Data og statistik om podcasting i Danmark
Jeg står bag sitet Podcaststats.dk – en side der samler data og stats om podcasting i Danmark. Det er en super måde at positionere dig som ekspert i din branche.
Jeg gør det blandt andet ved løbende at gennemføre undersøgelser om podcasting i Danmark. En af de vigtigste undersøgelser jeg laver er Dansk Podcast Analyse, der går tæt på danskernes brug af podcasts. Undersøgelsen belyser danskernes forhold til podcasting.
Læs fx, hvad der udgør den gode, og knap så god, podcastvært.
“En vært der er undersøgende og objektiv”
“Hvis værten er ræverød og fortæller løgne om indvandring”
“God stemme og IKKE selvoptagethed”
“At hen ikke lyder som en telefonsælger”
“En der holder kæft og spiller musik i stedet for at vrøvle”
“En person, der har noget på hjerte og er spændende at høre på”
Ud over positioneringen er en anden grund til podcaststats.dk, at jeg er en kæmpe podcastnørd. Jeg elsker både podcasts og data, og jeg ville gerne lave et sted, hvor du kan finde data om podcasting trenden, så kommende podcastere kan vurdere potentialet i podcasting. De fleste podcatchere giver nemlig ikke selv adgang til disse data på nogen nem måde.

[checkout id=’314′]
Jeg samler alle mulige data om podcasting fra alle relevante steder (og krediterer selvfølgelig). Derudover har jeg lavet undersøgelser selv for at vi alle kan blive klogere på podcasting. Jeg har bl.a. lavet disse tre:
Undersøgelse, hvor jeg trak data ud fra Apple Podcast om alle dansksprogede podcasts
Det gjorde jeg ved at samle data fra samtlige dansksprogede podcasts om, hvor mange episoder der var udgivet, længden på episoderne (op til 100 episoder), gennemsnitsrating, hvor mange podcasts der var i de forskellige iTunes kategorier (Erhverv, nyheder og politik osv.) – alt sammen samlet i en moppedreng af et Google spreadsheet.
En spørgeskema undersøgelse blandt danske podcastere
I spørgeskemaet var der fokus på at indsamle generel info om de forskellige podcasteres podcasts (fx hvor mange downloads de har i gennemsnit, hvor længe de har haft deres podcast, hvilket udstyr de bruger) samt info om, hvordan de markedsfører deres podcasts (hvilke kanaler de bruger), og ikke mindst hvorfor de overhovedet podcaster.
En undersøgelse af danskernes brug af podcasts
Spørgeskemaundersøgelsen blev foretaget blandt 1.200 tilfældigt udvalgte danskere og går tæt på deres brug af podcasts. Undersøgelsen viser blandt andet, hvor mange danskerne der ved, hvordan man lytter til en podcast, hvor lang en podcast bør være og giver en række årsager til, hvorfor danskerne stopper med at lytte til podcasts.
[checkout id=’320′]
Apple Podcast undersøgelsen viser bl.a. at:
- Der er over 2.536 dansksprogede podcasts i iTunes.
- Der er flest podcasts i kategorierne: Samfund og Kultur, Nyheder og Politik samt i Musik-kategorien.
- DR har 268 podcasts.
- Radio 24/7 har 216 podcasts.
De første to tal er fra december 2018, hvor de resterende er fra februar 2016.
[checkout id=’316′]
Undersøgelsen blandt danske podcastere viser bl.a. at:
- Langt de fleste danske podcastere har en interview-podcast, hvor de trækker gæster i studiet (ligesom min egen Help Marketing podcast).
- De fleste podcaster inden for business emnet.
- De fleste podcastere har 100-300 downloads pr. afsnit.
- Næsten 80% af de adspurgte podcaster, fordi det er sjovt. Dernæst for at udvide deres netværk og pga. personlig branding.
[checkout id=’248′]
Undersøgelsen blandt danskerne afslørede at:
- Næsten halvdelen af de adspurgte vil helst høre podcasts på dansk
- Omtrent 50 procent mener, at podcasts bør være gratis og uden reklamer
- Flertallet af lytterne foretrækker podcasts af varigheden 10-30 minutter, mens podcasts over 60 minutter er de mindst eftertragtede
- Dårlig lyd og irrelevante emner er de primære årsager til, hvorfor lytterne afskriver en podcast
I undersøgelsen blev danskerne spurgt ind til, hvor mange der ved, hvordan man lytter til en podcast. Til trods for at svaret var åbenlyst for nogen af danskerne:
”Vil I virkelig have en lang forklaring? Man åbner sin app..”
Så viste undersøgelsen, at 70 % ikke ved, hvordan man lytter til en podcast. Det er en stor udfordring for dansksproget podcast, hvor puljen af potentielle lyttere i forvejen er lav på grund af det lille sprogområde.
Undersøgelsen viste desuden, at betalingsvilligheden generelt er lav blandt de danske lyttere, hvor omtrent 50% mener, at podcasts skal være gratis. Ser vi på aldersfordelingen, i undersøgelsen ser vi til gengæld, at de 18-34 årige er mere accepterende overfor podcast, der er finansieret gennem reklamer.
Undersøgelsen belyser desuden, hvad lytterne mener udgør den gode podcastvært. Ikke overraskende lægger danskerne i høj grad vægt på podcastværtens stemmeføring, som skal være behagelig, engagerende og:
”At hen ikke lyder som en telefonsælger”
Derudover har jeg ved at “kende de rigtige” – altså ved at netværke med podcastere fået fingrene i data fra Radio 24/Syv om udviklingen af downloads af deres podcasts. Med udgangspunkt i netværkstankegangen har jeg skabt en Facebook-gruppe for podcastere. Hvis du overvejer at podcaste eller allerede er vært, så skynd dig at blive medlem.
[checkout id=’4696′]
Når alle har adgang til dage, kan det kun ende godt! Du finder alle de stats og data, jeg har samlet på Podcaststats her. Du må meget gerne linke til os, hvis du henviser til noget af den data.
Har du mere data om podcasting liggende? Så send det endelig i min retning, hvis du vil have det op på Podcaststats.dk – jeg krediterer selvfølgelig.
Lige her til sidst kan jeg nævne, at jeg har lavet et helt online kursus i podcasting. Det hedder Help Marketing Podcasting Guiden. Den kan du købe her