HM160: Driv salg med AdWords kampagner

andrew_lolk

Adwords kampagner kan være et effektivt redskab til at drive slag til din webshop. Men hvordan sætter du dine kampagner op, så du får brugerne til at konvertere? Når du skal sælge internationalt og reelt skal vokse måned for måned i salg, skal du prioritere. Men hvad virker og hvad virker ikke? Det giver AdWords ekspert Andrew Lolk dig svaret på i ugens Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Lær mere om hvordan du laver AdWords kampagner til at sælge bedre

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: AndrewLok

I denne uge har vi besøg af Andrew Lolk, der er chef hos SavvyRevenue og på dansk PPC Profit. Her hjælper han mellemstore og store e-commerce forretninger med at mest ud af deres paid advertising (Pay-per-click). I dette afsnit vil vi særligt fokusere på AdWords kampagner. Du kan fange Andrew på LinkedIn og Twitter.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvornår det kan betale sig at arbejde med AdWords kampagner
  • Hvor og hvordan skal du starte, hvis du vil i gang med AdWords kampagner
Se også:

Det skal du have styr på inden du får i gang med annoncering

Begrebet PPC (Pay Per Click) dækker i dag over stort set alle online annonceringskanaler. I dag fokuserer vi på AdWords.

Men før du overhovedet går i gang med at kaste penge efter AdWords, skal du have en god forretning. Minimum ét produkt der er værd at skyde penge efter og helst en webshop, der allerede generere noget salg.

Andrew oplever at manglende salg ikke bare kan redes med AdWords kampagner. Mange gange er det forretningen der skal justeres. Så jo bedre salg uden AdWords kampagner, jo bedre effekt du får af dine AdWords kroner.

Hvis du har besluttet dig for at prøve kræfter med AdWords kampagner som Webshop-ejer, anbefaler Andrew , at du starter med det, der hedder en shopping-kampagne. Det er helt simpelt et billede og oplysninger om et konkret produkt og navnet på din shop. Så viser google din annonce til de brugere, der søger efter den type produkter, du sælger, da disse personer allerede er tæt på en købsbeslutning. Det er et godt og sikkert sted at starte, hvis du vil skabe overskud for dine AdWords kroner.

Se også:

Du har måske hørt til sagen, hvor EU beskylder Google for at misbruge sin markedsposition gennem AdWords. Vi skal ikke gå ind i sagen nu, men det er en bekymring Andrew ofte møder. Google har allerede tilladt andre søgemaskiner (Pricerunner etc.) at annoncere i Google Shopping, men det betyder bare, at du skal være endnu bedre til at bruge Google Shopping.

Sådan kommer du i gang med AdWords

Hvis vi igen tager udgangspunkt i en shopping-kampagne, råder Andrew dig til at opsætte to kampagner. Et der er søgeordsspecifikt på det produkt, du vil sælge, og et, der er mere generelt om din forretning. Et godt eksempel kan fx være Nike, der gerne vil sælge løbesko. I det første spor snæver Nike nøglesøgeordet ind til fx Nike maraton løbesko. I det andet spor bruger man blot løbesko som søgeord. Ved at adskille søgeordne, kan du gå direkte efter dem, der er meget tæt på købsbeslutningen. De vil nok bruge et mere specifikt søgeord som i vores første eksempel. Du vil kunne allokere flere penge til din mærkekampagne, da konverteringsraten ofte er højere.

Søgeordskampagner

Når du har styr på shopping-kampagnerne er næste skridt en søgeordskampagne.

  • En hovederegel, når du skal bygge søgeord, er altid at prioritere dit mærke. Hvis vi bruge samme eksempel som før, bør du altid begynde med Nike marathon løbesko og ikke marathon løbesko. Igen vil brugerne være tættere på en købsituation, så konverteringen er tættere på og derfor mere værd.
  • Næste skridt er specifikke produktnavne. Det kalder vi kategorisøgeord. I vores eksempel ville marathon løbesko være kategorisøgeordet.
  • Sidste skridt er de helt generelle søgeord, som i dette tilfælde ville være løbesko. 

Jo mere generel du vælger at være i dine søgeord, jo større sortiment, bør du have.

Du kan bruge dine egne købsvaner som rettesnor. Det er nok sjældent, du bare vil søge på ordet løbesko for derefter at klikke på den første annonce du ser og købe. Hvis brugeren bruger så generelt et søgeord, vil hun ofte blot inspireres og undersøge, hvad der er på markedet. Hun er ikke klar til at købe.

Se også:

Du kan også bruge AdWords kampagner til retargeting. Til din shopping-kampagne anbefaler Andrew en standard set-up, der holdes enkelt. Med en retargeting AdWords kampagne kigger Google på, hvilke produkter brugeren tidligere har klikket på. Disse produkter bliver så vist i display annoncer. Hvis du er i tvivl om, om retargeting er det rigtige for dig, har Andrew en grundregel. Jo dyrere dit produkt er, jo mere effektiv plejere retargeting at være. Netop fordi kunden ofte skal eksponeres flere gange, før de køber.

Forbedringspotentiale hvis du har kørt AdWords kampagner i længere tid

Mobile vs desktop i AdWords kampagner

Lav AdWords kampagner skræddersyet til mobilen. Sørg for, at dit website også som minimum er responsivt. Statistikerne viser, at vi ofte søger på mobilen, men sjældent køber fra mobilen. Det kan skyldes, at langt de fleste webshops stadig ikke er fuldt optimeret til at kunne gennemføre en købsproces smertefrit over mobilen.

Du bør ikke eksekvere AdWords kampagner som om, brugerne kun kun bruger én enhed. Tag en af de kampagner, der virker bedst og del den op i to – en til mobil og en til desktop. Hav øje for, hvilke devices brugeren bruger i de forskellige faser af kunderejsen.

Andrew har i arbejdet med en kunde optimeret en kampagne til mobilen. De gik fra 0 til 3 gange pengene igen på den ene AdWords kampagne. Den primære ændring var at slette det helt generelle søgeord og øge buddet. De satte fokus længere nede i salgstragten med søgefrasen Nike marathon løbesko. Når man søger så specifikt på mobilen, er man klar til at købe og så skal anoncen ligge helt øverst. Derfor kunne de sætte buddet op.

Se også:

Optimer dine shopping-kampagner

En lavthængende frugt er at bryde dine produktgrupper op. Fx hvis du har en overordnet kategori, der hedder kjoler kan du med fordel bryde den ned i mærke, farve, stil osv. for at kunne dække de mere specifikke behov, som ofte fører til konverteringer. Derudover kan du hurtigt aflæse, hvilke mærker der sælger bedst og derved, hvor du skal fokuserer dine AdWords kampagner.

Når shoppen er tilpas stor og alle basics er dækket, er sidste skridt at sikre, at alle mærker og kategorier er dækket med søgeord. Fx hvis du får nye mærker og styles ind ofte, er det vigtigt, at huske hele tiden at tænke den ind i dine AdWords kampagner.

Ét råd nybegynderne og ét til den erfarne inden for AdWords kampagner

  1. Skal du først til at starte med AdWords kampagner nu, så sørg for, at dine søgeord passer til dine produkter
  2. Har du været i gang noget tid, så fokuser på dine shopping-kampagner. De kan oftest altid optimeres. Bryd dine kategorier ned i mere specifikke søgeordssammensætninger. Derudover anbefaler Andrew , at du differentiere mellem AdWords kampagner til desktop og mobilen.

Et par sidste tip på faldetrebet fra Andrew til dig, der gerne vil vide mere om, hvordan du optimere din webshop til mobilen. For det første, invester i bogen Smartphone E-commerce  af Benjamin Gundgaard. Let fordøjelig og hands-on guide til optimering. For det andet, find ud af hvad i er gode til i den virksomhed og outsource resten. For at have succes og vækste med din webshop i 2017, skal du have styr på alle elementer af din online markedsføring.

Se også:

Limetless

Limetless (Chrome extension) er en et time management system, der giver dig det fulde overblik over, hvor og hvordan du bruger din tid. Det går tjenesten ved at holde øje med hvad du bruger din tid på på computeren. Den holder statistik og så kan du se hvor ofte du liiiiige lave en overspringshandler og hvor meget tid du spilder på eb.dk.

Limetless giver dig løbende råd til, hvordan du kan optimere din tid og blive mere produktiv og bedre til at prioritere. Limetless dashbord inkluderer ligeledes en notesblog og to-do liste.

Den perfekte extension til dig, der har en travl hverdag og ønsker at øge din produktivitet og fokusere din tid.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Super godt podcast.

Et spørgsmål i forhold til shopping.

Hvad er din erfaring i forhold til performance?

Hvad er en realistisk ROAS på shopping?

Er godt klar over, at det afhænger meget af branchen.

Svar på denne kommentar

    Hej Emil,

    Du kan typisk få en performance mellem 5x og 10x ROAS.

    Det afhænger selvfølgelig af branchen, men i højere grad afhænger det af hvordan du sætter det op og efterfølgende optimerer kampagnerne.

    I sidste ende bør det også afhænge af hvad webshoppens egne mål og profitgrad er. Hvis du går break-even ved 2x pengene igen og Shopping performer med 5x pengene igen, så kan det være vigtigere at vækste til samme ROAS end det er at forbedre kampagnerne til at give bedre ROAS.

    På den anden side, hvis du har 2x ROAS og dit break-even punkt er 5x ROAS, så handler det immervæk om at få optimeret til 5x ROAS.

    Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal