Overblik: Danmarks bedste PR- og kommunikationsbureauer

Overblik: Danmarks bedste PR- og kommunikationsbureauer

De bedste danske kommunikations- og PR-bureauer på én crowdsourcet liste. Find også ud af, hvordan du vælger det bedste bureau til din opgave, og hvordan I sikrer det mest optimale samarbejde. Brug dette blogindlæg, næste gang du skal finde et bureau.

Bedste danske kommunikationsbureauDer er hård kamp om marcom-budgetterne, for bureauerne bejler til kunderne med de seneste buzzord, den mest strategiske løsning og med de dygtigste PR-konsulenter. Samtidig fornemmes en trend om at hive flere opgaver in house – især de strategiske opgaver. Men flere PR- og kommunikationsbureauer formår at tjene penge ifølge denne analyse.

I dette blogindlæg finder du ud af:

  • Hvordan du finder frem til det rigtige bureau
  • Hvordan du får mest ud af samarbejdet med et bureau
  • Liste over Danmarks bedste PR- og kommunikationsbureauer (ligger nederst i artiklen).

Find frem til det rigtige bureau

Når du er på jagt efter et bureau, er det en god ide at starte med en udbudsrunde – også kaldet en bureaurunde. Det foregår sådan her:

1. Invitér til bureaurunde

En bureaurunde fungerer sådan, at du inviterer 3-5 bureauer. Giv dem en grundig brief på opgaven:

  • Hvad går opgaven ud på?
  • Hvor stort er dit budget?
  • Hvem har de vigtigste medier?
  • Hvad forventer du, at bureauet skal gøre for dig?

Giv bureauet en klar deadline. Når du har modtaget bureauernes oplæg, vurderer du og andre relevante kolleger deres arbejde. Skær nogle af bureauerne fra, så du har 2-3 tilbage.

2. Invitér udvalgte bureauer til mundtlig pitch

Invitér de 2-3 mest relevante bureauer til en mundtlig pitch. Sørg for, at alle de relevante personer fra din virksomhed er til stede. Det kan være din chef elller direktøren. Hvert enkelt bureau fremlægger den opgave, de har løst, og I spørger ind til, hvordan de ville håndtere en vilkårlig situation. Et par eksempler på spørgsmål, I kan stille:

  • Hvordan forbedrer vi vores virksomheds image?
  • Hvordan gør vi os klar til en shitstorm?
  • Hvilke relationer har I til Børsen?
  • Hvilket resultat er I meget stolte af?
  • Hvordan arbejder I digitalt? (hint: Hvis de ikke arbejder digitalt i nævneværdig grad, så skynd jer væk!)

3. Vælg det rigtige bureau for jer

Vurder bureauet ud fra det faglige og kemien imellem jer. Derfor er det vigtigt, at I møder teamet. Det må ikke bare være partnerne, der præsenterer, hvis I ikke kommer til at arbejde sammen med dem på sigt. Partnere i bureauer er ofte gode sælgere, men det er ikke dem, der eksekverer. Hvis kemien ikke er der mellem dine kolleger og konsulenterne, vil samarbejdet fejle, selvom bureaupartnerne var meget charmerende. Vurder sammen med dine kolleger, hvilket bureau I finder bedst egnet til jeres samarbejde.

Se også:

Sådan får I et godt samarbejde med jeres bureau

Når I har valgt et bureau, handler det om at skabe et godt samarbejde.

Vær så åben over for bureauet som muligt:

  • Vær ærlige om jeres budgetter – især hvis der kommer ændringer undervejs.
  • Inviter konsulenterne indenfor i jeres interne systemer. Giv dem fx et login til jeres WordPress eller Google Analytics, hvis det er relevant for deres arbejde. Det får konsulenterne til at føle sig som jeres kolleger frem for eksterne leverandører – og det motiverer dem til at løse opgaven godt.
  • Sæt mål for, hvad I gerne vil opnå. Bliv ikke sure, hvis målet ikke er opfyldt indenfor de første tre måneder, men giv bureauet en fair chance ved at give dem tid.

For både bureau og kunde gælder det, at mennesker drives af at hjælpe hinanden. Giv konsulenten ros og anerkendelse. Ros og tillid vil skabe et bedre samarbejde.

Bruger du det samme bureau til flere opgaver over længere tid, så hold konsulenterne til ilden ved at lave en ny bureaurunde. Det motiverer dit faste bureau til at bevise for jer, at de stadigvæk er det bedste valg i forhold til konkurrenterne. Det kan lyde en smule kynisk, men det gør bureau-konsulenterne motiverede, og det sikrer, at I ikke spilder penge eksternt.

 

Liste over Danmarks bedste PR og kommunikationsbureauer

Men hvilke bureauer skal du så kontakte?

Vi har brugt nettets crowd-sourcing-muligheder for at finde ud af, hvilke kommunikationsbureauer du skal man indbyde til næste pitch eller bureaurunde.

Listen over de bedste kommunikationsbureauer er lavet! Men er rækkefølgen den rigtige? Din stemme gælder. Så stem bureauerne op og ned på listen. Og tilføj gerne flere bureauer – jeg har sandsynligvis overset nogle.

Til jer bureau-folk: Der står ingen tiger på spring, hvis I placerer jer øverst på listen.Til gengæld er jeg sikker på, at en høj placering vil give flere pitch-muligheder – så spred ordet!

 

 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric