Per 1. april 2020 starter jeg som marketing og kommunikationchef (CMO) i GoBoat. Det er et firma med store vækstplaner. Et firma, der sætter kultur, medarbejderne og udvikling i højsædet til gavn for kunderne. Jeg glæder mig til igen at arbejde med det kommercielle, som jeg har savnet på det seneste hos Videncentret Bolius, hvor jeg var Leder for udbredelse og relationer. Jeg kan se tilbage på 6 gode år med en enorm udvikling for Bolius og mig.
For en god ordens skyld skal jeg sige, at alt andet kører videre som normalt. Help Marketing Podcast udkommer stadig hver måned. Help Marketing Bogen og mit podcastkursus er stadig til salg. Jeg arbejder stadig for, at PerformanceLab, som jeg er medejer af, vokser og får endnu mere succes med databaseret træning og fysioterapi til sportsudøvere, ambitiøse danskere og virksomheder.
Hvorfor GoBoat?
I mine 6 år hos Bolius har jeg søgt ganske få andre stillinger. Jeg er blevet inviteret til en del “kaffer”. Men indtil muligheden hos GoBoat fandt jeg ikke en virksomhed, hvor jeg kunne vokse sammen med virksomheden og samtidig lave mine aktiviteter ved siden af. Og det vigtigste af det hele: Mavefornemmelsen skulle være der.
Det er den hos GoBoat, hvor jeg har været igennem en rekrutteringsproces med founderne Kasper Eich-Romme og Anders Mørck samt min kommende kollega Anne Sofie Eich-Romme. Kemien var der med det samme. Entusiasmen og ambitionerne passer perfekt til mig. En lean tilgang med korte beslutningsprocesser tiltalte mig også. Sidenhen var jeg med på en virtuel fredagsbar, hvor jeg mødte resten af mine kommende kolleger. Sammenholdet og humoren under fredagsbaren understregede blot, at jeg har valgt rigtigt.
Mit arbejde sammen med teamet vil i starten være fokuseret på at få flere kunder til GoBoat i København. Teamet skal løbende vokse med virksomheden. Det er i sig selv altid spændende at udvikle et godt team. Der er desuden et enormt internationalt potentiale gennem partnere i andre byer. Og så glæder jeg mig at lære af mine kolleger og lederteamet. At skabe gode sociale oplevelser på vandet kræver en masse bagvedliggende arbejde, som jeg endnu ikke forstår mig på. Bare det at GoBoat har fysiske produkter er et nyt område for mig. Jeg kommer jo fra en digital måde at se bolig og have på men skal nu ud på vandet i en blanding af det fysiske og digitale.
Coronakrisen gør skiftet ikke mindre interessant. At lære en virksomhed at kende hjemmefra. At lede medarbejdere, jeg ikke kender, hjemmefra. Usikkerheden ift. åbning og kundernes adfærdsmønstre i en ukendt tid. Jeg glæder mig til at komme i gang. Og så håber jeg at se mange i mit netværk i GoBoats både – både som private og som firmaudflugter.
Læs GoBoats opslag om min tiltræden her.
Min tid i Bolius
Lidt historie. Jeg sagde op i Geelmuyden Kiese i slutningen af 2013 for at starte mit eget bureau. Men så ringede Bolius. Til jobsamtale nummer to, hvor direktøren i Bolius deltog, dukkede jeg ikke op. Jeg havde simpelthen misforstået tidspunktet. Pinligt. Men heldigvis trak det ikke mere ned, end at jeg startede som digital strateg i Bolius i januar 2014.
En af mine store opgaver var at presse Bolius på forskellige områder. Jeg må nok undskylde overfor nogle kolleger, hvis tæer jeg har tråd på. Men det var – fra mit perspektiv – nødvendigt.
- Vi skulle meget mere på sociale medier
- Vi skulle arbejde mere med struktureret SEO
- Vi skulle få mere ud af vores PR og partnerskaber
- Intern struktur og systematisering er også områder, vi har rykket os langt på
- Vi gik fra 12.000 artikler til 4.000 artikler – derfor kan vi mere effektivt holde dem opdateret, og det har øget vores trafik markant
- Vores data, BI og analyse er på et enormt højt niveau
- Vi skulle arbejde mere med loyalitet og relationer til vores brugere
- Vi fik indført begrebet ”ØL” for Øget Livskvalitet, som Bolius den dag i dag også har som mål for danskerne gennem deres bolig
Fra 2014 til i dag bevægede vi os på Dansk Online Index, der er listen over de mest besøgte danske hjemmesider, fra en plads i 70’erne til en plads blandt de 20 største hjemmesider. Det er sindssygt!
Samarbejde og sparring giver de bedste resultater
Alle de pralende tiltag og initiativer, jeg har listet ovenfor, er kun blevet til, fordi Bolius har en samarbejdsånd, jeg ikke har set andre steder. Vi spiller hver vores rolle i at skabe resultater. Vi er ikke altid enige – men med respekt finder vi de bedste løsninger, som alle arbejder efter.
Vi har også lavet tiltag, der fejlede. Automatisering af nyhedsbreve og et CRM-forsøg landede ret skidt. Men organisationen har lært af det, og heldigvis er de undtagelsen.
Tak, tak og atter tak
Sent i 2017 fik jeg tilbuddet om at lede et på det tidspunkt ikke-eksisterende team. Nu er jeg lidt biased, men vi har med en enorm indsats fra medarbejderne i teamet fået skabt Danmarks bedste marketingteam. Det hedder Udbredelse og Relation hos Bolius, der som bekendt ikke er kommerciel og derfor ikke sælger noget.
Pernille, Morten, Ida, Daniel, Emilie, Kathrine og Fredrik (samt Anita, Anders, Luna og Louisa, der i dag har andre gode jobs) har gjort hver dag til en faglig og social fest i Bolius. Tak.
Tak til min chef Kristine Virén, direktøren Ulrik Heilmann og mine teamlederkolleger Tue Patursson og Michala Dieckmann for støtte og at udfordre mig. Tak til journalister, fageksperter og projektledere for eminent sparring. Tak til digitalafdelingen (inkl. min tidligere chef Bo Hedemann) for at udfordre mine ønsker og bagefter få dem til at gå i opfyldelse. Tak til mine kolleger i administrationen, der har sørget for, alt bare fungerer. Og tak til vores gode kolleger i foreningen Realdania, vores samarbejdspartnere og leverandører.
Mange tak for 6 gode år – jeg glæder mig til at følge med fra sidelinjen.
Billeder: Eric Ziengs