HM70: Salg via sociale medier

Leif Carlsen
Leif Carlsen

Relationsopbygning samt en stabil balancegang mellem klassisk salg og social selling - det  giver dig konkurrencefordele i dit salgsarbejde på de sociale medier. I afsnit nr. 70 af Help Marketing giver Leif Carlsen sine bud på, hvordan du kommer igang med salg via social medier.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Skab salg via sociale medier i Help Marketing

Ugens gæst er Leif Carlsen. Leif er social selling specialist hos Social Selling Company. Samtidig med det er han også dén patreon, der har støttet Help Marketing aller-mest. Leif er desuden medvært på Social Selling Radio podcasten. Til dagligt hjælper Leif virksomheder med den salgsmæssige side af social selling.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Du får definitionen på social selling
  • Indblik i balancegangen mellem social selling og klassisk salg
  • Konkurrencefordele ved social selling
  • Ting du skal undgå ved salg via sociale medier
  • 3 konkrete tips til opstart af dit social selling arbejde

Leif Carlsen i Help Marketing

Help marketing 70 Leif Carlsen

Skab via sociale medier

Når vi beskæftiger os med social selling, handler det om at arbejde med tillid. Når du er en del af et netværk, skal du opbygge tillid og viderebygge den på de sociale medier. Det er vigtigt at huske på, at vi laver indhold for at hjælpe kunderne. Social selling er brugbart både i B2C og B2B, men forklares bedst med human to human. Det handler om relationssalg, da det er her, vi opnår den største effekt.

Vi kender alle de klassiske sælgertyper, som vil gøre alt for at sælge til os. Social selling handler om at afkode en balancegang til klassisk salg. Som mennesker kan vi ikke lide at blive solgt til. Det vil ikke være en rar følelse at sælge folk noget, de ikke har brug for. Derfor bruges social selling ikke som et redskab, der skal presse et salg, men til at oplyse brugerne om hvorfor de måtte have et behov for dit produkt eller dine ydelser, så de på sigt vil købe hos dig. En vigtig faktor er at forstå påvirkningen af kunden, derfor skal du gå med små skridt. En proces du kan benytte er at indlede med at connecte på LinkedIn, kommentere en blogpost for så at dele blogposten. Dit mindset udgør en vigtig faktor.

Se også:

Når kunderne er ved at blive varme og befinder sig i salgstragten, stiller de spørgsmål, der indikerer købssignaler. Der skal du bevæge dig væk fra de sociale medier og sætte et møde op og altid have kundens udbytte i mente, da det er det vigtigste.

Social selling skaber konkurrentfordele, da du forbliver i kontakt dine kunder. Du kan fx tage kontakt ved at sende et blogindlæg, du mener kunden vil have interesse i. Lad bolden rulle stille og roligt, så I ikke mister kontakten.

Den opbyggede relation du opnår til kunderne skal kombineres med klassisk salg. Forenet giver disse et redskab til at skubbe kunden i din retning med et glimt i øjet.

Du skal undlade at snakke om priser i dit content. Skru ned for priser og promoverende budskaber i dine blogindlæg. Vent med priser til behovet er til stede.

Se også:

3 konkrete tips til, hvordan du kommer i gang med salg på de sociale medier

– Med udgangspunkt i LinkedIn (læs også det vi hader ved LinkedIn samlet med guides til at komme uden om besværet her).

  1. Sørg for at have en opdateret LinkedIn profil
  2. Dyrk dit netværk! Udvid det med nye relationer
  3. Vær aktiv på din profil! 2-3 gange ugentligt

 

Fleksy Keyboard

Er du træt af, at autocorrect på din telefon ikke er god nok? Så skal du prøve Fleksy Keyboard, der er dit optimerede keyboard med genial autocorrect, og så er det endda et af de hurtigste keyboard i verden. Derudover kan du designe dit eget keyboard, så det fx fylder mere eller mindre af skærmen afhængigt af dit behov, du kan selv vælge farverne på keyboard, og du kan tilføje fede GIFs og emojis. Det sidste bruger jeg ekstremt meget!

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric