HM210: Butiksindretning i IKEA – sådan gør de

Henriette Ekholm

Hvordan vælger IKEA produkterne på P-pladsens reklameskilte? Og hvad er der med de der gule poser? Hør IKEAS indretningschef fortælle om butiksindretning.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Her er et vildt gæt om dig: Du har prøvet at være i IKEA.

Men har du tænkt over, hvordan IKEA laver deres genkendelige og succesfulde butiksindretning – som du kan genkende, uanset om du er i IKEA i Glostrup eller Prag?

Det handler dette podcast-afsnit om.

 

Ugens gæst: Henriette Ekholm

Henriette Ekholm er kommunikations- og indretningschef for IKEA Danmark. Hun indretter deres varehuse og skaber visuel rød tråd i både det digitale og butikkerne. Følg hende på LinkedIn. Hent inspiration på IKEA.dk og deres Instagram-profil.

Hør hende fortælle om:

  • hvordan IKEA udvælger de kødboller og vaser, du ser på reklameskiltene ude på parkeringspladsen
  • hvorfor du altid kan få de gule poser ved indgangen
  • om du virkelig kun kan få en hotdog til en tier i restauranten
  • hvorfor Eric altid køber en pakke Twix med 5 stk. i nede ved kassen.

Sidste gang, Henriette var i podcasten, handlede det om kundeindsigter. I dag handler det om butiksindretning.

 

Hvordan arbejder IKEA med deres kunderejse?

IKEAS kunderejse ser typisk sådan ud, at den starter online, fortsætter i butikken og slutter online.

Mange mennesker møder IKEA gennem deres katalog, som varer i et år, og som folk ofte gemmer. Man kan godt betragte IKEA-kataloget som content marketing, der gerne vil inspirere læserne.

Se også:

 

Butiksindretning i IKEA: Sådan gør de

På parkeringspladsen:

Udenfor varehuset: Du skal altid kunne kende IKEA i bybilledet. Man er aldrig i tvivl om, hvor IKEA-varehusene ligger. Det skal være visuelt nemt at genkende.

De gør det også nemt at vise vejene ind i varehusene: Vil man ind og inspireres, eller skal man bare hente en ordre, som man har bestilt online?

De kommunikerer også, hvad de er i gang med, allerede ude på parkeringspladsen: De viser produkter, og de viser, at man kan få et godt måltid mad med fx kødboller på reklameskilte.

De har 4 årlige produktlanceringer. Og det skal være synligt i alt, hvad de gør. Inde for de forskellige områder af markedsføring har de redaktionsmøder, hvor de vælger, hvilke produkter der skal vises hvor – og med hvilket budskab. Har de fx et budskab om at bo på lidt plads, så skal reklameskiltene på parkeringspladsen vise produkter, der understøtter det budskab.

 

Inde i varehuset:

Man skal hurtigt finde ud af, at man er i et boligindretningsfirma – så de vil inspirere fra starten. Man skal heller ikke være i tvivl om, at det er et skandinavisk boligindretningsfirma. Det vises fx med farver, de svenske navne og måden at præsentere varerne på.

De gule poser ligger klar, når du kommer ind. Det er en del af deres butiksindretning, at de gerne vil give poserne i indgangen, fordi det er nemmere at gå rundt med en pose i boligafdelingen – og så kan man senere få fat på en vogn.

Ideen er, at når man kommer på møbeludstilling, skal man blive inspireret til det komplette køb. Der skal kunderne inspireres til at foretage køb, som de ikke havde regnet med, fx nye puder til sofaen.

Bagefter kommer man ned til boligtilbehør, hvor det skal være nemt at finde sine varer, og man skal nemt kunne indhente viden om produkterne.

 

Inde i restauranten:

I det første varehus spurgte de kunderne, hvorfor de forlod varehuset uden varer. Svaret var, at de var sultne. Derfor må folk ikke gå rundt på tom mave. Det skal være sådan, så alle kan få et godt måltid mad, og det har de gjort plads til i deres butiksindretning. Efterhånden kan du godt få en god bøf eller fisk og ikke kun en hotdog til 10 kr.

 

Børneområdet:

Børnene skal have en sjov dag, og derfor har de børneområdet. Det er under sikre forhold, og forældrene kan stå i det lidt sværere køb (fx køkken) uden stress. Ikke alle børn har lyst til at være i sådan et legeland, så de har også små legestationer rundt omkring.

Se også:

 

Hvordan bruger IKEA deres kundeklub?

Pointen her er at skabe en dialog med kunderne, sådan så de kan stille dem spørgsmål og invitere dem ind til forskellige arrangementer, hvor de kan tale om boligindretning. Det primære formål er ikke at stikke produkter i hovedet på dem.

 

3 råd til butiksindretning

  • Få kortlagt, hvordan kundernes adfærd er i butikken. På den måde ved du, hvor du skal lave tiltag.
  • Prøv det af! Giv den gas i butiksindretningen – du kan altid lave det om igen.
  • Tænk ikke kun visuelt – brug fx også dufte og lyde.

 

Se, hvad lytterne af Help Marketing fortæller, de har købt i IKEA, uden det egentligt var planen.

Om Help Marketing Podcasten

Help Marketing er en podcast, der gerne vil gøre dig bedre til online markedsføring. Med +200 programmer er Help Marketing en af de største marketing-podcasts på dansk, der lærer dig om alt fra SEO til kampagner og sociale medier. Lad dig inspirere og få ny viden af Eric Ziengs, der hver uge interviewer en ny ekspert fra marketing-land.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric