Krig mellem salg og marketing – Game of Thrones style!

Krig mellem salg og marketing - Game of Thrones style!

Salg og marketing er lige så store konkurrenter som Lannister og Stark i Game of Thrones. Men sådan behøver det ikke at være. Se infografikken, og få mine 4 tips til, hvordan salg og marketing kan få gavn af hinanden.

Hvilke afdelinger får de største budgetter næste år?

Jeg skrev for nyligt, hvad virksomheder bør fokusere på, hvis de arbejder med Content Marketing. Men ikke alle afdelinger er enige om, hvor fokus skal være. I den sidste måned frem mod nytår er der deciderede kampe mellem salg og marketing.

Ledelsen har store beslutninger at tage ligesom i Games of Thrones. Hvis du er en del af det mindretal, som stadigvæk ikke har fået set eller læst Game of Thrones, lover jeg, at du godt kan bruge pointerne alligevel.

Er du en Lannister eller en Stark?

De gode folk hos Pardot lavede for nylig en infografik, hvor salg og marketing blev sat op imod hinanden i Game of Thrones-stil. Det vil sige ærkefjenderne Lannister over for Stark.

Kundeservice, HR og IT bliver kaldt “peaceful houses”. De repræsenterer de personer i Game of Thrones, som du har svært ved at huske navnet på. De har været væk i 3-4 afsnit, og når du dukker op på skærmen igen tænker du: “Åhh, hende har jeg set før…?”

Infografikken er lavet for sjov, men den har fat i noget fundamentalt. Afdelingerne bekriger hinanden fra hver deres silo i virksomheden. Konkurrence er sundt, men når den er skyld i, at afdelingerne modarbejder hinanden – bevidst eller ubevidst – bliver hele organisationen svagere.

Brug i stedet energien på de rigtige konkurrenter. Ligesom Lannister og Stark, der i stedet for at bekrige hinanden burde slå sig sammen om at bekæmpe den fælles fjende i nord, The White Walkers (basically en zombie-hær, der vil dræbe alle, red.).

4 måder, salg og marketing kan hjælpe hinanden

Hvis du sidder i salg eller marketing, så overvej, hvordan I fra begge afdelinger kan hjælpe hinanden:

  • Start med nogle fælles mål. Sørg derefter for at evaluere og optimere.

  • Brug de samme systemer, og skab positiv afhængighed af hinanden.

  • Forstå, hvad en succes er for den anden afdeling – kan du hjælpe dem med at opnå den succes?

  • Sidder du i ledelsen, så sørg for, at afdelingernes mål ikke modvirker hinanden.

 

Mangler du et nytårsforsæt i din afdeling, så vælg én eller alle af de ovenstående.

Herunder kommer infografikken, det hele handler om. Fordi du er nået helt herned i indlægget, gætter jeg på, at du er en lille smule til Game of Thrones (ligesom mig). Desværre kommer der kun én sæson om året. Til gengæld har jeg samlet andre vildt gode tv-serier på et Pinterest board til inspiration.

 

Infografik Salg vs. Marketing

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric