HM215: Sådan designer du et brugerinterface, som 4 mio. danskere gider bruge

Peter Gregersen brugerinterface

Peter Gregersen er UX-manden bag MobilePay - hør, hvordan designerne bag appen, som 4 mio. danskere bruger, arbejder med brugerinterface.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Hvordan designer du et brugerinterface, som dine brugere gider agere med?

Det er ugens podcast-gæst ekspert i.

Han står nemlig bag designet på MobilePay, som 4 millioner danskere har downloadet til deres telefon.

 

Ugens gæst: Peter Gregersen

Peter Gregersen er Lead UX Designer hos MobilePay. Det betyder, at han hele tiden hjælper med at forbedre brugeroplevelsen på appen. Følg ham på LinkedIn eller Twitter. Hør med for at høre:

  • Hvor mange rettelser de lavede til MobilePay den første måned efter lancering (det er flere, end du tror)
  • Hvad pokker en wireframe er, og hvordan du bruger den
  • Hvorfor det er en god ide at lave fejl, når du skal lave brugerinterface
  • Hvilke steps der ligger i udviklingen af et godt og brugervenligt design.

 

Hvordan starter man med at lave et brugerinterface?

Du starter ikke med løsningen. Du starter med problemet – hvad er brugerens pains?

Hvilke afdelinger vil man som UX’er gerne have input fra? Man skal snakke vidt og bredt, men også eksistere på at være eksperten i brugeroplevelse.

Spis elefanten i meget små bidder. Der er ingen, der kan overskue den store løsning til 4 mio. brugere – skær ned til et minimumsniveau, og test jer frem.

I MobilePay fik de lov til at lancere noget, og derefter kunne de forfine oplevelsen, da de fik brugere ind. Da de lancerede MobilePay i maj 2013, lancerede de 5 forskellige rettelser i den første måned.

Se også:

 

Hvordan udvikler man et brugerinterface?

I dag er UX noget, folk forventer – dit produkt skal have en god brugeroplevelse.

Når MobilePay begynder at designe produkter, starter du med at tegne det (et såkaldt wireframe). Konceptuelt går du fra bagsiden af en serviet til en analyse, tegne rigtige wireframes med flows og derefter tegner du hele brugeroplevelsen. En wireframe er en stregtegning af dit produkt, hvor du ikke designer i dybden.

Peter startede fx med at tegne MobilePay i en grim PowerPoint, og så blev den først smukkeseret senere.

Derefter skal du finde dit udtryk, og her har du brug for en god designer til fx at designe knappernes farver og fonte. Altså: Smør farve ud over de wireframes, de har lavet i PowerPoint, PhotoShop, eller hvor du nu designer. Det skal layoutes, før du udvikler.

Derefter går du mere over i udviklerdelen, indtil du er klar til at teste – lige så snart du har noget digitalt.

I MobilePay var de tidspressede og lavede expert reviews internt, hvor de bad kolleger teste appen igennem. Gav det mening for dem som brugere?

Se også:

 

3 gode råd til brugerinterface

  1. Alle forventer UX i dag. Så du SKAL gå op i det!
  2. Sørg for at nedbryde organisatoriske barrierer. IT er grundlaget for UX og er ikke bare en serviceenhed.
  3. Mennesker er ikke rationelle – design til rigtige mennesker. Husk på, at de fleste af os groft sagt er dumme og dovne, når vi bevæger os digitalt.

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric