Kom i gang med din egen podcast på et lille budget

Kom i gang med din egen podcast på et lille budget

Går du og overvejer, om du skal starte en podcast? Få fif, konkrete råd og idéer til, hvordan du kan starte din egen podcast uden store budgetter.

Overvejer du, om du skal starte din egen podcast – og hvad er podcast egentlig? I dette indlæg guider jeg dig til at komme i gang. Indlægget indeholder affiliate links men kun til produkter, jeg selv bruger eller står inde for. Find ud af:

Hvorfor skal du Inden du køber en mikrofon eller redigerer, skal du overveje, hvad du vil med podcasten. Disse trin bør du gennemgå, når du vil starte en podcast. Gå i dybden i Online podcast kurset, Help Marketing Podcasting Guiden.

  1. Hvorfor vil du podcaste?

    Hvad er dine mål med podcasten og skal den understøtte en forretnig eller er den hobbypræget (og så er det smart at sætte en lanceringsdato).

  2. Udarbejd dit podcast-koncept

    Hvad skal din podcast handle om? Podcastens opbygning, format, navn, grafisk udtryk mv.

  3. Få styr på teknikken

    Hvor optager du, hvilke mikrofoner bruger du, redigering, hosting af mp3-filer. Få podcasten i alle apps (Apple Podcast, Spotify mv.) gennem dit RSS-feed.

  4. Producere podcast-afsnit

    Her laver du selve afsnittene af podcasten. Interview, manuskript indhold, samle optagelserne, eksportere mp3-filen.

  5. Måling af podcast

    Inden du udgiver, bør du sætte mål. På den måde presser du dig til at sætte måling/tracking op. Og du kan se om podcasten er en succes eller om du skal arbejde lidt mere på den.

  6. Lancering af din podcast

    Her udgiver vi de første afsnit. Vi markedsfører de første afsnit og får feedback fra lytterne.

  7. Drift af din podcast

    Nu kører vi. Podcasten udgives jævnligt. Du forbedrer løbende og tilpasser konceptet ud fra feedback og erfaring. Samtidigt arbejder vi på at vækste lyttertallet.

  8. Forretningen i podcasting

    For alle der vil tjene penge eller bruger podcasten til at understøtte forretningen, er det vigtigt at udvikle podcasten forretningsmæssigt. Du kan få sponsorer, crowdfunding, sælge egne produkter eller kun bruge podcasten som del af din markedsføring.

Værdien af at starte en podcast

  • Den kan understøtte din forretning – eller du kan tjene penge på din hobby.
  • Du kan skabe et netværk.
  • Du styrker dit brand.
  • Du kan nørde ned i noget du brænder for
  • Det er sindssygt sjovt.

Derudover er en podcast en genial måde at connecte med folk på. Når lytterne hører din stemme og din måde at kommunikere på, kan du connecte med dem på en måde, der er meget mere personlig end det skrevne.

Følg med i udviklingen af danske podcasts på min side podcaststats.dk.

Lad os starte med en definition:

Hvad er en podcast?

Podcast, hvad er det egentlig? Her kommer definitionen på, hvad podcast er:

  • Lyd, der kan lyttes til, når lytteren har lyst.
  • Den skal være tilgængelig via podcatchers som Apple Podcast (iTunes), Stitcher, Spotify etc.
  • Lytterne skal kunne lytte til podcasten på mobilen, computeren, i apps, i bilen eller via de stemmeassistenter, som fx Google Home og Amazon Echo har.
  • Den vil ofte være gratis og udkomme jævnligt – enten kontinuerligt, i sæsonform eller en samling af afsnit.
  • Du er ikke en rigtig podcaster, før du har mindst 10 episoder af din podcast (så beviser du, at du kan mere end dem, der bare starter for at prøve.).

Der er nogle ting, du bør overveje, før du kaster dig ud i podcast-verdenen. Stil dig selv disse spørgsmål, før du laver dit første afsnit af din nye podcast.

sådan kommer du i gang med din egen podcast

Hvorfor vil du starte en podcast?

Er det fordi, du vil opbygge dit netværk? Fordi du elsker podcasts, og nu selv vil kaste dig ud i det? Fordi du vil være rig?

Først og fremmest kræver det commitment at starte en podcast (jf. definitionen af ‘hvad er podcast’ herover: Du er først en rigtig podcaster, når du har 10 episoder eller derover!). Det tager tid at udvikle dit koncept, lave aftaler med potentielle gæster, du vil interviewe i din podcast, optage podcasten, klippe den sammen, skrive shownotes.

Mange undervurderer det arbejde, der ligger i at producere podcasts – især hvis du vil udgive en ny podcast hver uge. Og resultaterne kommer ikke med det samme. Det tager tid at opbygge en podcast, at finde din egen stil og langsomt at få snebolden til at rulle.

Derfor skal du have gøre op med dig selv, hvorfor du vil gøre det, og ikke mindst om du er klar til at committe dig. For det kommer til at tage mere tid, end du umiddelbart tror.

Se også:

Hvad er dit podcast koncept?

Du skal finde ud af, hvad dit koncept er. Det koncept skal understøtte svaret på, hvorfor du vil podcaste. Det handler dels om at identificere dit emne – hvad skal din podcast handle om?

Hvis du har svært ved at vælge et emne, så tænk over:

  • Hvad vil du opnå med at podcaste
  • hvad ved du allerede noget om og kan lære fra dig
  • hvad vil du gerne brande dig inden for.

Se også på, hvad der ellers er af podcasts derude. Hvis der allerede er en masse iværksætter-podcasts, kan du måske give den et twist ved kun at fokusere på personerne bag iværksætterhistorierne, få iværksætterne til at dele deres tidligere fejl, som de har lært af, eller lignende.

Se på, om du kan bidrage med noget nyt i din podcast, som ingen andre laver lige nu. Men husk, at det skal være sjovt for dig, for du bliver ikke rig af at podcaste. Derudover skal du tænke over, hvad formatet skal være. Der findes forskellige formater af podcasts. Fx:

  • Interview-podcast: Skal det være en podcast, hvor du inviterer folk i studiet og interviewer dem? Min egen podcast Help Marketing er af denne type.
  • Solo-podcast: Skal det være en solo-podcast, hvor du primært snakker og lærer fra dig? Det er The Mad Marketing Podcast.
  • Brevkasse-podcast: Skal det være en podcast, hvor du besvarer spørgsmål fra din målgruppe? Det er Scott Johnsons Hypothetical Help.
  • Medvært-podcast: Skal du have en medvært, som du kan diskutere forskellige emner og nyheder med? I denne kategori finder du bl.a. Solopreneurcast, som Karin Høgh med forskellige co-hosts står bag.

Dertil kommer, om det skal være en podcast kun med lyd, eller om det fx skal være en videopodcast.

Så kan du finde et navn til din podcast. Navnet skal gerne dække over, hvad podcasten handler om, så lytterne nemt kan finde den i Apple Podcast og andre steder, de lytter til podcast.

Se også:

Hvad er din podcast plan?

Du er nødt til at have en plan, for podcasting kræver planlægning. Hvor ofte skal din podcast fx udkomme? Ugentligt, hver anden uge, månedligt?

Lav en klar køreplan, og planlæg de forskellige afsnit i god tid – især hvis du er afhængig af andre, som hvis du har en interview-podcast. Mine egne optagelser er planlagt flere måneder ud i fremtiden. Og tag med det samme lige denne indsigt om podcasting med: Det tager altid længere tid at få aftalerne i hus, end man tror.

Jeg har regnet ud, at det tog mig ca. 10 timer pr. afsnit i Help Marketing, da jeg startede. Det har jeg siden da barberet kraftigt ned gennem hjælp udefra og erfaring over 5 år.

Det tekniske i podcasting – hvordan?

Når det kommer til det tekniske setup, er det ikke så svært at komme i gang. Men man kan nørde rigtigt meget med det. Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvilket udstyr har du egentlig brug for i din podcast?
  • Hvilken mikrofon skal du vælge til podcasten?
  • Skal din podcast have en hjemmeside?

Optagelse og mikrofon – udstyr til din podcast

Først og fremmest har du brug for noget, du kan optage med. I princippet kan du fint klare dig med et billigst USB-headset eller din iPhone-mikrofon. Det er ikke den bedste kvalitet, men det kan være helt fint til en start, hvis du bare vil i gang og prøve podcasting af.

Næste step vil være at få en mikrofon ala den, jeg selv bruger, som er en Blue Yeti-mikrofon til knap 1.200 kr. Eller køb en Røde Podcaster Mikron. Begge er gode og bliver brugt af proffer. Du kan se Yeti’en på billedet herunder.

Forslag til produkter

Du kan købe produkterne direkte via mine affiliate links herunder (det koster ikke dig mere, men jeg får en lille kommission for det – håber du vil hjælpe):

kom i gang med din egen podcast

Du kan bruge den PC eller Mac, som du har i forvejen, hvis du skal bruge video via det indbyggede webcam. Senere kan du prioritere at købe et Logitech-kamera eller lignende, afhængigt af hvor ambitiøs du er.

Redigering af podcasts

Jeg bruger selv programmet Audacity til at redigere mine podcasts. Det er både nemt og gratis til både PC og MAC. Du kan klippe-klistre en masse og klippe “øh”-er ud og gemme særlige sekvenser, som går igen i alle dine afsnit,  fx musikken. Det er ikke sikkert, du skal klippe alle øh’er ud. Det gjorde jeg i starten, og samtalen lød kom til at lyde kunstig. Husk det autentiske i podcasting. Du kan finde Audacity her.

Adobe og Hindenberg er betalte produkter til at redigere podcasts i.

Jingle

Er du flittig podcastlytter, har du sikkert lagt mærke til, at de fleste har en jingle (musik, der hører til en podcast). Det er et must til din podcast, da det skaber genkendelighed og bidrager til din branding af din podcast.

Du kan også få en speaker på, der i hvert afsnit præsenterer din podcast “This is the Help Marketing podcast. Your host today is Eric Ziengs…”. Det kan du nemt finde en, der kan klare for dig fx på Fiverr til nærmest ingen penge.

Se også:

Hosting og hjemmeside til din podcast

Til hosting bruger jeg en service, der hedder Blubbry. Det koster $12om måneden for mit ene afsnit om måneden, og det synes jeg er godt givet ud. Det kostede $20, da jeg udgav fire afsnit om måneden. Så er du sikker på, at serveren altid kan følge med, hvis du pludselig bliver eftertragtet (selvfølgelig gør du det!) og flere hundrede eller tusinde downloader din podcast på samme tid. Du kan få en måned gratis hos Blubrry med dette link – bemærk: Hvis du bliver kunde via linket, får jeg lidt småpenge fra Blubrry, så brug linket! Du kan derudover hoste gratis hos archive.org.

Der følger i øvrigt statistik med hos de fleste betalte hosts, så du kan følge med i antal af downloads m.m. Og der er lavet et Blubbry-plugin til WordPress, så du nemt kan uploade mp3-filen til din host. I WordPress kan du så lave dine indlæg som shownotes. Sitet,  du er på lige nu, er et WordPress-site.

Se også:

Et meget vigtigt element er, at DU SKAL EJE dit RSS-feed. Help Marketings RSS feed er http://nochmal.dk/podcasts/feed/podcast/. Med det feed henter Apple Podcast, Spotify mv. dine podcasts ind. Hvis du ikke selv ejer det (fx har soundcloud/podcastnavn/feed/), så får du et meget stort problem, hvis Soundcloud lige pludselig ikke vil hoste podcasts mere eller du vil ændre feedet.

Apple Podcast og andre distributionskanaler

Du skal selvfølgelig have din podcast på Apple Podcast (iTunes), men derudover anbefaler jeg dig at være på Spotify og  Stitcher. Med Blubrry- og Lipsyn-hosting kan du indlejre en podcast-afspiller på dit site, så lytterne også kan høre det dér. Du kan også uploade til YouTube, men siden de fleste lytter via mobilen med en podcast-app, vil jeg ikke anbefale det.

Se også:

Google har en app til podcast til Android. Danske Podimo har fået en del omtale, så det er også relevant at overveje. Jeg har kommenteret på Podimo i flere artikler i de store danske medier, tjek MediaWatch og Journalisten.

Skal du ikke bare i gang med podcasting?

Nu kender du svaret på ‘hvad er podcast?’ og meget, meget mere. Brug teknikkerne fra dette blogindlæg, og så er det bare om at komme i gang. Spørg andre om deres input og se, hvilke reaktioner du får på din podcast. Baseret på den feedback kan du justere og forbedre din podcast. “Done is better than perfect” gælder også i denne sammenhæng. Du kan ikke lave det perfekt fra start af, og selv de mest populære podcastere flover sig lidt, når de tænker tilbage på deres første podcastafsnit.

Se også:

Fx behøver du ikke investere i det flotteste hjemmeside og en super speaker til din podcast fra starten af. Bare kom i gang – så bliver du hurtigt klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Og er der rigtig ild i dig, kan du overveje at købe mit online podcasting-kursus, som du finder lige her.

Jeg har desuden lavet en rapport om det danske podcastmarked, som du kan købe.

Se også:

Oprindeligt udgivet 1. november 2015.

Hvad gør jeg, inden jeg starter en podcast?

Selvom det er tillokkende bare at kaste sig ud i en podcast, bør du først finde ud af, hvorfor du vil podcaste. Tænk over målet og konceptet. Disse beslutninger påvirker køb af mikrofon og mange andre dele af podcasten. Det sparer dig meget tid på sigt. Få overblikket over alle beslutninger du skal tage her.

Skal jeg have en professionel mikrofon til at podaste?

Jo bedre mikrofon, jo bedre lyd. Men rumklang og larm i baggrunden kan ødelægge lyden selvom du har en dyr mikrofon. Hvis du skal til at starte, så køb en god mikrofon som Røde Podcaster eller Bly Yeti. Eller brug knaphulsmikrofoner, hvis du optager på farten. Du kan altid købe dyrere mikrofoner senere.

Hvordan redigerer jeg lyden til min podcast?

Der findes et hav af redigeringsprogrammer: Adobe, Hindenburg, Garageband. Start med Audacity fordi det er et gratis program. Det fås her.

Hvordan kommer min podcast ud til lytterne (Apple Podcast, Spotify mv)?

Dine podcast filer skal bo et sted på nettet (kaldes at hoste filer). Derefter skal du have et RSS-feed, som peger på hvor filerne og evt. tekst og billeder om afsnitene ligger.

RSS-feedet opdateres hver gang du udgiver et nyt afsnit. Du skal oprette en profil hos Apple, Spotify, Podimo mv., hvor du indsætter RSS-feedet. Derefter trækker podcast-app’ene automatisk dine nye afsnit over i deres apps. Læs en how-to her.

Hvor kan man hoste sine mp3-filer?

Du kan hoste hos mange forskellige host-firmaer. Lipsyn, Blubrry, Podbean, Spreaker. Man kan hoste hos SoundCloud – det kan dog ikke anbefales, fordi de i længerede tid har haft økonomiske problemer og mere er til musik. Derfor er det tekniske ikke på niveau med podcast hosting firmaer.

Du kan hoste gratis hos Archive.org, som jeg gennemgår i artiklen.

Hvorfor skriver nochmal.dk om podcasting?

Jeg hedder Eric Ziengs og arbejder med markedsføring. Jeg podcaster om markedsføring (siden 2013) og har skrevet Grundbogen i Digital Markedsføring, Help Marketing Bogen. 

Jeg står bag et online kursus i podcasting, Help Marketing Podcasting Guide. Og jeg har udarbejdet en rapport om podcastmarkedet i Danmark.help marketing bogen

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Rigtig god til at få inspiration af. Jeg laver en podcast om det at skrive gyserlitteratur. Har du nogen erfaringer med forfattere, der anvender podcast på en effektiv måde i deres markedsføring af deres bøger, så vil jeg meget gerne høre fra dig.

Svar på denne kommentar

    Hej Peter – det lyder spændende! I begge betydninger 🙂

    Help Marketing bliver jo til en bog i efteråret 2017. Så podcasten er jo en platform at informere om bogen. Ellers er der Mark Schaefer der podcaster og er forfatter. Jeg kender ikke til nogen inden for skønlitteraturen.
    Eric

    Svar på denne kommentar

Hej, jeg har lavet en podcast på fire afsnit. Alle afsnit er omkring 30-40 minutter lange. Afsnit 1 er 39 min og fylder 250 mb. Det er alt for stor en fil til at flytte rundt på mail osv. Er der en måde, hvorpå jeg kan minimere den, eller er det meget normalt, den skal være så stor?

Svar på denne kommentar

    Hej Esme Emma

    Fedt at du er godt i gang. Hvad hedder podcasten, hvad handler den om?:)

    Mine filer på samme antal minuter plejer at ligge omkring 40-50 MB. Mit bud er at du har eksporteret lyden med en meget høj bitrate. 192 (eller 160) er nok og sikrer mindre filer.

    Hvis du bruger Audacity, kan du justere bitraten, når du skal gemme lydfilen og når du vælger format. Du kan prøve dig frem med bitraten og se hvor stor filen bliver 🙂

    God fornøjelse!
    Eric

    Svar på denne kommentar

Virkelig skønt med sådan en side og den er til stor hjælp. Så mange tak for det.
Har lige et spørgsmål som jeg håber du vil svare på.
Er lige gået igang med lave reseache med henblik på at lave min egene podcasts i den nærmeste fremtid.

Mit spørgsmål: Mange af de steder hvor jeg bevæger mig rundt og snakker med folk er der meget udenoms-støj, musik, snakken osv osv. Kan du anbefale en recorder+mic som egner sig til dette formål??

Mvh
Martin Smidt Vinther

Svar på denne kommentar

    Hej Martin

    Tak for det. Godt det kan bruges. Når du er ude, må du lige sende et link til din podcast! I forhold til mikrofon, så kommer det an på om du optager samme sted hver gang (jeg bruger en Blu Yeti til det) eller om du er på farten (der har jeg nogle Røde Smartlav4 der går i telefonen med et jackstick. Der findes mange andre – du kan også i starten nøjes med et Logitech headset til USB og så optage og teste det af først.

    God fornøjelse!
    Eric

    Svar på denne kommentar

Hej Eric. Super fedt indlæg. Hvad er det for et stativ, du bruger til din mikrofon? Mange hilsener Stine

Svar på denne kommentar

    Hej Stine

    Tak! Glad for det kan bruges. Jeg bruger en Supreme Mikrofonstativ Broadcast MS23 og et popfilter ved siden af. Stativet koster vidst 400 kr.
    Eric

    Svar på denne kommentar

Hej Eric

Tak for din skønne side.

Jeg ved ikke om du hjælpe mig.
Jeg er netop gået over til Blubrry, men mine podcasts ryger ind under min blog. Hvordan har du fået to indlægssider: “Podcast” og “Artikler”?

Svar på denne kommentar

    Hej Marianne
    Jeg er glad for jeg kunne hjælpe 🙂
    Jeg har fået en udvikler til at lave flere forskellige sidetyper. Det er desværre ikke noget Blubrrys PowerPress kan selv.
    Eric

    Svar på denne kommentar

Super indlæg tak for det.

Hvis podcasten skal laves som en live debat mellem 3-4 mennesker, hvad stiller det af krav til udstyr. Kan en mikrofon være nok?

Svar på denne kommentar

    Glad for det kan bruges Brian.

    Hvis du sidder om et bord og alt er stille kan en Blue Yeti være god, da den kan opfange hele vejen rundt. Du kan også overveje knappehulsmikrofoner til hver af dem. Så kan jeg anbefale Rødes Smartlav4+. Hvis du vil optage med en mobil, skal du dog købe en lille udvider, så de fire jacksticks kan gå i ét jackstick.
    Eric

    Svar på denne kommentar

Meget brugbart og inspirerende. Tak for gode råd

Svar på denne kommentar

Virkelig en stor hjælp! Jeg selv er 17år, og har intet fremstillet endnu, udover drømme og ideer samt min sikkert meget uprofecionelle lyddagbog ;). I dag skal jeg bestille min første lydoptager, det er mit første skridt. Tak for råd og vejledning 🙂

Svar på denne kommentar

Hej, jeg vil lave et Youtube show.

D skal være tre personer til stede i studiet. Jeg har allerede en Yeti mikrofon. Og så kan jeg regne ud, jeg skal bruge to mere og tre webcams.

Men, hvordan samler jeg lydoptagelsen og billedet i ét medie? Hvad mangler jeg?

VH Søren

Svar på denne kommentar

    Hej Søren

    Jeg ved ikke mok om video produktioner til at kunne svare. Det burde dog være muligt at optage lyden i tre forskellige track og så redigere den sammen.

    Håber du får lavet et godt show!
    Eric

    Svar på denne kommentar

Hej Eric,
super fin opsummering om podcast. Tak for det.
Har et lille spørgsmål:
Hvis man udgiver flere forskellige podcasts; skal man så have en konto (eksempelvis SoundCloud) for hvert enkelt podcast?

Bedst hilsner Nicolai

Svar på denne kommentar

    Hej Nicolai
    Selv tak! Yes som udgangspunkt skal du have flere konti med mindre tjenesten kan arbejde med flere RSS-feeds. Blubrry fx har mulighed for at du har én profil med to konti (som du betaler for særskilt). Så det korte svar er ja 🙂
    Eric

    Svar på denne kommentar

Hej Eric,
Kommer du i dit materiale om podcasting ind på noget om rettigheder, hvis der indgår lydbidder på musik i podcasten, som andre har skrevet, komponeret og indspillet? Og hvordan man betaler for den musik, der benyttes?
Hilsen
Tina

Svar på denne kommentar

    Hej Tina – de samme regler for rettigheder i podcast gælder som alle andre steder, hvor man evt. bruger musik, som andre har rettigheder til. Så tit skal man betale – dog kan citatregler nogle gange bruges. Jeg vil helst ikke gå ind i en konkret situation, da der kan være mange forhold, der gør sig gældende.
    Eric

    Svar på denne kommentar

Interessant og tankevækkende.

Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric