HM79: Søgeordsanalyse – en trin for trin guide

Lars Skjoldby
Lars Skjoldby

Hvordan laver du en søgeordsanalyse? Det får du svar på i en trin for trin guide, så dit website rangerer højere i Google søgninger. Lyt med i afsnit nr. 79 af Help Marketing, hvor vi giver dig indsigt i, hvordan du kan lave din egen søgeordsanalyse. 

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Søgeordsanalyse i Help Marketing

Ugens gæst er Lars Skjoldby. Lars er SEO ekspert i sin egen virksomhed Skjoldby og er på besøg for anden gang i Help Marketing. Hvis du vil følge Lars, kan du klikke dig ind på hans twitter-profil.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende

  • Hvad er en søgeordsanalyse?
  • Hvem skal lave en søgeordsanalyse og hvornår?
  • Trin for trin – din guide til at komme i gang med en søgeordsanalyse
  • Sådan beholder du din placering i Google
  • Værktøjer, der kan hjælpe dig med den gode søgeordsanalyse

Lars Skjoldby i Help Marketing

Lars Skjoldby Help Marketing

Derfor skal du lave en søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse handler grundlæggende om at finde ud af, hvad dine potentielle kunder søger efter på Google. Når dine kunder fx skal finde dit produkt, er det vigtigt for dig at vide, hvilke søgeord du bruger. At finde frem til dine potentielle kunder er blot en af grundende til at komme i gang. En anden grund er, at du kan kigge på konkurrenterne for at vurdere hvor høj konkurrence, der er på de forskellige søgeord. Når du har fundet ud af, hvad dine kunder bruger af søgeord, kan du skabe mere relevant indhold, der på sigt skaber mere trafik og sikrer, at du når ud til dine kunder.

Se også:

Søgeordsanalyse er for alle virksomheder

Du kan lave dine søgeordsanalyser i forskellige stadier. Hvis du er nystartet er det oplagt at finde ud af, hvad dine potentielle kunder leder efter. Er du løbet tør for inspiration til dit nyhedsbrev,  kan du finde inspiration til dit indhold ved at kigge på, hvad kunderne søger efter. Det er aldrig dumt at lave en overordnet analyse, da du kan se dine kunders søgeretning og få en bedre forståelse for deres adfærd. Det kan være nok til at skabe fordele både for dig og dine kunder.

Start med din søgeordsanalyse hurtigst muligt

Du bør lave en søgeordsanalyse, så snart du skal til at udforme din strategi, da det giver dig et indtryk af dine potentielle kunders søgeretninger. Udover at få en idé om søgeordene, kan du også bruge analysen til at udforme en markedsanalyse – ved at udforme analysen fra start, vil du have målepunkter at gå efter. 

Din guide til en god søgeordsanalyse – trin for trin

  1.  Find ud af, hvad du skal bruge søgeanalysen til. Er det en søgemaskineoptimering, hvor du rammer alle folk i salgstrakten eller målrettet Adwords, hvor du rammer dem langt nede i salgstrakten?
  2.  Brainstorm. Noter alt du ved om dine produkter eller emnet du skal skrive om. Saml det i et regneark. Du kan bruge værktøjer til at hjælpe dig. Skriv et søgeord i Google, hvorefter Google i en slags dropdown kommer med forslag i søgefeltet på, hvad andre har søgt. Brug den som inspiration og lav en liste med en masse søgeord. Du kan også bruge de relaterede søgninger i bunden.
  3. Brug Google Keyword Planner, indsæt dit søgeord og se hvor mange, der allerede bruger søgeordet. Du skal have en GoogleAdwords konto for at bruge værktøjet. Her kan du uploade hele dit regneark, hvor du modtager data omkring antal søgeord på Google. Dette vil give dig en pejlesnor ift. konkurrencesituationen på søgeordet. Ranger dem efter deres volumen, så du ved hvor du skal starte. I Keyword Tool kan du indsætte dine søgeord, så du får listet mange  forskellige variationer af dine søgeordet op. Her kan du også danne indtryk af kundernes søgeretninger inden for emnet.
  4. Find ud af, hvad konkurrencen er på søgeordene. Du kan få et godt overblik, hvor du får udvalgt områder, der kunne være interessante at arbejde med. Hvor høj er konkurrencen på søgeordene? Sæt søgeordene ind i Google og kig på top 10 ift. søgeordenes placering. Her skal du vurdere, om søgeordet er værd at arbejde videre med. Vurder ud fra kriteriet: Domænerating – hvor høj er konkurrenternes ift. dit site?
  5. Kig på top 10. Her handler det om SEO – kig  blot på, hvordan konkurrenterne gør for at vurdere konkurrencen. Udpeg en håndfuld konkurrenter eller søgeord at kigge på.
  6. Prioriter. Udvælg de vigtigste søgeord, som du vil arbejde med og ranke højt på. Her vil det være en god idé at få lavet en analyse af, hvor langt nede du ligger på de udvalgte søgeord. Hvis du ligger langt nede, skal du prioritere et andet søgeord, hvor du ligger højere. Vurder det ift. optimeringsmulighederne. Søgeordsanalysen anviser dig til prioriteringen af dit arbejde.
Se også:

 Opdatér og behold din placering i Google

Hvis du allerede har en side, så brug GoogleSearchconsole. Her vil du få indsigt i, hvad du bliver fundet på i Google. Der er masser af lavthængende frugter. Her kan du starte forfra i guiden og optimere igennem trinene. Opdater din søgeordsanalyse hvis du vil vækste og ind på nye markeder. Et råd er at tage et kig på den en gang årligt for at være sikker på, at du er der, hvor brugerne søger. Så snart der sker forandringer, vil det være en god idé at vurdere om du skal opdatere dit indhold.

6 værktøjer, du kan bruge, når du skal lave din søgeordsanalyse

  1. GoogleKeyword Planner: Med dette værktøj kan du finde ud af, hvor mange søgninger, der er på de enkelte søgeord hver måned. Find ud af, hvornår din søgesæson er. Det kan sagtens være en måned før, der er højsæsonen for køb.
  2. Google Search Control: Værktøjet viser det, du allerede bliver fundet på. Hvor ligger du ift placering og hvad er din klikrate?
  3. KeywordTool IO: Du kan bruge værktøjet til at finde søgestrømme. Hvad søger dine potentielle kunder på, når de søger på dit produkt?
  4. Rebutter ME: Her vises HV spørgsmål på dit søgeord. Indtast dit søgeord og få spørgsmål tilbage til inspiration.
  5. Longtail Pro: Du kan få flere longtail ud. Værktøjet trækker den primære data fra Google planner. Her kan du få god data ud, som kan hjælpe dig. Det koster dog penge at benytte.
  6. Screaming Frog: Her får du en intern søgeordsanalyse, hvor du kan se dine titles og metabeskrivelse– her kan du få struktur og lave din arbejdsplan. Værktøjet koster 1000 kr. årligt i licens.
Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

[…] Kig på din søgeordsanalyse, har du ikke sådan en, kan du lytte dette podcast og få en trin for trin guide med Lars Skjoldby og Eric Ziengs […]

Svar på denne kommentar

[…] måske fået lavet en søgeordsanalyse, der har givet dig de vigtigste nøgleord for dit website (lyt til denne guide til søgeordsanalyser). Hvis du er løbet tør for ideer til indhold, kan du kigge efter huller i din […]

Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric