HM213: Sådan brander du dig med inspirerende billeder på Instagram

Hvordan bruger du din Instagram-profil kontra InstaStories? Hvordan får du flere følgere? Og hvordan gør du dine billeder på Instagram pæne? Lyt med her.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Billeder på Instagram – er det virkelig noget for virksomheder og organisationer?

JA! – hvis du spørger Ida Christine Andersen og Anne Kring.

Instagram er et branding- og ambassadørmedie med en stor målgruppe i Danmark, som du kan inspirere til at følge dig.

 

Ugens gæster: Ida Christine Andersen og Anne Kring

Ida Christine Andersen er digital marketingkonsulent og ejer i Spread Your Word. Følg Ida Christine på LinkedIn, Twitter og Facebook. Anne Kring er professionel portræt- og reklamefotograf. Følg Anne på LinkedIn. De er bl.a. skarpe til, hvordan du skaber en tiltrækkende profil på Instagram.

Du kan selvfølgelig også følge Anne på Instagram og Ida Christine på Instagram. Hør dem fortælle om:

  • hvad det er, billeder på Instagram kan
  • de mest gængse funktioner i Instagram
  • hvordan du bruger Instagram-profilen kontra InstaStories (jeps, der er forskel)
  • hvordan du redigerer dine billeder lækre (uden at gå amok i filtre).
Se også:

 

Hvad er det, billeder på Instagram kan?

Instagram er billedbåret, og du kan sagtens koble tekst på, men billedet og hashtagget er i fokus. Der er 34 mio. brugere på verdensplan, og i Danmark er der et overtal af kvinder på Instagram. Det er den moderne form for dameblad, nemlig en god mulighed for at få vist produkter ude i virkeligheden. Instagram har åbnet op for InstaStories, som er et nyt slags feed fra dem, du følger.

Med billeder på Instagram har du mulighed for at style din hverdag. Det kan du sagtens gøre, selvom du er b2b. Du kan fx bruge billeder af medarbejderne eller give inspirationsquotes. CareerFoundry er et eksempel på en virksomhed, der gør det godt med quotes, uden at det bliver for kikset.

I InstaStories er formålet mere at give et kig behind the scenes. Derfor lægger mange videoer op her og bruger det som fx YouTube.

Ændrer du din profil til virksomhedsprofil, får du også indblik i data på, hvor langt du kommer ud. Er du endnu mere datanørdet, kan du fx hente Iconosquare. Men Ida Christine anbefaler, at du i højere grad holder øje med kommentarer frem for reach – for det er mere sigende for, hvor godt du kommunikerer med dine kunder.

Se også:

 

Hvordan sørger du for, at dine billeder på Instagram ser lækre ud?

Anne Kring anbefaler, at du laver billeder med blikfang. Gå tæt på det, der er vigtigt. Er det personer, så overvej udtryk – fx lidt skøre, sjove eller andet, der giver blikfang.

Overvej også en gennemgående stil på alle billederne – fx en rød tråd i dine filtre eller den måde, du tager billederne på. Det gør, at billederne ser professionelle ud. Anne har fx kun her-og-nu-billeder liggende på sin profil og ingen af sine færdigredigerede billeder. Overvej, om du vil mikse det, eller om du vil holde dig til én ting.

Er du presset på tid, men vil gerne lægge noget op, fordi det er relevant, så kan du bruge InstaStory. Der må det gerne gå lidt hurtigere, og det behøver ikke se lige så lækkert ud. Husk at skyde dine billeder og videoer til InstaStory i højformat. Tager du billederne direkte på Instagram-appen, er der begrænsede muligheder for redigering. Tag derfor billederne med kameraet på telefonen, og brug en app til redigering, inden du lægger billedet på Instagram.

Tag gerne 7-10 billeder af det, du gerne vil vise billeder af. På den måde sikrer du, at du fanger det rigtige udtryk og det rigtige lys.

Anne bruger Snapseed til at redigere sine billeder. Juster lysstyrken, kontrasten, skarpheden, farvebalancen, overvej beskæring, og læg til slut et filter på, hvis du har lyst. På den måde kan du fintune billeder uden bare at redde det med at smække et filter ind over.

Se også:

 

Hvorfor ofte skal man udgive billeder på Instagram – og hvordan får man flere følgere?

Det er vigtigt at være aktiv ligesom på andre sociale medier. Udnyt Stories, der p.t. giver rigtig meget traction fra brugerne. Læg billeder op jævnligt på profilen, og brug Stories, når der sker noget.

Vil du gøre det godt på Instagram, så research inden for din egen genre, hvem der gør det godt. Hvilke hashtags bruger de, og hvilke hashtags bruger brugerne? Brugerne kan fx følge hashtags i stedet for profiler. Er du en dansk profil, så brug engelske hashtags, fordi du hurtigere vil få likes – og dermed et boost i algoritmen.

Se også:

 

2 råd fra Anne til at få lækre billeder på Instagram

  1. Afsæt tid til at tage masser af billeder.
  2. Øv dig i at redigere billederne, inden du lægger dem op.

3 råd fra Ida Christine til at få succes med sin profil på Instagram

  1. Find ud af, hvad dine følgere går op i, og lav værdifuldt indhold til dem.
  2. Tjek profiler ud, der er relevante for brugerne.
  3. Interager med brugerne – snak med dem!

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric