HM212: SEO for webshops – få nu styr på det

Tobias Ehlig SEO for webshops

Har du en webshop, skal du have styr på din SEO. Ellers misser du kunder, der sidder og søger efter lige netop det produkt, du tilbyder. Få Tobias Ehligs bud på, hvor du skal sætte ind med SEO for webshops.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

SEO for webshops – er det en særlig ting?

Jeps, hvis du spørger dagens gæst.

Der er nemlig nogle helt særlige søgemaskinetricks, du skal være opmærksom på, så din biks får de søgeresultater ude hos kunderne, som du ønsker.

Ugens gæst: Tobias Ehlig

Tobias er chef og konsulent hos Searchbrain. Følg ham på LinkedIn. Hør Tobias tale om:

  • teknisk SEO
  • onpage-SEO
  • offpage-SEO

Tobias anbefaler, at man går i gang med SEO, lige så snart man har sit domæne og en shop, der virker. Lad os se, hvad du skal gøre:

Se også:

 

SEO for webshops: Teknisk SEO

  • Du har mulighed for at have WWW og/eller HTTPS foran dit domæne. Du skal vælge 1 af dem. HTTPS er bedre end HTTP.
  • Hastighed: Har du ikke arbejdet med at øge hastigheden for nylig, så kig på det, så den loader så hurtigt som muligt. Det kan du fx gøre ved at kigge på dine billeder, men ellers er det en udvikler-opgave.
  • Mobilvenlighed er vigtigt, fordi flere og flere køber via deres telefoner.
  • Struktureret data betyder, at der er ting, du kan få vist på Google, hvis du har tagget den rigtigt. Fx pris, lagerstatus og anmeldelser. Det tiltrækker opmærksomhed, klik og salg.
Se også:
  • Redirect af døde URL’er: få dem redirectet til aktive URL’er, fx ved udgåede produkter kan du redirecte til lignende produkter.
  • Indeksering: Det er vigtigt, at du har styr på dine kategorier og underkategorier, så Google kan finde dem, og der kan blive tilført noget linkværdi. Der er canonical tags og noindex tags, du kan bruge.
Se også:

 

SEO for webshops: Onpage-SEO

  • Søgeordsanalyse: Find de ord, folk leder efter med en søgeordsanalyse. Se, hvad din trafik er, med Google Search Console, brug Google Ads’ søgeordsplanlægning til at se foreslåede søgeord, eller brug Ahrefs. Få lavet en lang liste med ord og gå i gang med at sortere – fx efter relevans eller søgevolumen.
  • Én kategori pr. søgehensigt: Når du har en endelig liste over det, du vil findes på, må du kun have én kategori pr. søgehensigt. Et ord i ental og flertal skal være på den samme side.
  • Title tags (kategorier og produkter): Title tags er et af de elementer, der tager mindst tid, kontra den effekt det kan have. Title tags er den overskrift, du ser i Google.
  • Tekster: Mange bruger krudt på produkttekster frem for kategori-tekster. Men kategorisider er faktisk vigtigere i SEO-perspektiv, fordi du har flere ord at gøre godt med.
Se også:

 

SEO for webshops: Offpage-SEO

  • Nemme links: Skriv til dine leverandører, der typisk har en leverandørliste på deres site. Skriv selv, det kan du ikke hyre et SEO-bureau til.
  • Svære links: Sinful.dk laver fx undersøgelse på baggrund af noget data, de har, og så kan de lave PR ud af det. Du skal bruge lang tid på det, men til gengæld kan du få rigtig meget ud af det.
  • Køb af links: Det er blevet mere almindeligt at købe links på fx blogs og medier. Google kan lige nu ikke aflæse, om indholdet er betalt eller ikke betalt, så det virker fint.

 

3 værktøjer, Tobias anbefaler til SEO-arbejdet i webshoppen

  • Google Search Console: Se det som en slags tilføjelse til Google Analytics. Det er gratis.
  • Søgeordsplanlægning (Google Ads): Det kræver, at du bruger lidt penge i Google Ads, men det er smart til at få inspiration til, hvilke søgeord du skal rangere på.
  • Ahrefs: Det er Tobias’ yndlingsværktøj, som han bruger til at tjekke backlinks og udtrække, hvilke søgeord hos konkurrenterne der giver mest omsætning.

 

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric