HM158: Sådan sælger du internationalt

steffen_hedebrandt

Når du skal sælge internationalt og reelt skal vokse måned for måned i salg, skal du prioritere. Men hvad virker og hvad virker ikke? Det arbejder Steffen Hedebrandt hårdt med i Airtame. Få hans gode råd og oplev hans nysgerrig hed i ugens Help Marketing.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Lær mere om hvordan du sælger dit produkt internationalt

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Steffen Hedebrandt

I denne uge har vi besøg af Steffen Hedebrandt, der er Head of Marketing i teknologivirksomheden Airtame, og fortæller, hvordan han har bygget en marketingmaskine fra scratch, så Airtame er vækstet fra næsten ingen omsætning til ca. 50 mio. i omsætning i 2017. Airtame er et trådløst skærmdelingsprodukt, som primært sælger B2B. Derudover er Steffen fast blogger hos Børsen. Du kan følge Steffen på Twitter, Facebook og LinkedIn.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvordan Airtame bruger Facebook annoncering til at få kunder og teste nye markeder
  • Hvordan Airtame opbygger relationer til potentielle kunder og øger salget markant.
  • Hvorfor markedsføring blot skal gå i nul for at give mening.

Derfor virker Facebook annoncering for Airtame

Airtame sælger deres produkt i knap 50 lande, men primært USA og derefter lande som Canada, England, Tyskland samt hele Norden. På tværs af kloden kan de se, at deres primære målgruppe er early adopters.

Netop det segment tillader Facebooks annoncesystem dem at ramme globalt via deres custom audiences.

Facebook giver dem mulighed for at få fat på enorme markeder som fx USA, da der er mange flere mulige interesserede i produktet internationalt. De når ud til ca. 3,5 mio. mennesker hver måned med deres annoncer.

Facebook bruges primært til at få folk ind øverst i salgstragten. Og det virker så godt, at Airtame bliver ved med at skrue op, da det er halv pris af deres udgifter til Adwords.

Bonustip! Når du finder noget, der virker, så bliv ved med at skrue op for det med det samme. Det er ikke sikkert, det bliver ved med at virke så godt.

Relationsopbygning er afgørende

Airtame er en virksomhed, der i den grad praktiserer ‘content marketing’ og help marketing, hvor de hjælper deres kunder med godt content, som i den grad driver salg.

Hos Airtame kan de se, at den personlige kundeservice er afgørende for salg. Køber folk via hjemmesiden, er chancen for, at de bliver tilbagevendende kunder langt større, da de lander i Airtams onboarding flow, som bl.a. består af:

  • Deres nyhedsbrev
  • Deres chatsystem
  • Deres demokald
  • Cookies til retargeting

Ved 90% af deres rigtig store salg er der personlig kontakt indeover. Demokaldet er en halv times one on one med en account manager med en præsentation af produktet og har vist sig at være en kæmpe succes. Hver anden der har haft et demokald bliver til kunder.

Hemmeligheden er blot at bekymre sig for kunden – hjælpe dem godt i gang og sørge for, at de får en god oplevelse med produktet.

Når Airtames kunder først er blevet til kunder, får de en netpromoter-score. De kunder der har en høj score, får tilsendt en mail og bliver bedt om fx at lave et review på Amazon, som er med til at generere flere salg ved Amazon.

Airtames bedste SEO-hack

SEO-mæssigt har Airtame haft stor succes med at lave såkaldte alternative-articles, som svarer til sammenligninger af deres produkt med lignende produkter. Ærlige sammenligninger som i høj grad hjælper kunderne med at finde frem til det rette produkt, og som de har fået stor ros for.

Markedsføring må gerne gå i nul

Airtames succeskriterium for markedsføringen er, at det blot skal gå i nul. Da de har en stor procentdel af kunderne, der bliver kunder igen, kan det godt betale sig. Derfor må der gerne blive brugt flere penge på markedsføringen.

Derudover er der en stor spillover-effekt af markedsføringen, som fx at brand søgninger i Google stiger vha. bl.a. Facebook annonceringen og hjælper dermed både Adwords og SEO. Skruer du op ét sted, har det positiv effekt et andet sted.

De leder hele tiden efter nye kanaler, hvor de kan gå i nul med markedsføringen for hele tiden at nå ud til flere og flere mennesker. Er der ingen, der kender dig, er der ingen til at købe dit produkt er filosofien.

Når målet er 10% vækst hver måned, er det struben for halsen, og der skal konstant afsøges nye kanaler og ikke mindst skaleres aggressivt op for dem, der virker godt.

To gode råd til dig, der vil sælge dine produkter internationalt

  1. Få styr på din infrastruktur når det kommer til leads, der kommer ind i din salgstragt.
  2. Brug Facebook annoncering til at teste nye markeder af. Det er den absolut nemmeste måde at gøre det på.

Bitmoji

Vil du gerne gøre din visuelle kommunikation lidt sjovere? Med Bitmoji kan du lave din egen personlige emoji, som ligner dig. Du kan endda få den til at ligne dig ned til mindste detalje som fx frisure, hårfarve, tøj, øjenfarve osv. Du kan nemt indsætte din færdige Bitmoji i fx, chats, Slack eller Gmail hvis du eksempelvis vil lave en lidt sjovere e-mailsignatur. Anita og jeg har eksempelvis brugt Bitmoji til at lave vores egen emoji i forbindelse med salget af Help Marketing Bogen.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal