Sådan kommer du i medierne (trin-for-trin guide)

Sådan kommer du i medierne (trin-for-trin guide)

Her er den konkrete guide til at komme i medierne. Jeg brugte den selv til at komme på forsiden af Jyllands-Postens tillægssektion, og jeg ved, at den også vil virke for dig.

Medieomtale eric ziengs guide

For nylig kom jeg på forsiden af Jyllands-Postens tillæg, hvor jeg udtalte mig om at bruge data i sin markedsføring. Det var rigtig fin medieomtale.

Det var ikke tilfældigt, at journalisten spurgte mig. Jeg har nemlig gjort forskellige tiltag for, at jeg er synlig overfor journalisterne. Men det er faktisk ikke så svært at komme i medierne, hvis du laver benarbejdet. Der er nogle meget simple tiltag, du kan gøre, og nogle meget langsigtede ting. Dem vil jeg dele med dig i dette indlæg.

De kortsigtede tiltag for medieomtale

Pitch dig selv ind hos journalisten

Gør du dette, skal du virkelig have en god historie, der er super relevant. Gerne noget, der kan sættes ind i en større trend, der foregår lige nu. Brug din journalistiske næse – er det relevant, har det noget sensationelt over sig, er der en konflikt?

Det vil jeg dog ikke komme meget nærmere ind på i denne blogpost, da det er klassisk Public Relations. Jeg vil fokusere på det langsigtede arbejde, som du får mest ud af.

De halv-langsigtede tiltag for medieomtale

Hjælp journalisten

Hold øje med journalisterne og deres områder, fx på Twitter. Når du kender til dem og ved, hvad de skriver om, og tilfældigvis falder over en relevant undersøgelse, som de kan bruge i deres arbejde – så send den afsted til dem i en mail med dine egne input ganske kort. Lad være at sælge dig selv hårdt, hold det på emnet.

I mine tidligere PR-dage (på forskellige kommunikationsbureauer) benyttede jeg mig ofte af denne måde at hjælpe journalister på. Det gjorde, at når jeg så endelig skulle pitche noget ind til journalisterne, var det væsentligt nemmere. Derudover kendte de mig, så de kontaktede mig selv. Så selvom mange af de ting, jeg sendte, intet havde med kunden at gøre, kom det senere kunden til gavn pga. relationen. Husk at have brugbar medieomtale for øje – det er i sidste ende det, vi vil opnå med PR-arbejdet, selvom vi laver krumspring for at nå derhen.

De langsigtede tiltag for medieomtale

Kommer journalisten til dig, har du lavet det langsigtede arbejde godt. Så har du formået at positionere dig og været synlig, så journalisten kan finde dig. Det er der, vi skal hen.

Skab relationer til journalister

Journalisterne skal vide, at du eksisterer, og hvad du ved noget om. Vær til stede hos journalister med kompetencer, faglighed og personlighed.

Du skal sørge for, at de lytter til din podcast, får dit nyhedsbrev, følger dig på Twitter, din Facebook-side eller LinkedIn.

Du kan eksempelvis starte med at følge dem på Twitter eller bare læse deres artikler online og i print eller tjekke, hvad de laver i radio og TV. Find ud af, hvad de skriver om og interesserer sig for. Efter noget tid kan du begynde at interagere med dem – gerne med hjælper-mindset.

Link fx til relevante ressourcer i forhold til noget af det, de skriver om, eller kom med dine input og synspunkter til forskellige ting, de diskuterer. Forhåbentlig begynder de at lægge mærke til dig med tiden og følge tilbage på Twitter, så du er top-of-mind, når de en dag skal bruge en, der ved noget om netop dit område.

Lav en kick-ass presseside

Gør det nemt for journalisterne ved at have en presseside – gerne en, der er søgemaskineoptimeret, så den dukker op, når journalisterne søger efter en ekspert på dit område.

På pressesiden skal du fremhæve din ekspertviden og have godt indhold (tænk i content marketing), der besvarer alle journalistens spørgsmål:

  • Hvem er du?
  • Hvad kan du udtale sig om?
  • Har du før været omtalt i medierne?
  • Har du nogle gode billeder, vi kan bruge?
  • Hvordan får vi fat på dig?
  • Du kan se min presseside her.

Pressefotos er vigtigere, end du tror. Sørg for at have nogle gode liggende klar (gerne 3-4-5 styks). Da jeg blev interviewet til Jyllands-Posten, havde jeg netop fået taget professionelle billeder af en super fotograf (Anne Kring som også har været med i Help Marketing for at tale om portrætbilleder) . Alene det – samt at jeg nok var den, der sendte allerflest gode billeder – gjorde, at jeg endte på forsiden.

Rigtig langsigtet – til dig med overskud

Er du rigtig langsigtet, kan du lave undersøgelser eller analyser, som du kan have liggende på dit site. Du kan overveje, om de skal aflevere e-mail mod at få adgang til undersøgelsen, så du kan sende dem relevant pressemateriale på sigt. Nogle journalister vil måske være trætte af, at de ikke bare kan få det uden at aflevere mail. Det må du afgøre med dig selv i forhold til, hvor aggressiv du vil være. Igen husk, at vi skal hjælpe, men vi skal også opnå den medieomtale, der er gavnlig for virksomheden.

Fra journalisten kontakter dig, til artiklen er ude – do’s and don’ts

Når journalisten kontakter dig

Hvis en journalist skriver til dig og spørger, om du vil udtale dig om noget eller medvirke i en artikel eller lignende, skal du reagere hurtigt. Svar hurtigt, og vær hjælpsom. Find hurtigt ud af, hvornår det udkommer, hvad vinklen er, hvad deadline er, samt hvem der ellers er med i artiklen.

På den måde kan du gardere dig mod negativ omtale, i tilfælde af at det skulle være en kritisk vinkel eller lignende. Er det kritisk, eller er det ikke et emne, du vil udtale dig om, kan du overveje at henvise til en anden (jf. reglen over dem alle: Vær hjælpsom!). Uden at ville skræmme skal du også have et kriseberedskab, for fx at undgå shitstorms.

Se også:

Når der er styr på vinkel, og du har sagt ja, så henvis til din geniale presseside eller artikler, du før har medvirket i. Vis journalisten, at det her bliver super nemt, fordi du allerede er vant til den slags, allerede har gode billeder osv. Det kunne jo være, at journalisten også har kontaktet konkurrenten!

Under interviewet

Hav nogle gode qoutes klar – og tal generelt i citerbare bider. I min artikel i Jyllands-Posten udtalte jeg blandt andet “Bruger I ikke aktivt CRM i jeres markedsføring, er det stenalder-agtigt.” Det er helt bevidst, at det er provokerende. Det egner sig godt på en forside og til et citat i artiklen.

Tænk over, hvad du gerne vil sige, og skriv fem punkter ned – giv dem hver en fræk overskrift (så meget som du nu tør), og sørg for, at det lyder godt som citat. Kom med jordnære og konkrete eksempler – igen, gør det nemt for journalisten. Er det skriftligt, kan du bestemme meget mere i forhold til formuleringerne. Husk her, at det handler om at forstå layout’et i artiklen med fx overpunkter og underpunkter.

Er det i telefonen eller mødes I, så hold øje med journalistens kropssprog, og hvordan de taler. Taber de interessen, så skift emne, og fang interessen igen.

Spørg til slut på en flink måde, om du må se citaterne, som journalisten har tænkt sig at bruge, så du ikke fagligt set bliver citeret forkert. Journalister har forskellige holdninger til dette. Nogle har det fint med det, mens andre synes, det er irriterende. Men det er en god idé at sikre sig, at citaterne er korrekte.

Spørg også, om der er andet, du kan hjælpe med fx sende et link til en relevant undersøgelse. Siger de ja, skal du selvfølgelig gøre det – og gerne hurtigt.brug data i din markedsføring

Når artiklen er skrevet

Hvis du nogenlunde ved, hvornår artiklen er klar, så sørg for at sætte lidt tid af, så du hurtigt kan vende tilbage med at godkende citater. Hvis det er vigtigt, kan du overveje at ændre i selve teksten, men du skal ikke blive sur, hvis journalisten ikke bruger dine forslag. Husk, at du skal forsøge at gøre artiklen bedre for læserne – ikke bare for sig selv – og ingen salgsgas! Brug “Track changes” i Word, så journalisten kan se, hvad du har ændret.

Når artiklen er udgivet

Når artiklen er udgivet, læser du den naturligvis igennem, og hvis der er nogle helt tydelige fejl eller lignende, kontakter du journalisten. Men ellers behøver du ikke gøre mere. Du behøver ikke sende nogen “Tak for en fed artikel”-mail.

Til gengæld er det vigtigt, at du deler artiklen på dine egne kanaler. Nu når du endelig er kommet i et stort medie, skal du udnytte situationen til din egen fordel. Du kan evt. tagge mediet, så de ser det. Se, hvordan jeg gjorde på Help Marketings Facebook-side, da jeg var i JP.

Hvis de oplever, at artiklen, hvor du er med, får et godt reach, er der større sandsynlighed for, at de vil bruge dig igen, samt at det selvfølgelig styrker din egen troværdighed på dine kanaler, når du får medieomtale.

Sidder du i en virksomhed, kan du evt. sende artiklen til chefen, PR-afdelingen eller andre relevante personer (uden at være en pral-Hans). Fremhæv fordelen for virksomheden, fx at du fik brugt virksomheden som case eller fik nævnt jeres nye produkt.

Opfølgning?

Du behøver som udgangspunkt ikke følge op. Men hvis du senere skulle få en mulighed for en opfølgende historie (fx en uge efter), fordi en professor eller andre har taget fat i dig på baggrund af artiklen, kan du kontakte journalisten igen – dog uden at pushe for meget. Og så går du tilbage til at hjælpe, hjælpe, hjælpe!

Har du andre gode tips til at komme i medierne, så del dem endelig her i kommentarerne.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

[…] Her har Eric Ziengs f.eks. lavet en super lækker trin for trin guide til hvordan du kommer i medierne. […]

Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric