hjemmeside til din podcast
Til hosting bruger jeg en service, der hedder Blubbry. Det koster $12om måneden for mit ene afsnit om måneden, og det synes jeg er godt givet ud. Det kostede $20, da jeg udgav fire afsnit om måneden. Så er du sikker på, at serveren altid kan følge med, hvis du pludselig bliver eftertragtet (selvfølgelig gør du det!) og flere hundrede eller tusinde downloader din podcast på samme tid. Du kan få en måned gratis hos Blubrry med dette link – bemærk: Hvis du bliver kunde via linket, får jeg lidt småpenge fra Blubrry, så brug linket! Du kan derudover hoste gratis hos archive.org, men det er besværligt.
Der følger i øvrigt statistik med hos de fleste betalte hosts, så du kan følge med i antal af downloads m.m. Og der er lavet et Blubbry-plugin til WordPress, så du nemt kan uploade mp3-filen til din host. I WordPress kan du så lave dine indlæg som shownotes. Sitet, du er på lige nu, er et WordPress-site.
[checkout id=’126′]
Vil du eje dit RSS-feed, så du kan ændre det som du ønsker, hvis noget ændrer sig eller du vil have en ny host. Eller bruger du blot hostens RSS og håber på de vil redirecte det, hvis du skifter host (det får de ikke noget ud af).
Help Marketings RSS feed er http://nochmal.dk/podcasts/feed/podcast/. Med det feed henter Apple Podcast, Spotify mv. dine podcasts ind. Hvis du ikke selv ejer det (fx har soundcloud/podcastnavn/feed/), så får du et meget stort problem, hvis Soundcloud lige pludselig ikke vil hoste podcasts mere eller du vil ændre feedet.
Apple Podcast og andre distributionskanaler
Du skal selvfølgelig have din podcast på Apple Podcast (iTunes), men derudover anbefaler jeg dig at være på fx Spotify, YouTube og Stitcher. Med Blubrry – eller andre – hosting kan du indlejre en podcast-afspiller på dit site, så lytterne også kan høre det dér.
[checkout id=’248′]
Danske Podimo har fået en del omtale, så det er også relevant at overveje. Jeg har kommenteret på Podimo i flere artikler i de store danske medier, tjek MediaWatch og Journalisten.
Skal du ikke bare i gang med podcasting?
Nu kender du svaret på ‘hvad er podcast?’ og meget, meget mere. Brug teknikkerne fra dette blogindlæg, og så er det bare om at komme i gang. Spørg andre om deres input og se, hvilke reaktioner du får på din podcast. Baseret på den feedback kan du justere og forbedre din podcast. “Done is better than perfect” gælder også i denne sammenhæng. Du kan ikke lave det perfekt fra start af, og selv de mest populære podcastere flover sig lidt, når de tænker tilbage på deres første podcastafsnit.
[checkout id=’308′]
Fx behøver du ikke investere i det flotteste hjemmeside og en super speaker til din podcast fra starten af. Bare kom i gang – så bliver du hurtigt klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke gør.
Og er der rigtig ild i dig, kan du overveje at købe mit online podcasting-kursus, som du finder lige her.
[checkout id=’126′]
Oprindeligt udgivet 1. november 2015 og opdateret 12. dec. 2024.
Selvom det er tillokkende bare at kaste sig ud i en podcast, bør du først finde ud af, hvorfor du vil podcaste. Tænk over målet og konceptet. Disse beslutninger påvirker køb af mikrofon og mange andre dele af podcasten. Det sparer dig meget tid på sigt. Få overblikket over alle beslutninger du skal tage her.
Jo bedre mikrofon, jo bedre lyd. Men rumklang og larm i baggrunden kan ødelægge lyden selvom du har en dyr mikrofon. Hvis du skal til at starte, så køb en god mikrofon som Røde Podcaster eller Bly Yeti. Eller brug knaphulsmikrofoner, hvis du optager på farten. Du kan altid købe dyrere mikrofoner senere.
Der findes et hav af redigeringsprogrammer: Adobe, Hindenburg, Garageband. Start med Audacity fordi det er et gratis program. Det fås her.
Dine podcast filer skal bo et sted på nettet (kaldes at hoste filer). Derefter skal du have et RSS-feed, som peger på hvor filerne og evt. tekst og billeder om afsnitene ligger.
RSS-feedet opdateres hver gang du udgiver et nyt afsnit. Du skal oprette en profil hos Apple, Spotify, Podimo mv., hvor du indsætter RSS-feedet. Derefter trækker podcast-app’ene automatisk dine nye afsnit over i deres apps. Læs en how-to her.
Du kan hoste hos mange forskellige host-firmaer. Lipsyn, Blubrry, Podbean, Spreaker. Man kan hoste hos SoundCloud – det kan dog ikke anbefales, fordi de i længerede tid har haft økonomiske problemer og mere er til musik. Derfor er det tekniske ikke på niveau med podcast hosting firmaer.
Du kan hoste gratis hos Archive.org, som jeg gennemgår i artiklen.
Jeg hedder Eric Ziengs og arbejder med markedsføring. Jeg podcastede om markedsføring (siden 2013) og har skrevet Grundbogen i Digital Markedsføring, Help Marketing Bogen.
Jeg står bag et online kursus i podcasting, Help Marketing Podcasting Guide. Og jeg har udarbejdet en rapport om podcastmarkedet i Danmark.